Varför gifte ni er själva eller i smyg?
Hej!
Vi gifte oss i lördags min vackre man och jag!
Både vigsel och fest blev fantastiskt lyckat, - men när jag ser tillbaka på det så var det nog i slutänden mer tur än skicklighet att det blev som det blev...
Jag upplever tiden fram till själva bröllopsdagen som rena mardrömmen och jag skulle aldrig vilja göra om det (- vilket naturligtvis inte är meningen heller så missförstå mig rätt här...: ) - ) för jag gjorde nog i princip alla misstag man kan begå inför ett bröllop då jag är en mycket rörig och ostrukturerad person men framför allt så var stressfaktorn så hög att jag fick magkatarr.
Mitt bästa råd är att INTE försöka sig på konststycket att bjuda in via "mejl".
För det som jag först tyckte var en alldeles ypperlig - för att inte tala om ekonomisk - idé skulle snart komma att visa sig vara urdumt då folk har så otroligt olika mejlkultur. Till slut kunde jag inte längre vara säker på vilka som fått inbjudan eller inte och då fick jag börja skicka förfrågningar om huruvida follk fått mina mejl eller inte via sms istället. Jag höll på att bli fullkomligt skogstokig!
Jag kan inte säga att jag skulle vilja ha det ogjort idag, - men jag skulle definitivt inte önska någon annan att genomgå samma resa som jag gjorde fram till själva dagen D. Det var hemskt!
Vi försökte emellertid lösa problemet med vilka vi skulle bjuda eller inte bjuda genom att helt enkelt bjuda ALLA som vi ville skulle komma och dela vår stora dag med oss och samtidigt tala om att vi inte ville ha några blommor och presenter för att istället kunna ta en avgift på 350 kr för buffén så att festen i sig fick bli vår bröllopspresent.
Vet inte om det är en lösning för er?
Men av de ca 230 som vi bjöd så kom det till slut 110 stycken. Vilket var alldels lagom.
Och slutnotan för festen blev till slut ca - 15 000 till 20 000 kr "back" vilket man väl ändå får se som en "ganska bra" ekvation för ett sådant stort bröllop som det ändå blev till slut.
- Vi hade buffé - som sagt - och ett liveband - Nyléns Festorkester - som spelade på kvällen. Vilket verkligen blev jättelyckat!!!
Förutom välkomstdrinken och de drycker som vi bjöd på till själva buffén så sålde vi sedan alkohol till självkostnadspris i det som vi kallade för "bröllopsbaren".
Och min brudutyrsel hade jag köpt billigt via Tradera.
- Allt för att försöka hålla nere kostnaden då vi egentligen inte alls har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna kosta på oss ett bröllop i den här storleken.
Idag - när det hela är över och jag sitter med facit i hand över allt som var och inte minst hur vår bröllopsdag blev - så ångrar jag verkligen inte att vi satsade stort då det är ett otroligt lyckligt minne!!!, - men jag skulle ALDRIG göra om det igen pga av allt jobb och stress som vi fick genomlida innan...
Då skulle jag nog hellre satsa på ett mindre bröllop för de allra närmaste (föräldrar, barn med respektive, syskon med respektive och deras barn samt -i mitt fall - min bästa väninna på min sida...) eller som någon skrev, - ett litet intimt bröllop utomlands, -kanske på en grekisk ö.
- Men då skulle jag nog trots allt ändå sakna att dela det med mina närmaste... det är en svår avvägning det här...
Men lycka till med er stora dag i kärlekens tecken!