Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Var hos floristen, nu mer stressad!

Oh! Ett klassiskt exempel på hur jobbigt det är att försöka komma till avslut när man inte "lirar" med den man talar med.
    Jag säger alltid alltid att man ska prioritera att hitta någon man känner förstår vad man menar, och lyssnar. Någon du kommunicerar med. Det spelar ju ingen roll hur dukig personen i övrigt är rent yrkesmässigt ifall ni talar förbi varandra. Observera att olika personer kommunicerar olika bra beroende på vem man talar med. Det behöver alltså inte vara något "fel" på endera personen, utan personkemin och sättet att utrrycka sig på stämmer inte. Det är bara mänskiligt, även om somliga generellt är mer lyhörda och kommunikativa än andra.

Jag tycker att du helt utan tvekan ska kontakta butiken igen, säga rakt upp och ner som det är-du känner förtroende för och vill fortsätta prata med en första tjejen. Se till att du får boka en tid då det är henne du ska träffa-i lugn och ro. Om inte, så avbeställ hela rasket och gå till en annan butik.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ja, alldeles oavsett orsaken till att det inte funkar bra att prata med den här personen, så ska du ju inte fortsätta dialogen med henne. Du ska såklart känna att den du talar med både kan sin sak och fattar vad det är du är ute efter. Förtroende är ju en förutsättning för att man ska kunna slappna av. Framförallt om man själv är lite osäker i sina funderingar och behöver bollplank är det viktigt att den som lyssnar hör och frågar vidare tills man når fram till en bra lösning. Fortfarande så tycker jag du ska boka en tid med den andra tjejen-eller gå till en annan butik.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Var hos floristen, nu mer stressad!