Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Har en så kallat äpple kropp form, potbelly, behöver tips om klänning!

Det går att fejka fram det mesta. 
    Empireskärning kan vara riktigt bra (grekisk gudinneklänning) om man inte vill ha någon som är tight, men i så fall tycker jag att man ska satsa på en som inte har så väldigt mycket volym och som ändå är lite A-line ställda med ett bredare band under bysten, och med axelband...

Alternativt en klänning som 1700-tal beskriver, med inbyggd korsett och A-linekjol där draperingarna "skapar" en midja.

Men vad du än väljer, så leta efter en modell som förlänger dig.
    Dvs lodräta "linjer".
    Axelband, V-ringning osv skapar långa linjer som trollar med proportionerna.

Nu är jag en klassisk timglasform, men jag är inte smal.
    Men jag kände mig ändå rätt smal och fin på vår dag eftersom jag försökte jobba med proportioner och dra blicken dit jag ville styra den för att minimera problemområdena på så sätt. 

• Chicita

Jag ska lägga till ett till lite mer allmänt tips här förresten.

Normalt sett resonerar man ju så att man vill klä sig så smal som möjligt.
    Och ofta gör man det genom att framhäva dom partier som är som smalast.

På en äppelform så är det alltså ben, höfter och axlar (inte alltid axlar och höfter, men generellt).
    Genom att framhäva dom smala delarna så får man magen att se större ut.
    Så att bredda axlarna genom att välja en klänning som har axelbanden (långa linjer) lite längre ut på axlarna och som sen har en lite större kjol som liksom "flyter iväg" från kroppen så skapar man en timglasform. Och trots att man då faktiskt lagt till volym, så kan man se smalare ut än vad man egentligen är.
    Så även om det känns fel att bredda din "ram" så prova klänningar av lite "prinsessmodell" med utställd kjol. Det behöver inte vara en jättestor kjol och den behöver inte börja i "midjan", utan det kan vara en låg midja/ dropwaist där kjolen går ut från höften ungefär och sen inte är jättestor.
    Båtringning kan vara perfekt för dig. Så prova.
    Men jag skulle hellre tro att en bred V-ringning skulle vara bättre som sagt. 

Svar på tråden Har en så kallat äpple kropp form, potbelly, behöver tips om klänning!