MagnusFru skrev 2012-08-13 11:39:21 följande:
Fast den vigselordning vi fick av prästen där stod det "psalm" och prästen var tydlig med att det inte behövde vara just psalmer utan han tyckte att det var lika bra med andra sånger som vi valde själva. Prästen menade på att det blev mer personligt med psalmer blandat med andra sånger. Jag har aldrig varit på ett bröllop där alla sånger varit psalmer utan det har alltid varit psalmer blandat med andra sånger som brudparet valt själva. Vi hade 2 psalmer och 2 andra sånger som vi valde själva och visst då blev det ju så att vi valde bort 2 psalmer till förmån för 2 andra sånger. Vi hade en kille som sjöng och spelade de sånger vi valde och ja han sjöng solo och som sagt prästen hade inga problem med det, snarare tvärtom. Men så var vår präst väldigt trevlig och lättsam
Man måste ju ha med minst 2 psalmer och i vigselordningen ingår det 3 psalmer, inte 4st. Vår präst sa att det vanligaste var att brudparen valde bort den tredje psalmen och ersatte med en solosång. Vi hade 2 psalmer och 2 solosånger, så vi valde alltså bort 1 psalm och la till 2 andra sånger.
Jag tror inte Sara menade att man inte får ha andra sånger, utan att det faktiskt är vanligt att man inte har andra sånger än psalmerna.
Jag håller dock med om att vigseln kan bli ännu mer personlig om man lägger till någon sång som man valt själv. Jag tycker dessutom att vigseln var väldigt kort, så hade jag vetat om hur snabbt det skulle gå, så hade jag valt att ha kvar den tredje psalmen och lagt till ytterligare en solosång. Smaken är dock som baken :)
Som skrivet ovan så är de flesta präster nog väldigt öppna för brudparens önskemål och tankar, så länge man följer vigselordningen till den grad att allt som måste vara med är med :)