Sara 120707 skrev 2012-08-25 21:40:25 följande:
Fast allt det här baseras på att alla brudpar har sunt förnuft vilket alla tyvärr inte har. Jag har stött på en hel del skräckexempel här på BT, ett exempel där bruden var vansinnigt arg för att hennes gäst inte ville resa utomlands i flera dagar och lämna sitt spädbarn hemma.
Det handlar som alltid om en balans mellan att ta till sig åsikter och sätta gränser och inte kompromissa med det man tycker är viktigast.
Ibland är det bra att få åsikter på sitt upplägg så att man har någon som säger till när man missat någonting, är på "fel" spår eller när man blivit så insnöad på bröllop att bridzillan tagit över.
Om man då elakt skjuter ner alla kommentarer man får så är det inte omöjligt att när någon väl har något vettigt att meddela så väljer de att inte säga något eftersom de sett era tidigare reaktioner.
Det finns ett sätt att inte bli överkörd utan att köra över folk tillbaka och om det är möjligt så är det väl att föredra? Framförallt om man vill ha någon framtida relation till dessa människor.
Sen kan jag absolut förstå din poäng när man ser brudpar som verkar vara skräckslagna att någon ska ta illa upp Man kan aldrig se till att alla blir 100% nöjda.
Jag har under mina år på BT sett exempel på brudar som säger upp bekantskapen med folk som inte kommer på deras bröllop för att en nära släkting har dött och det är begravning samma helg (hur
kunde dom lägga begravningen den helgen vi har ju skickat ut save the date för åtta månader sedan!!!!), brudpar som förväntar sig att gästerna ska betala 400 kr var för ett glas bubbel och lite tårta, brudar som vill att tärnor ska vara oavlönade assistenter, brudpar som inte bjuder in sina vänners partners eftersom de inte umgås (vi vill inte ha
främlingar på vårt bröllop), startar krig i familjerna över vilka småbarn som ska få komma och vilka inte, lägger sina bröllop på Bahamas och blir sura när inte alla kompisar har råd att följa med, och i övrigt har en hel del konstiga idéer för sig. Motiveringen är alltid VÅRT bröllop, VÅR dag, VI gör som VI vill. Visst gör det, men det är inte säkert att era gäster kommer uppskatta sånt. Det är ett fritt land, DU kan planera din bröllopsfest precis som du vill, men bli inte ledsen och gnäll då när du inte har några gäster som vill klä ut sig i grodkostym och sitta i en bäck en hel förmiddag för att bevittna DIN stora dag (eftersom det i DERAS liv är en helt vanlig lördag som de kan använda till något betydligt trevligare).
Visst kan man gå ut med den inställningen att man får göra precis vad man vill (för det får man ju), jag föredrar dock att ha gästernas bästa i åtanke i första hand, välja mat jag tror de gillar framför att visa att jag har koll på senaste trenden och bjuda på halstrad kängurupungkula, välja en klädkod jag tror de känner sig bekväma med framför att få tjusiga festbilder på människor enhetligt klädda i vitt (tex), och så vidare och så vidare. Tror att det handlar om en ganska viktig skillnad om man tycker att gästerna är där för brudparets skull, eller om brudparet fixar festen för gästernas skull. Jag hävdar det senare.