Inlägg från: J2012 |Visa alla inlägg
  • J2012

Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

Varför tar ni inte bara det som kostar 10 kr mer/ flaska och är lite bättre kvalitet? Bara för att det ena kostar 50kr och det andra 70 kr på systemet betyder ju inte att det är samma skillnad i inköpspris för festvåningen, de har ju sina leverantörer. 
    Vi betalade 400kr/flaska vin och mousserande på restaurangen (ca 70kr på systemet). Det är klart att det är mycket pengar, men eftersom jag har vänner som är restaurangchefer så vet jag hur otroligt lite det blir kvar efter att hyra, löner osv har betalts, och då känns det ändå lite vettigare. Tråkigt att ni upptäcker detta så sent i planeringen, men om priset på maten är bra så kanske ni ska fokusera på det. Räkna ut vad det kostar per kuvert istället för att haka upp er på vad det kostar per flaska, så kanske det känns mer ok. 

• J2012
    Daludd skrev 2012-08-19 19:26:39 följande:
    Självklart gör vi det om vi tänker att vi bara har A eller B att välja på, men nu försöker jag tänka lite längre än så!
    Det är ingen katastrof eller sent upptäckt eller så - det är bara överdrivet påslag på den billigare flaskan, och, på vissa andra vin osv. också ganska omotiverat påslag.

Självklart försöker jag få ett rimligare pris om jag kan det, vad är det som är konstigt? Jag frågar också efter rimlighetsgränsen för jag vill som sagt inte att de INTE ska tjäna några pengar, jag vill bara inte betala väldigt mycket för väldigt lite.

Och vi har som sagt redan planerat förhandla priset på kuvertet nedåt. :) 
    Ok, jag är nog bara lite förvirrand ang vad det är ni tycker att är det största problemet: att ni inte gillar valet av mousserande eller om det är priset som är för högt. Jag menar, är det ett skitvin vill man ju inte servera det oavsett hur billigt det är :). Men om det andra förslaget är bättre så är det väl bara att välja det eller fråga om ni kan beställa in något annat och inte haka upp er för mycket på att de har den dålig smaken att köpa in ett budgetvin. Som så många redan påpekat är det nog svårt att pruta ner priset på vinet, däremot borde ni kunna få något bättre.
    Jag har aldrig påstått att jag tycker det är konstigt, tvärtom så är det ju jätteviktigt att man inte känner att man "kastar pengar i sjön"!
  • J2012
    Marjasinus skrev 2012-08-20 16:39:20 följande:
    Som sagt, jag hade verkligen mått dåligt om jag hade representerat och varit ansiktet utåt för ett företag som så uppenbart ockrar sina kunder. Och det jag frågade var ju mer, hur gör folk för att undvika att känna så. Du har ju typ svarat på det att man tydligen kan distansera sig och bara känna att man gör sitt jobb. Jag hade inte klarat det - men jag hade nog inte klarat att vara säljare alls.

Sen, i ärlighetens namn, i dom där små serveringarna är det nog många gånger samma personer som tar betalt som sätter priserna. Men jag menar inte att dom borde skämmas, jag bara utgick ifrån mig själv. 
    Fulständigt OT, förlåt TS! Jag kan bara inte låta bli att kommentera det här... Tror du på allvar att det är personerna vid kassorna på arlanda som bestämmer priserna på varorna? 
    Och vad fint att du tycker att du är en så ärlig och ädel person att du aldrig skulle kunna jobba på ett kaffe som tar överpriser. Och du skulle säkert aldrig kunna sälja en programvara med massor med fel på för miljontals kronor?... eller vänta nu; det är tydligen ok! Men det är kanske skillnad så länge man slipper vara ansiktet utåt eller?
Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -