Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Tårtan!!!!!!

Det är ju jättesvårt att veta i förväg hur många som kommer vilja äta ur tårtan osv.

Vi var 60 personer och beställde 55 bitar tårta, hela botten och en bit av andra våningen blev över, och då åt ändå de flesta av tårtan samt att några tog flera bitar. Vi fick veta av de som jobbade där vi beställt tårtan att de aldrig någonsin hört talas om tårta som tagit slut på ett bröllop om man beställt lika många bitar som personer, utan då brukar det i regel alltid bli över. Hon rekommenderade därför några bitar färre, för att inte få lika mkt "rester".

Det beror ju dock också på vilken typ av tårta man väljer och även vilken mat man har före, hur långt det går mellan att man serverar maten och tårtan, om man har haft efterrätt osv.

• daniiel

Hihi och jag som tycker färdiga bottnar som man köper är sååå mkt godare än hembakta. Köper man en tårta från ett konditori tycker jag bottnarna är goda, men när det gäller hembakta tårtor som jag ätit.. nej, då föredrar jag de köpta ;)

Förstår att det är svårt att beräkna hur mkt man ska göra, för det är ju verkligen jättesvårt att veta i förväg hur mkt som går åt som sagt. Jag tror dock att det kommer bli bra :) Alternativet är ju att skära upp tårtan i portionsbitar innan den serveras åt gästerna och på så sätt kan man se till att det räcker till en bit åt alla, men inte mer. Om man inte vill att det ska bli så mkt över.

Svar på tråden Tårtan!!!!!!