Har bytt mitt förnamn, vet inte om jag borde byta tillbaka.
Hej.
Jag har alltid vantrivts med mitt namn. Jag tycker om mitt namn och tycker att det är jättefint, men det är väldigt unikt och svårstavat och lite svårt för människor att komma ihåg och uttala.
Som liten visste jag inte om att man kunde byta förnamn förens min kompis gjorde det, i 7an, och då funderade jag starkt på det också.
Jag frågade min mamma om jag fick göra det innan gymnasiet och hon sa ABSOLUT INTE!
Så i mitt huvud tänkte jag hela tiden att jag skulle göra det när jag slutat gymnasiet.
Och det gjorde jag. Detta namnet har jag haft i åtanke i hela 5 år, men när jag väl bytta blev det kaos hemma. Mina föräldrar var jättesårade och de tyckte att det var skamligt. I vår kultur är det inte normalt att byta namn, då man ska vara STOLT från vart man kommer ifrån.
Jag ska ändå flytta utomlands och studera så människor jag träffar på där kommer inte alls ha svårt att adaptera sig till mitt nya namn, eftersom det är allt de vet.
Men problemet är bara mina föräldrar som aldrig kommer acceptera det (vilket är ok, så länge de respekterar det), och mina vänner i Sverige. Jag förstår dem helt att det är konstigt för dem att kalla mig något nytt nu efter 20 år, och jag förväntar mig heller inte det.
Men det är väldigt svårt att anpassa mig till mitt nya namn när jag hela tiden blir kallat mitt gamla. Det får mig nästan att tänka om jag borde byta tillbaka och vara tillbakadragen på grund av mitt namn.