• Kotthare

Trivs inte alls med min förlovningsring

Hej! 
    Jag känner mig inte alls särskilt förtjust i min  förlovninsring. Jag gillar inte mina fingrar, känner mig inte så "tjejig" och eftersom jag jobbar på förskola och byter en del blöjor ville jag inte ha någon sten som riskerar riva barnen. Det blev en hamrad ring i rött guld. Den känns alldeles för bred för mitt finger, jag hittar ingen vigselring som matchar och jag får dessutom skavsår på insidan av handflatan där huden blir tjock och skavs. 
    Vad gör man? Ska jag använda guldet och köpa en ny? Ska jag satsa på en finare vigselring och bara ha den?

• Svar på tråden Trivs inte alls med min förlovningsring
  • charlottev

jag älskar min förlovningsring men måste tyvärr lägga den åt sidan då det är jättesvårt att hitta en snygg vigselring som matchar. Vi kommer lägga lite extra på ringarna(min blivande ska oxå lägga förlovningsringen i lådan) så det känns faktiskt helt ok =)

• Pekkiisch4

Jag kommer ha min i mitt halsband och ha vigselringen på fingret :)

• tinaalpfält

Jag har lämnat in min fölovningsring till en guldsmed för att göra om den helt. Som den såg ut innan passade den inte ihop med min blivande vigselring. Det går att ångra sig! Gör om, gör rätt Skrattande 

• J2012

Kanske gå till en guldsmed och få ringen omgjord till två smalare ringar? Jag tycker det finns ett "egenvärde" i att behålla sin förlovningsring och en duktig guldsmed kan säkert utan större problem göra om ringen till två. Jag hade också en för bred förlovningring och gillade inte riktigt modellen. När vi hittat min vigslering gjorde en guldsmed förlovningsringen smalare och formade om den lite grann så den passade vigselringen. Jag blev supernöjd och det var inte onödigt dyrt heller.

• 1700tal

Jag lät göra om min också. Eller bytte in den/köpte en ny eller hur man nu föredrar att uttrycka sig. Lämnade in den till guldsmeden där jag köpte den. I samma veva köpte jag vigselringen, nu matchar de perfekt och blev precis som jag ville! Håller med som nån skrev, om man ångrar sig, gör om, gör rätt.

• LoJ

Jag gjorde om min ring också. Du ska ju leva med den i förhoppningsvis resten av ditt liv och då måste du ju trivas med den! Gå till en guldsmed som du "klickar med" (gå runt till olika tills du hittar rätt) och bolla lite ideer med varandra så ska du se att du hittar ringar som passar dig, dina fingrar och jobbet!! Lycka till

• J2012

Ja just det, OM du gör om den istället för att byta in den mot en helt ny: Lägg lite tid på att hitta en duktig guldsmed. Många butiker heter "guldsmed", men de skickar iväg smyckena till en verkstad för att få dem fixade och det är int säkert att personen bakom disken har den bästa kollen. Du ska alltså se till att träffa själva guldsmeden, någon som har en egen liten verkstad. Det låter kanske "exklusivt", men faktum är att det (för mig iaf) var det utan tvekan billigaste alternativet. På ett ställe skulle de ha över tusen kr för att göra min förlovningsring 1mm smalare. Till slut hittade jag en liten verkstad där de verkade ha lite koll, och de gjorde om förlovningsringen, förminskade vigselringen (som är en enstensring=lite knepigare att förminska än en slät) och graverade båda ringarna. Tror det kostade max 600 kr :)

• LoJ

Om du bor i Sthlm eller har vägarna förbi kan jag tipsa om Älvans guldatelje i midsommarkransen. Det är en jättegullig och duktig tjej som jobbar där!!

• nattisochjohn

jag har hört att man kan gå in på någon sida,dom gjorde reklam på radion nyligen,och hitta en guldsmed där man kan lämna in smycken och göra nya av samma guld,är det någon som gjort det och tycker det var bra? trivs inte heller med min förlovningsring..

Svar på tråden Trivs inte alls med min förlovningsring