Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -
Hej!
Jag och min blivande gifter oss om 7 veckor nu och håller som bäst på att välja ut mat och vin på stället vi har valt - Parc la Reine i Göteborg. De har genomgående goda referenser på både mat och service och fin lokal, rimliga priser på maten tycker vi och så vidare.
MEN, vi har nu börjat kolla upp alkoholen på stället och deras vinlista. Vi ska givetvis förhandla med kvinnan som har stället, men vill höra oss för lite om vad som är rimligt?
De vill ha 285 kr flaskan, för ett mousserande som vi kollar upp på systemet (beställningsvara) kostar 51 jävla kronor. Ursäkta min svordom, men vad är det för skitvin man vill servera - för det första - för det andra, hur stort procentuellt påslag kan man med att ta egentligen?
Det är inte ens cava-kvalitet (ca 70) som festvåningen vill ta nästan 300 kronor för. I min värld är det rimligt med det dubbla priset någonstans, kanske lite mer, men absolut inte närmare 560 % påslag på priset!!! Det är ju helt sjukt!
Vi känner oss skitledsna. 300 % påslag hade varit gränsen tycker jag verkligen. Vi är skitledsna för det jäkla skitmousserandet som erbjuds också. Jag fattar att personal och lokal kostar osv - men vi kommer alltså betala närmare 70.000 denna kväll och det känns ju sjukt att de ska ta sån marginal på alkoholen att vi ska behöva dricka något som törley när vi verkligen bryr oss om detta. (Jag försöker inte förolämpa någon nu, men vi tycker speciellt mycket om just champagne och mousserande och känner verkligen skillnad på chapel hill och cava och flaskor närmare 100-lappen)
Vad är rimligt? Vad har ni betalat på era festvåningar? Någon som jobbar med detta, vad tar ni på ert ställe?
Vi ska prata med ägaren, men vill ha lite på benen. 285 kr flaskan för ett mousserande för 51 kronor.... Vad tycker ni?