Inlägg från: Shining |Visa alla inlägg
  • Shining

"Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?

För att ni vill så klart!

Vi gifte oss borgerligt i stans vackra gamla rådhus inför familj släkt och vänner, 60 st närmare bestämt. 

Vi fick tvärtom frågan... Varför gifter ni er inte i kyrkan?

Vissa trodde vi skrivit fel på inbjudan, de tog för givet att vi skulle gifta oss för oss själva med två vittnen och att de endast skulle få komma på festen...  "för så gör man ju normalt"...

Andra trodde de var speciellt utvalda att att endast de två skulle få närvara på vigseln och blev förvånade då alla gäster dök upp...

För andra var det inget konstigt alls...

Vissa visste inte att man "fick" behålla sina egna efternamn... "för kvinnan tar ju mannens efternamn"..

ja men ni hör ju vilka funderingar och förutfattade meningar folk har... och så är det ju, människor är olika och så skönt att man kan välja som man vill haha

• Shining
    Daludd skrev 2012-08-25 20:45:13 följande:
    Men frågan är ju varför man vill, naturligtvis.
    vems fråga?
    ...olika tolkningar kanske....  ts skriver att frågan de får är "varför gifter ni er inte borgerligt"... så  jag skulle nog skrivit istället:  "för att vi inte vill" ...
    ts skriver att ts sagt :"For att vi inte ar ateister"... så skriver ts vidare...  "Ar det ett bra svar?"

.... på det svarade jag (att de istället kan säga) "för att vi vill"...

sedan så tolkar jag ts inlägg handla mer om att ts själv undrar varför de (jattemanga yngre) ställer frågan till ts om varför de inte gifter sig borgerligt...  än om varför ts väljer det de väljer....
  • Shining
    Shining skrev 2012-09-22 22:13:58 följande:
    vems fråga?
    ...olika tolkningar kanske....  ts skriver att frågan de får är "varför gifter ni er inte borgerligt"... så  jag skulle nog skrivit istället:  "för att vi inte vill" ...
    ts skriver att ts sagt :"For att vi inte ar ateister"... så skriver ts vidare...  "Ar det ett bra svar?"

.... på det svarade jag (att de istället kan säga) "för att vi vill"...

sedan så tolkar jag ts inlägg handla mer om att ts själv undrar varför de (jattemanga yngre) ställer frågan till ts om varför de inte gifter sig borgerligt...  än om varför ts väljer det de väljer....
    ts har gjort fler inlägg efter mitt och i det stora hela tolkar jag det som att ts känner det som att hon måste förklara sig varför hon inte gifter sig borgerligt då hon inte är troende och att hon inte tycker att hon ska behöva förklara sig... en sådan fråga är ju fri att utveckla om man vill men skall ju även respekteras om man inte vill ...

Kyrkan som byggnad är kultur, vacker kultur, man behöver inte vara relegös, troende, eller kristen för att gifta sig där. Men vad jag vet så får man en "präst på köpet" om man väljer att gifta sig i kyrkan och då gifter man ju in sig i kristen tro men få praktiserar kristen tro sen...
  • Shining

TS. om man är döpt i svenska kyrkan så är man ju kristen och då passar det ju fint att gifta sig i kyrkan… sen är det ju många kristna som inte är aktiva i sin religion mer än att de via sin skattsedel betalar en summa pengar  till svenska kyrkan.

Som svar på pedofil-kommentarer osv så ställ en motfråga i stil med ”vad har det att göra med kristendomen”? Ganska säker på att dessa tragiska händelser är isolerade till människan bakom prästämbetet och inte en del i kristendomen…

Om någon ifrågasätts om varför de gifter sig och döper sina barn i svenska kyrkan så ska ju alla som firar jul, påsk osv också ifrågasättas… alla som ”inte är kristen/aktiv kristen” ska ju glatt gå till skola/jobbet och inte vara hemma på de röda dagar som är betalda lediga dagar som står i relation till kristendomen…

Kristendomen är fundamental del i hela vår kultur och historia, det som har byggt vårt samhälle. Det svenska samhället är starkt influerat av kristendomen i värde- och normsystem, lagstiftning och rättssystem, kultur och traditioner…

Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?