Inlägg från: Marjasinus |Visa alla inlägg
  • Marjasinus

Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

Sara 120707 skrev 2012-08-18 21:40:41 följande:

Jag vet inte exakt vilka regler som gäller för hur mycket/hur litet påslag krogar får göra men även om 285 verkar vara lite i överkant så tycker jag inte att det låter helt ur proportion till vad krogar tar, typ 200 kr för en flaska blue nun som ligger i ungefär samma prisklass.

Angående påslaget så får du ju tänka på att restaurangen köper in till systempris men sen momsar de 25% när de säljer.

-> 285*0,75 = 213,75 så påslaget är ju här 100*(213,75 - 55)/55 = 289 %

Eftersom jag vickat som mattelärare måste jag protestera!

Pris utan moms * 1.25 = pris med moms
    Pris med moms * 0,8 = pris utan moms

Så det blir (285*0,8 - 55)/55 ~= 314% 
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.
    En stor stark på krogen kostar allt mellan 50-80 spänn beroende på stället. Ölen köpt in på 30litersfat och kostar säkert inte mer än nån tia per glas. En flasköl som kostar 15 spänn på bolaget går för 45-60 spänn. Krogarna får ta precis vilka priser de vill. De enda regler som finns är att ingen får sälja alkohol till lägre pris än systempris oavsett om man köpt in det billigare ifrån leverantör. Att bara sälja mat ger ingen lönsamhet, det är alkoholen som gör att såna där ställen kan finnas. 
  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:24:48 följande:
    Kan faktiskt inte reglerna för hur moms funkar så eventuella räknefel hänvisar jag till detta faktum :-P
    :) Företag kvittar dessutom ingående mot utgående moms (för det är moms även på alkoholen som försäljs på krogen), så det är mer rättvist att faktiskt jämföra de direkta försäljningspriserna rakt av. Så TS är nog ganska rätt ute i sina procentsatser.

---

Jag tror man måste se krogenpriser och systempriser som helt olika saker. Om man väljer att lägga ut sin bröllopsfest på entreprenad så är ju priset den stora baksidan. Man jämför ju inte direkt priset på varmrätten med vad  det kostar att köpa varje ingrediens på ICA, även om förfiningen är svår att se när det kommer till alkohol som bara ska serveras. Men det är ju lite gungor och karuseller med det där. Man lockar med bra priser på mat och service och så hämtar man hem det på spriten.
  • Marjasinus
    Daludd skrev 2012-08-18 22:25:00 följande:
    Förlåt, snurrigt ;)

Nej den för 285 är Schloss Rheinach Trocken, 51 kr flaskan på systemet för privatperson iaf. (Jag vet inte hur det där fungerar)

Den för 295 kr är Marrqués de Monistrol, Brut Reserva (alltså cava) med rimligare prisbild, 77 kronor på systemet.

Den som de inte har, men som vi tycker mycket om att dricka privat heter Geisweiler monopole crémant de bourgogne och kostar 98 kronor flaskan på systemet - funderar på om man kanske kan få den med rimligare påslag.

200 % tycker jag vore bra att sikta på. Vi ska ha brudskål, vin till förrätt och så några glas vin till huvudrätt. Vi kommer lägga ca 30.000 kr på alkoholen totalt räknar vi med, men tar gärna ner det till 26 tkr liksom, just nu är varje tusenlapp ändå en tusenlapp...
    Jag hoppas ni lyckas, ska hålla en tumme. Jag hade inte någon framgång med att försöka förhandla alkoholpriserna när jag t ex hade min 30-årsfest på krogen. Allt annat var i viss mån förhandlingsbart men inte det...
  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:29:24 följande:
    Det här är inte riktigt sant de MÅSTE ha något som i alkohollagen nämns som ett "skäligt påslag" på allt de säljer, denna gräns har tydligen av socialstyrelsen(tror jag det var) satts till 25%
    Just ja, så var det. 10 år sedan jag gick utbildningen, glömde det
  • Marjasinus
    Ingride skrev 2012-08-19 10:04:34 följande:
    Vi hade bröllopsfesten på ett pensionat med alkoholrättigheter. Husets vin skulle kosta ca 280 kronor per flaska, men vi ville själva bestämma och provsmakade olika sorter. Det blev ett gott portugisiskt vin, som vi fick betala 145 kronor flaskan för till restaurangen. Det tycker jag var mycket rimligt. Vi lät gästerna ha fri till gång till vin hela kvällen. 
    Skillnad på pensionat och festvåning dock. Dom har fler gungor och karuseller att hämta hem pengarna på.
  • Marjasinus
    Daludd skrev 2012-08-20 12:40:51 följande:
    Det var nog en blandning av det extremt billiga skitvinet och det enorma påslaget på samma vin. Det blir rimligare med det bättre mousserande, även om jag gärna försöker ta ner det lite.

Jag tror jag kände mig chockad över hur man KAN MED att ta sånt påslag på skitvin ;) 
    Det där brukar jag tänka när jag är på typ Arlanda eller Centralen och dom tar 100 spänn för en ostsmörgås. Hur klarar vanliga intelligenta människor av att stå bakom disken och på allvar ta ut dessa ockerpriser? Jag hade skämts ögonen ur mig.

Men samtidigt säljer vi på vårt företag webblösningar med över 1000 kända fel för miljontals kronor till andra företag. 

Allt är ju en konsekvens av vad folk är villiga att betala och till slut slutar man väl skämmas antar jag :) 
  • Marjasinus
    Chicita skrev 2012-08-20 15:59:53 följande:
    Det är inte personalens fel. Så sådana där kommentarer tycker jag är rätt fula faktiskt.
    Men det kanske är bättre att vara arbetslös och leva på bidrag än att jobba på ett ställe som tar ut mer än man är bekväm med?  

Vet inte hur många gånger jag hört det där när jag jobbade i hotellreceptionen.
    "Men gud vad dyrt, hur har du mage att ta så mycket betalt"... Tja det är ju inte jag som sätter priserna - och det är upp till dig om du vill spendera den summan. Som personal kan man ju inte börja sälja saker till halva priset bara för att man tycker att det är för dyrt...
    Klaga på den som ligger bakom priserna istället för på personalen  
    Du missförstår mig. Jag skulle aldrig säga något sådant åt personalen, jag vet mycket väl att dom inte sätter priserna. Det är ju nån annan som borde skämmas, men jag skulle ha mått väldigt dåligt i den situationen ändå. 
  • Marjasinus
    Chicita skrev 2012-08-20 16:11:21 följande:
    Nu menade jag inte att du säger något åt personen. Men du säger att personen som jobbar där borde skämmas.
    Och det tycker jag är fult tänkt då den inte är ansvarig för priserna som sagt och alltså inte kan påverka situationen.
    Så varför ska denne skämmas?  
    Som sagt, jag hade verkligen mått dåligt om jag hade representerat och varit ansiktet utåt för ett företag som så uppenbart ockrar sina kunder. Och det jag frågade var ju mer, hur gör folk för att undvika att känna så. Du har ju typ svarat på det att man tydligen kan distansera sig och bara känna att man gör sitt jobb. Jag hade inte klarat det - men jag hade nog inte klarat att vara säljare alls.

Sen, i ärlighetens namn, i dom där små serveringarna är det nog många gånger samma personer som tar betalt som sätter priserna. Men jag menar inte att dom borde skämmas, jag bara utgick ifrån mig själv. 
  • Marjasinus
    J2012 skrev 2012-08-20 18:11:47 följande:
    Fulständigt OT, förlåt TS! Jag kan bara inte låta bli att kommentera det här... Tror du på allvar att det är personerna vid kassorna på arlanda som bestämmer priserna på varorna? 
    Och vad fint att du tycker att du är en så ärlig och ädel person att du aldrig skulle kunna jobba på ett kaffe som tar överpriser. Och du skulle säkert aldrig kunna sälja en programvara med massor med fel på för miljontals kronor?... eller vänta nu; det är tydligen ok! Men det är kanske skillnad så länge man slipper vara ansiktet utåt eller?
    Jag är ledsen att jag svävade iväg OT. Jag var trött och tyckte analogin var klockren först - men den brister nog lite :)

J2012: Antingen läste du inte allt jag skrev eller så missförstår du. Jag svarar dig privat istället. Jag har OT:at den här tråden tillräckligt redan. 
Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -