Inlägg från: Annamolly |Visa alla inlägg
  • Annamolly

"Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?

Det ar jattemanga yngre som har fragat mig rent ut nu: Varfor gifter ni er inte borgerligt?
    Varfor fragar man sa, egentligen? Ar det for att dom sjalva ar ateister, och darfor tror att alla rund deras alder (25-30) ocksa ar det?
    Ar det for att dom inte tycker att vi har ratt att gifta oss i kyrkan eftersom vi inte brukar ga dit till vardags?

Jag ar inte ateist, men jag passar inte heller under etiketten "kristen" och jag gar inte i kyrkan om det inte ar nagon hogtid eller speciellt tillfalle. Jag ar val en sadan person som tycker att det passar sig att blanda in Gud vid stora handelser men att resten av tiden ar min tro personlig for mig och inget jag behover dela med andra.
    Jag ar dopt, konfirmerad och min farmor var en djupt kristen manniska. Jag har aldrig ens haft tanken att vigas borgerligt. Men jag tycker inte jag ska behova saga allt detta till de som fragar. Hittills har jag bara sagt: "For att vi inte ar ateister". Ar det ett bra svar? Eller later det som att jag domer dom for att dom ar det? 

• Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?
  • Annamolly
    Pertinax skrev 2012-08-22 11:20:03 följande:

För oss var det tvärtom. Inte från kompisars håll (de har inte ifågasatt nånting alls), men från familjen. "Men varför ska ni inte gifta er kyrkligt???"

Det enda du behöver svara är att det är så ni vill ha det. Kyrkligt bröllop är väl fortfarande det "normala" i det här landet, så vad är det att ifrågasätta? Det är väl MASSOR av människor som inte tror på gud som ändå gifter sig i kyrkan. Att säga att det är för att ni inte är ateister tycker jag är lite dömmande mot oss som gift oss borgerligt. Jag är inte uttalad ateist på nåt sätt. Jag tror på nånting större men inte det man kallar gud och ville heller då inte stå i kyrkan och lova "inför gud och denna församling".

Jag forstar vad du menar, det later domande. Det ar val inte bara ateister som gifter sig borgerligt. Fast jag tror att de som fragade var det.

Min blivande ar Grek, vi gifter oss i Grekland i den ortodoxa kyrkan, och de flesta som stallt fragan ar (yngre) greker. Jag vet inte om det ar for att Ortodoxa kyrkan ar mer traditionell och konservativ. I Sverige ar ju kyrkan ganska modern nufortiden sa den ses val inte som en del av 'etablissemanget', i samma utstrackning.
  • Annamolly

Ja det ar val bara att ignorera... Jag tankte bara om nagon annan hade fatt liknande fragor. Och det har ni ju tydligen! :)

• Annamolly
    majflicka skrev 2012-08-24 18:45:40 följande:
    Fast jag uppfattar det inte som en dum fråga utan tvärtom ngt man bör ha tänkt till kring och ha ett bra svar. Det är trots allt ett ställningstagande även om orsakerna till varför man gifter sig där skiljer sig åt. Sen så behöver man ju i te diskutera det med nära på främlingar.
    Det ar val inte direkt en dum fraga men om man ser sin tro som nagot personligt sa kanske man inte riktigt passar in i den kyrkogaende kristna mallen, och da kanner jag nastan att jag maste forsvara att jag gifter mig religiost aven om jag inte nodvandigtvis gar i kyrkan ofta eller tror pa vartenda ord som star i Bibeln. Jag tycker liksom att jag har ratt att tolka min religion pa mitt satt. Det ar ju trots allt en trosfraga och inte en faktafraga. Jag tycker kyrkan ar en vacker plats dar jag alltid har kant mig trygg, kanske just darfor att jag forknippar den med min kara Farmor. Den ar for mig en symbol for min spiritualitet och tro, inte en symbol for kvinnofortryck, korstag, konservatism eller nagot annat som religion i vissa personers ogon star for. Men jag tycker liksom inte att det angar andra vad religion betyder for mig, jag orkar inte debattera om pedofili i vatikanen, krig och annat som manga haller kyrkan direkt ansvarig for. Det finns pedofili och krig oberoende av religion! En av min blivande mans kusiner drog ett skamt om just pedofil-praster som jag tyckte var lite olampligt just eftersom han fragat nagra dagar tidigare varfor vi gifter oss i kyrkan och jag forsokt svara arligt. 

• Annamolly

"Om någon ifrågasätts om varför de gifter sig och döper sina barn i svenska kyrkan så ska ju alla som firar jul, påsk osv också ifrågasättas"

Mycket bra poang, Shining! Tack for dina tankar om detta.

Mette81: Precis, kyrkan ar en plats for personlig tro och inte bara organiserad religion, for mig ocksa.

• Annamolly

Ja, vi har sagt att vi ska dopa vara framtida barn i Sverige (eftersom vi gifter oss i Grekland). Da har vi faktiskt aven fatt fragan: "Varfor ska ni dopa barnet? Det ar val inte nodvandigt?" Aven detta fran en yngre kusin till min M2B.

Det ar ju lite som nar TheD sager att hon argumenterade mot de kyrkliga typerna som kom och knackade dorr. For mig ar det inte speciellt konstruktivt att argumentera om religion och tradition darfor att dessa baserar sig inte pa logik eller rationalitet. Darfor kan man egentligen inte ha en vettig debatt mellan en person som tror och en person som inte gor det. For man talar inte om samma sak. En icke-troende som vill peka ut hur ologiskt det ar att ga i kyrkan och dyrka nagot man inte har bevis for pratar fran en icke-troende synvinkel. Fran andra sidan heter det ofta att tro inte har nagot med bevis att gora. Detta ar bara ett exempel.

Men min poang ar att "Varfor ska ni dopa barnet?" liksom "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" ar en ganska overflodig fraga eftersom det inte nodvandigtvis handlar om nagot man kan rationalisera pa ett satt som tillfredsstaller en person som bara ar intresserad av fakta och logik. Religion och tradition (liksom karlek, kanske) har inget med fakta eller logik att gora. 

• Annamolly
    snowstars skrev 2012-09-24 14:49:08 följande:

Fast jag kan tycka att även om andra inte har rätt att lägga sig i de val man gör så har man ändå rätt att fråga. Om inte annat för att man kanske vill ha lite "vägledning" eller hur man ska säga. Naturligtvis ska man inte vara otrevlig men jag har inga problem att berätta för folk att jag vill gifta mig borgerligt eftersom det känns fel att gifta sig i kyrkan när man inte är troende. Sen om andra väljer att gifta sig i kyrkan ändå har jag ju inte med att göra. De kanske kan förklara för mig att de tycker det är en fin tradition, t.ex.

Men det kanske är jag som blivande lärare som tycker att man ska kunna motivera sina val här i livet, om inte annat så för sig själv

Man har absolut ratt att fraga!! Men ofta verkar det som att man kanske inte fragar med oppet sinne, for att man ar nyfiken over hur andra tanker, utan mer som en slags fordomande over nagot man anser vara en uraldrig tradition som inte hor hemma i moderna, upplysta tider dar vi handlar efter logik och inte tro. Det ar i den andan jag tror mig ha fatt dessa fragor. Mer som en anklagelse an en fraga, liksom. Men sjalvklart far man fraga, aven i den andan! Man ska inte ga omkring och halla tyst om saker for att man tror att man ska forolampa nagon, da skulle man val aldrig lara sig nagot nytt! :)

Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?