Inlägg från: Marjasinus |Visa alla inlägg
  • Marjasinus

Planerar bröllop ok att bli gravid?

Anonym (Förlovad) skrev 2012-08-10 08:38:46 följande:
     Nu är ju frågan bara vad gör man med alla anhöriga? Vi har ju inte bokat ett datum än för brölloppet, men vi har ju haft förlovningsfest och berättat för alla att vi plaerar giftemål i juni/juli 2013.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, självklart är det ju vårat val att skaffa barn om vi vill det. Men det känns ändå jobbigt hur folk kommer reagera att vi väljer att bli gravida flera månader innan brölloppet?
    Sedan undrar jag om det är så kul att vara gravid på själva brölloppet, jag kanske känner mig tjock, kan inte dricka vin, borde man kanske skjuta upp det då till när bebisen är född?
    Vi förlovade oss när vi var i andra månaden. Först hade vi väl nån plan på att ha bröllop inom ganska kort tid men vi insåg ganska snabbt att det inte var en bra idé. Min sambo fick väldigt ont i ryggen och mådde ganska dåligt sista månaderna, och sen veckorna efter förlossningen var hon ju väldigt medtagen och sen kom ett par månader med dålig sömn och ett helt nytt liv. Skulle vi ha ett bröllop där hade jag fått dra nästan hela lasset, vi hade inte kunnat åka iväg på ens en liten weekend bara vi två efteråt och dessutom behövt kompromissa med brudklänning för att kunna amma m m.

Jag skulle verkligen rekomendera er att ta en sak i taget. Vi kommer gifta oss när vårt barn är 2½ år och det känns jättebra, dels kan hon vara med som blomsterflicka och hon kanske t om kommer kunna minnas något litet minne ifrån bröllopet. Efteråt kan vi åka på en kortare bröllopsresa när hon har barnvakt.

Ang. vad man ska säga till de som "förväntar sig" ett bröllop så är barn force majore. 
  • Marjasinus
    Fröken fantastisk skrev 2012-08-10 09:00:43 följande:
    Nu ska jag vara lite fröken perfekt, men du gifter dig väl inte för att dricka vin? Det är så himla kort period man är gravid..
    Det är klart att man inte gifter sig för att få dricka vin, men att inte få skåla i champagne och dricka gott vin till maten blir ett minus i kanten.
    Jag var superdålig, och sjukskriven nästa hela graviditeten, och jag hoppade på kryckor. Sista 2 månaderna kunde jag knappt gå till toan utan att gråta. Men nog fan hade jag klarat av mitt eget bröllop  ;)
    Det fysiska arbetet kring ett bröllop handlar ju inte bara om att dansa på festen. Det är mycket förberedelser, mycket som skall bäras, mycket som skall göras. Tänk på hennes m2b som kommer behöva göra allt det själv. Om jag hade haft en sambo som hoppade på kryckor av gravidkrämpor hade jag inte velat dansa bröllopsvals med henne.
    Du KAN också inte ens blivit gravid, ett år är inte speciellt lång tid att försöka få barn, och om du precis skulle plussat, tänk vilken häftig grej när ni säger era löften till varandra. Först säger den ena (tex din man) och sen när den andra personen pratar (du då i detta fall) så avslutar du "Och om ungefär 7 månader börjar en ny fas i våra liv där vi blir föräldrar" Herregud jag hade skrikit, gråtit (på ett bra sätt alltså), tjoat och busvisslat till brudparet. 
    Fröken fantastisk är en obotlig optimist :) Jag menar inte att hon har fel, men det finns också vissa problem som kan uppstå. Om man börjar försöka bli gravid och det går ett år utan att man lyckas och så kommer bröllopsdagen och alla pikar och frågor "När blir det barn då?". Det kan nog ta väldigt hårt. Missfall är ju relativt vanliga tidigt i graviditeten också och det vore ju inte alls kul att ha bröllop bara några veckor efter något sådant.

Jag står på mig, gör en sak i taget! Älskar ni varandra och är trygga tillsammans har ni all tid i världen på er att gifta er om vi väljer att skaffa barn nu.
Svar på tråden Planerar bröllop ok att bli gravid?