Varför gifte ni er själva eller i smyg?
Om ni inte smiter iväg kanske ett alternativ kan vara att dela upp bröllopet. Vigseln kanske alla ni vill bjuda kan komma på och så kanske ni bjuder på lite fika efteråt. Sedan kan bara de allra närmsta komma på en middag på kvällen. Ett annat alternativ är att ha fest med vänner senare och då kan ni ju fixa något som inte kostar skjortan.
Ett alternativ som verkar relativt vanligt är att ta ut en mindre kuvertavgift. På så sätt kan ni kanske täcka de största kostnaderna för de som kommer och de som inte känner för att betala det tackar nej. På det sättet gör inte ni det aktiva valet att skära ner lika tydligt.
Men det viktigaste är nog vad NI vill. Vill ni smita iväg och kommer ni vara nöjda med det i efterhand eller är det något som kommer upp som förslag nu när det börjar kännas stressigt? Vilket ögonblick är det du menar i trådstarten? Vigseln, middagen, hela dagen? Oavsett vilket så går det att lösa utan att det blir hutlöst dyrt. Steg ett är att bestämmma vad ni vill.
Jag kan känna ibland att det hade varit skönt att slippa en massa stress med planeringen som det blir när man bjuder en del gäster, men jag hade ångrat mig så mycket i efterhand om jag och min m2b hade smitit iväg. Delad glädje är dubbel glädje...i alla fall för oss, men alla är olika och tur är väl det