• Anonym

Jag kommer att såra en annan människa pga att jag gifter mig =(

Jag vet inte hur jag ska lägga fram det här för att det inte ska låta löjligt... Men det hela handlar iaf om en kille, ett ex, som fortfarande har väldigt starka känslor för mig... Vi hade ett förhållande för många år sedan, ett kort men väldigt intensivt förhållande med mycket känslor och händelser inblandat. Efteråt bröt vi kontakten, jag träffade min nuvarande en kort tid därefter och har barn tillsammans med honom och nu ska vi snart gifta oss.

För ca ett år sedan började exet att höra av sig igen. Helt oskyldigt. Har pratat i telefon, sms´at, setts på nån fika och så där någon gång, men inget mer än som kompisar. Nu ikväll fick jag ett långt sms där han förklarar sina känslor för mig. Han vill, på fullaste allvar, att jag ska lämna min sambo och flytta in hos honom tillsammans med barnen... Jag har inte berättat för honom om våra bröllopsplaner då vi inte har träffats eller pratats vid på ett tag, och nu vet jag inte hur jag ska berätta det för honom. Jag tycker fortfarande väldigt mycket om honom, inte på samma sätt som förrut så klart, men han kommer alltid att betyda något särskilt, och jag vill inte såra honom. Jag vet inte hur jag ska lägga fram det... Hur gör man?

• Svar på tråden Jag kommer att såra en annan människa pga att jag gifter mig =(
  • Anonym

Jag tror inte att jag gett några sådana signaler till honom... Men det är klart, jag är en väldigt öppen person som älskar att umgås med andra, vi har haft väldigt roligt tillsammans då vi har setts eller pratat och kanske är det därför han tror att det finns hopp.

Ärlighet, ja visst! Men hur? Vad säger jag? Jag får ont i magen bara jag tänker på det.. Förmodligen kommer vi behöva bryta kontakten än en gång, det känns så fel att umgås med honom då jag vet hur han känner. Jag har fortfarande inte svarat på hans sms och kan bara tänka mig hur han går och väntar på ett svar..

• Anonym

Oj, det trillade visst in lite mer svar medan jag skrev :)

Min nuvarande vet att det är ett ex och att vi haft kontakt, dom två känner varandra sedan tidigare men umgås inte med varandra. Jag har inte berättat det här för honom, dels för att han inte är hemma och dels för att jag inte vill oroa honom.

Ja ni har nog rätt, jag måste berätta för honom. Men jag kan inte rå för att jag känner mig som en bov som gör så mot honom...

• Anonym
    PiaB skrev 2012-08-09 22:08:00 följande:

Om inte din nuvarande är hemma kanske du kan ringa upp exet och säga som det är. Inte för attgöra det bakom ryggen men din nuvarande kanske inte vill höra. Fast vilket svårt samtal, jag är inte avundsjuk...

Samtidigt blir jag lite irriterad på exet som verkar tycka det är okej att förstöra en familj.

Det var ett väldigt långt sms där det stod bla att han inte ville krascha den familj jag har för barnens skull, men att han inte kunde rå för vad han känner och att han skulle älska barnen som om dom vore hans egna. Jag förstår att han inte gör det för att jävlas, men samtidigt känner jag som du skriver lite irritation att han gör så här mot mig.

Jag fixar inte att ringa honom. Inte nu iaf.. Jag kanske är feg men har stängt av min telefon nu för jag orkar inte se om han skriver något mer. Känner mig ledsen och besviken. Jag är inte på något sätt kär i honom eller har sådana känslor för honom, men det smärtar ändå att vi i fortsättningen inte kommer kunna vara vänner på samma sätt och att jag inte kommer kunna dela minnena med någon.

• Anonym
    anne på grönkulla skrev 2012-08-09 22:21:29 följande:
    Säg som det är, du blir smickrad och tycker om honom som vän, men att du lever i en bra relation, med barn och att ni ska gifta er. Sanningen kan ju inte vara en fullkomlig överraskning för honom, antar jag?
    Nej verkligen inte, jag och min blivande är ju som sagt redan en familj och har varit tillsammans länge... Hur som helst idag ska jag ta tag i den där. Kommer bli jobbigt, men det måste göras och det ska bli skönt att få det gjort. Tack
  • Anonym

Jobbig situation.

Men vänd på steken. Hur hade du reagerat om det var din blivande som fick sådana mess? Hur hade du reagerat om din blivande hade kontakt, gick ut och fikade med någon som egentligen ville mer än bara vara vän med honom? Hur hade du tänkt om din blivande hade varit ledsen över att behöva förlora kontakten med den personen ?

Personligen så hade jag blivit väldigt sårad och förudmjukad om inte min make hade kunnat bryta en sådan kontakt. Jag hade även ifrågasatt varför det var en sorg för honom att bryta med personen ifråga. Min make har vänner som är hans x men dom är inte ett dugg intresserad av honom idag. Utan enbart vänner :) dessutom så umgås även jag med dom.Det är en helt annan sak. Ni har inga barn gemensamt så det finns inga sådana trådar som tvingar er att ha kontakt. Hade själv en man i min närhet som t om ville att vi skulle träffas bakom ryggen på min make när jag började umgås med honom. Givetvis sa jag NEJ. Vi har ingen kontakt idag. Visst ibland kan jag sakna samtal vi hade som VÄNNER. Och jag är lite ledsen över att han blev så arg över mitt avvisande. Men jag var tvungen att säga ifrån klart och tydligt. DET kommer aldrig att hända helt enkelt..

Ibland behöver man bara fatta beslut som är tuffa.Men jaghade inte tyckt det var ok om min make haft en kvinna i sin närhet som var romantiskt eller sexuellt intresserad av honom och aktivt faktiskt framförde dom åsikterna. Visst ska man lita på sin partner,och det gör jag. Men situationen hade gjort mig väldigt osäker. Och jag vet många som hade kunnat göra nästan vad som helst för att förstöra för att få som dom vill. Nu säger jag inte att ditt x är sådan men ändå... Lycka till.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-10 09:50:55 följande:

Jobbig situation.

Men vänd på steken. Hur hade du reagerat om det var din blivande som fick sådana mess? Hur hade du reagerat om din blivande hade kontakt, gick ut och fikade med någon som egentligen ville mer än bara vara vän med honom? Hur hade du tänkt om din blivande hade varit ledsen över att behöva förlora kontakten med den personen ?

Personligen så hade jag blivit väldigt sårad och förudmjukad om inte min make hade kunnat bryta en sådan kontakt. Jag hade även ifrågasatt varför det var en sorg för honom att bryta med personen ifråga. Min make har vänner som är hans x men dom är inte ett dugg intresserad av honom idag. Utan enbart vänner :) dessutom så umgås även jag med dom.Det är en helt annan sak. Ni har inga barn gemensamt så det finns inga sådana trådar som tvingar er att ha kontakt. Hade själv en man i min närhet som t om ville att vi skulle träffas bakom ryggen på min make när jag började umgås med honom. Givetvis sa jag NEJ. Vi har ingen kontakt idag. Visst ibland kan jag sakna samtal vi hade som VÄNNER. Och jag är lite ledsen över att han blev så arg över mitt avvisande. Men jag var tvungen att säga ifrån klart och tydligt. DET kommer aldrig att hända helt enkelt..

Ibland behöver man bara fatta beslut som är tuffa.Men jaghade inte tyckt det var ok om min make haft en kvinna i sin närhet som var romantiskt eller sexuellt intresserad av honom och aktivt faktiskt framförde dom åsikterna. Visst ska man lita på sin partner,och det gör jag. Men situationen hade gjort mig väldigt osäker. Och jag vet många som hade kunnat göra nästan vad som helst för att förstöra för att få som dom vill. Nu säger jag inte att ditt x är sådan men ändå... Lycka till.

Det finns ett barn med i bilden. Dock ett barn som inte längre finns i livet och inget som kanske binder ihop oss för all framtid på samma sätt, men känslomässigt. Därför är våra band till varandra väldigt starka. Men självklart är inte det här okej för det. Jag sitter just nu och knåpar ihop ett sms till honom där jag förklarar för honom om min nuvarande relation med min sambo, bröllopet samt hur jag känner inför honom och hans känslor för mig. Ringer jag honom är jag rädd att jag inte får fram det jag vill få sagt.
  • Anonym
    niriel skrev 2012-08-10 10:59:38 följande:
    Det jag tror är himla viktigt, om du vill ha någon form av relation med ex:et efter detta, är att INTE skriva ett sms eller något liknande med svar. Det verkar vara otroligt enkelt att det missuppfattas och att det blir väldigt, väldigt fel. Om du inte vill ha !

personligen hade jag inte kunnat vara så storsint som du är. Jag hade inte som jag skrev ovan tyckt att en sådan kontakt var ok om det varit min make. Jag tror inte man kan vara kompis på ett " normalt" sätt när den ena parten är romantsikt eller sexuellt intresserad av den andra. Även om det bara är på ett håll.

Jag tror det bästa är att bryta kontakten helt.. kanske dom kan i framtiden få ny mer "normal" vänskapskontakt.. När xet gått vidare.. kanske själv hittat någon att dela sitt liv med..

Ts tråkigt det där med barnet. Ni verkar ha en historia och han kommer säkerligen att ha en speciell plats i ditt hjärta. Men inte den plats som han önskar. Även om det är tufft så tror jag att det är det enda rätta. Inte bara för din skull utan även hans och din blivande makes skull.

skickar cyberkramar till dig..

• Anonym
    Js Fästmö skrev 2012-08-12 20:54:07 följande:
    Men seriöst. Tycker du ska bryta kontakten helt! Det är inte schysst mot din sambo tycker jag att snacka med exet, speciellt inte när han har känslor för dig. Du kansken vill kakan med ha den kvar?? Hade du tyckt det var okej om din kille messade med sitt ex, och höll på??

Men oj... Nu tror jag du har missförstått det hela! Min sambo och mitt ex är alltså vänner, inga konflikter dom emellan! Och han vet så klart att vi haft kontakt, inga dubbla kakor här inte

Och ni som undrar- Ja jag har berättat för honom nu om bröllopet och att jag inte känner lika för honom så som han känner för mig. Han blev så klart besviken och ledsen, men förstod mig. Vi vill kunna fortsätta vara vänner men det kommer nog ta ett tag innan vi har byggt upp den vänskapsrelationen igen utan att han har andra känslor som spelar in, så just nu ligger vi väldigt lågt med vår kontakt.

Svar på tråden Jag kommer att såra en annan människa pga att jag gifter mig =(