Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?

Vi träffade prästen 1,5 vecka innan vigseln och jag tyckte det var ganska lugnt med tid.

Vi hade redan innan tagit fram förslag på ingångs och utgångs musik, hon hjälpte oss välja psalmer etc och vi fick "öva" en gång i kyrkan.

Iom att vigslar ser ungefär likadana ut så förstår jag inte varför man behöver träffa prästen flera månader innan.

Ska man ha något väldigt speciellt upplägg som medeltidsbröllop eller liknande så är det ju förståeligt men annars är det ju inte så mycket man behöver prata igenom med prästen och har man specifika frågor så kan man ju faktiskt ringa och fråga innan.

Personligen har jag aldrig hört talas om att prästen vägrat viga paret om det inte är ett regnbågsbröllop och då lär man ju redan när man bokat kyrkan blivit tilldelad en präst som gör regnbågsvigslar(vilket det verkar som de flesta gör).

• Sara 120707

Hade förresten en jättefin psalm som heter "Du vet väl om att du är värdefull" nr.791

• Sara 120707
    MagnusFru skrev 2012-08-12 15:46:07 följande:
    Man kanske vill träffa prästen o god tid för att hinna ordna med vigselprogram och slippa stressa med det in i det sista? Är det så konstigt?

Fast vigselordningen är ju redan bestämd och det är bara att googla den.

Psalmer kan man också lätt kolla upp och bestämma själv på förhand.

Enda gången man verkligen behöver bekräfta något med prästen är om man vill ha något mer kontroversiellt i vigseln typ brudöverlämning etc. och då kan man ju faktiskt ringa och fråga speciellt om den saken.

Det är ju inte som att det olika vigselupplägg till varje vigsel.

• Sara 120707
    niriel skrev 2012-08-13 07:34:39 följande:
    Vi hade inte samma placering av psalmer och solosånger som enligt en "standard"-vigselordning, dessutom finns det väl minst två vigselordningar (en med två och en med tre psalmer) om jag inte minns helt fel? Själva grunden är väl ungefär densamma, men som sagt, vi ville inte ha ordningen psalm-solosång-psalm och då behövde vi prata med prästen för att lösa det. Vilket var väldigt mycket enklare när vi hade träffat honom och pratat om det en gång innan. Just var man placerar solosånger under själva vigseln tycker jag varierar en del från vigsel till vigsel...

Vad jag menar är att prästen sällan verkar ha invändningar mot brudparets upplägg sålänge de inte vill göra något som bryter totalt mot vigselordningen som att plocka bort psalmerna eller liknande.

Om jag har läst prästtråden rätt så är det också absolut vanligast att inte ha några solosånger under vigseln.

Svar på tråden Hur långt före vigseln brukar man träffa prästen?