jossanamir skrev 2013-01-25 13:09:57 följande:
Jag har förresten en fråga, i hopp om att nån kan hjälpa mig. Vi funderar på att dela ut organzapåsar med ris i till våra gäster (under förutsättningen att kyrkan tillåter ris) och undrar nu var jag kan få tag i det till billigt pris. Vi kommer ha ca 120-130 gäster så det behövs ju några påsar och då känns det inte ritkigt befogat att lägga 59 kr/ 10 st (typ)! Kan väl tänka mig att lägga max 300 kr totalt.
Eller kan man på nåt lätt sätt göra såna här påsar själv?
Organzapåsar är jättelätta att göra själv :) Klipp ut en rektangel, vik på mitten och sy nederkant och ena sidan, vik ner toppen så att du får en kanal och sy fast. Men lämna en liten öppning att trä bandet i. Sen är det bara att vända det hela ut och in och trä ett band i. Vill du ha runda så ritar du ut en cirkel och viker ner kanterna 1-2 cm (beroende på hur van du är att sy) runt om hela och sy minst så brett som banden är, sen vänder du ut och in på den och snör ihop den.
Vill du ha en modell där kanterna står upp så skulle jag rekommendera att sy fast ett kantband på insidan, med en av de tekniker som står ovanför. Men då bör du värma kanterna så att de inte repar upp sig, vilket är lätt gjort med ett stearinljus. IKEA har gardiner i organza i vitt och grönt (vad jag vet), annars finns det på metervara i varje sybutik. Brukar kosta 50 kr/metern ungefär och en meter på 150 bredd räcker till 3 på längden och 10 på bredden ungefär, så 30 stycken kanske, möjligtvis fler beroende på vilka mått du har.