Inlägg från: 1700tal |Visa alla inlägg
  • 1700tal

Jag är så less på mitt bröllop

Håller med ovanstånde, ta en paus! Skit i planeringen, allt löser sig ändå.

Och du, dra ur svärmor ur klänningsekvationen... Den matematiken är din alldeles egen underbara nöt att knäcka.

• 1700tal
    1700tal skrev 2012-08-10 21:51:37 följande:

Skit i planeringen, allt löser sig ändå.

Just nu, alltså. Tills du känner att det blir roligt igen.
  • 1700tal
    Anonym (också less) skrev 2012-08-11 08:26:05 följande:
    Jag är också less som tusan på bröllopsplanerandet. Vi gifter oss om 49 dagar och jag känner ingen glädje alla inför bröllopsgrejerna, jag tycker mest bara det är jobbigt. Tror jag känner så för att jag ständigt måste kompromissa och att många i min omgivning säger "men äsch det behövs inte" eller "men det är väl en onödig kostnad" om det mesta jag vill ha med eller göra på bröllopet. Jag vill tex ha "bar" med en drink min sambo "gjort" och en jag "gjort"som ett roligt komplement till öl,vin och cider. Men det tycktes vara onödigt av flera och då tyckte plötsligt även min blivande man detta. Det mesta jag vill pyssla för att dekorera lokalen är tydligen också onödigt och jag blir hela tiden nedröstad och det har verligen tagit bort glädjen med att planera. Flera gånger har jag tänkt att jag vill ställa in alltihop för ska jag kompromissa och strunta i allt som jag tycker förgyller vår dag så kan vi faktiskt lika gärna bara gå till rådhuset själva och gifta oss och strunta i allt vad bröllop heter, men det vågar jag ju inte säga till nån så klart...

Så jag förstår att du är trött. Försöl ta en paus i planerandet ochhitta på nåt annat istället. Kram

Men varför blanda in omgivningen när de inte klarar att vara ett vettigt bollplank? Det är ju mellan er två, ingen annan och det är så lätt att påverkas av vad de närmaste tycker. Sätt dig ner med din blivande och säg att från och med nu diskuteras saker/detaljer/kostnader osv mellan er två och det stannar där tills ni bestämt hur ni vill göra.

Jag förstår hur du menar och känner. Därför gjorde vi precis så från början. Varje gång någon kom med "idéer" och förslag så nickade vi och sa "det ska vi diskutera och ta ställning till senare". Vilket vi även gjorde, men aldrig med andra närvarande.

• 1700tal

Hm, måste även kommentera det där med att ens blivande inte deltar tillräckligt i planeringen...

Jag har segpropp här hemma (som så många andra) men han är en fullt kapabel vuxen man precis som alla andra fullt kapabla vuxna män. Curla dem inte! Jag tror med full uppriktighet att det är därför så många blivande brudar utmattas - när vi tar på oss hela ansvarsrollen. Gör inte det...

Jag skrev tidigt en lång lista över de saker som var hans att fixa helt, bl a alla de juridiska dokumenten (hindersprövning, namnbyte osv), musik, kontakt med catering osv. Även fick han på sin lott att vara den som ringer ALLA samtal (utom sminkös och frisör) som ska ringas - och då menar jag alla!

Sen kommer det svåra.. När listan är hans, släpp den. Och gör klart för honom att du släpper den. Det som inte görs av honom, blir inte gjort alls. Och mena det! Och ta inte på din ansvarsrollen, skammen och det dåliga samvetet när ni står på bröllopsdagen och han har glömt att fixa musikanläggningen. Håll huvudet högt, le och peka på honom. Man måste inte vara "ett" och "vi" hela tiden när man pratar bröllop, man har faktiskt 2 helt separata hjärnor!

• 1700tal
    Anonym (less) skrev 2012-08-11 15:22:51 följande:
    Varför skulle jag vilja göra det? Om min svärmor syr klänningen kan jag få den precis som jag vill ha den och hon kommer även att vara behjälplig med ändringar dagen innan bröllopet. Hon kommer ju inte med förändringsförslag för att hon vill att den ska se annorlunda ut utan för att jag ska bli nöjd. Det hade varit minst lika jobbigt att ge uppdraget till en skräddare/sömmerska som jag inte känner.
    Jaha, ok. Jag tolkade det som att det var en av anledningarna till att du var less, att svärmor ville ändra på klänningen. Uppfattade inte förrän nu att hon skulle sy den. Ville bara hjälpa till. Men då låter det ju som svärmors syande av klänningen enbart är positivt, och inte nåt som gör dig less! Tyckte det lät så..
Svar på tråden Jag är så less på mitt bröllop