• Chicita

Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma

En viktig sak som många glömmer i all stress över att inte glömma något är att faktiskt stanna upp och njuta av dagen Glad
    Försök inte pressa in så många saker det bara går i sista minuten, utan se till att ha stunder där ni kan vara ensamma, tillsammans bara ni två, eller hinna sitta ner och prata med era gäster.

Timmarna hos frisören / makeupartisten är ett sådant andningshål.
    För blivande maken kanske det kan vara att sätta sig och göra ett fotbad eller kanske gå och få håret fixat han också (klippa till topparna och styla håret).

Att ta en stund innan kyrkan och träffas om ni inte har sett varandra i full utstyrsel innan dess.... Kanske ha med fotografen i det ögonblicket då ni ses och få det förevigat...

Andas, stanna upp, njut...
    Och ha en underbar bröllopsdag Solig 

• Chicita
    20 juli 2013 skrev 2013-08-29 19:25:31 följande:
    -Runda bord under festen! Det inbjuder till att prata med fler och skapade en fantastisk stamning. 
    Det är inte formen på borden som avgör om det blir bra stämning eller inte.
    Jag har varit på ett par middagar där just dom runda borden var helt katastrofala och där jag fick sitta i ca 3 timmar rakt upp och ner för att ingen pratade med mig hur jag än försökte komma in i samtalen. En gång vände dom faktiskt ryggen åt mig (vred sig mot grannen på sin andra sida) - på båda sidor om mig.
    Och jag är en social person som i alla fall la ner lite energi själv på att försöka komma in i samtalet. Man kan ju fundera hur kul det hade varit för någon som är lite blyg och tillbakadragen...

Det som avgör om det blir bra stämning eller inte är en genomtänkt bordsplacering.
    Oavsett formen på borden...
    Däremot föredrar jag långbord eftersom man faktiskt har fler att prata med. Vid runda bord kan det vara svårt att prata med dom som sitter tvärs över bordet om man inte ska skrika. Och då stiger ljudnivån i lokalen så mycket istället. Så man kan bli begränsad till dom som sitter direkt bredvid en.
    Vid långbord kommer man åt både dom som sitter direkt bredvid en, den som sitter mittemot och de som sitter diagonalt emot utan att behöva skrika (möjligtvis höja rösten lite)...

Men jag säger inte att långbord automatiskt är bättre för det Flört 
  • Chicita
    20 juli 2013 skrev 2013-08-29 20:37:08 följande:
    Och som jag skrev i rubriken innan dessa tips: 
    "Nagra andra, hogst personliga tips pa saker jag tyckte funkade bra pa vart brollop ar":

Det funkade alltsa jattebra att prata over borden i var lokal. Det har till och med skapats sma grupper efter detta - bord fyra med personer fran stockholm, London, Amsterdam och Helsningfors ska till exempel ha en atertraff i london om ett par veckor! Det blev aven lite interna bord mot bord sanger och skamt sinsemellan. 
    Ja visst skrev du det. Men du formulerade just den meningen "Det inbjuder till att prata med fler" (alltså i bestämd form) gjorde att jag ville förtydliga att det inte automatiskt blir bra stämning bara för att man har runda bord.
    Det är jättebra att det funkade så bra för er. Och du behöver inte ta illa upp över det, jag har inte kritiserat varken dig eller din bordsplacering.

• Chicita

Det finns väldigt många som framhåller runda bord som den ultimata lösningen på "problemet" med stela bröllop.
    Därför är det viktig att också ta fram den andra sidan av det. Precis som det är viktigt att framhålla att man inte alltid löser samma "problem" genom att låta gästerna dansa runt midsommarstången och sjunga små grodorna eller genom att ha ett telefonbokstjockt festprogram med beskrivningar av gästerna där brudgummens bror får 7 rader med hobbys, jobb, familjesituation mm och jobbarkompisens make beskrivs som "arbetslös, gift med XX"...

Det är alltid bra att få höra hur andra gjort. Och jag säger som sagt inte att ni har gjort fel. Jag drar bara upp den andra sidan av myntet.
    Och det är liksom det man gör i ett diskussionsforum.
    Oavsett om du tycker att det är "småtjafsigt" eller inte så är det vad jag tycker om runda bord, och jag har lika stor rätt till min åsikt och mina erfarenheter som du har.
    Men det är väl inget som behöver diskuteras egentligen.
    Du tyckte att runda bord är en bra lösning.
    Jag håller inte riktigt med, men jag dissar det inte helt utan tycker att det mest hänger på bordsplaceringen (som ni säkert lyckades jättebra med eftersom det gick så bra) Glad

• Chicita
    1337Lise skrev 2013-08-30 10:27:43 följande:
    Usch, jag blev orolig över våra löften nu. Vi har valt de tradiotionella. Alltså de färdiga, att säga i kyrkan. Jag tror inte jag förstod att man fick göra om dem först när vi träffade prästen igen i veckan och hon sa "har ni valt egna löften?..nehe". Och nu känns det jättelöjligt att stå och säga de där stela meningarna till varandra. Dock känner jag inte att det är läge att öva in något nytt dagen innan vigseln Förvånad
    Lugn bara lugn. Det är ni som säger dom till varandra. Det har aldrig hänt förut att just ni har sagt detta i den här situationen. Era gäster har aldrig hört er säga detta. Det är precis lika unikt som något eget formulerat Solig

Vi tyckte att det var tryggt att få säga efter prästen eftersom vi kan låsa oss lite när vi blir nervösa. Och jag ville inte riskera att stå där framme och ha glömt precis allt. Flört
Svar på tråden Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma