Inlägg från: Marjasinus |Visa alla inlägg
  • Marjasinus

Varför är ni så tveksamma... stötta varandra

Jag startade en liknande tråd för några veckor sedan. Tyckte den diskussionen var härlig.

Att utgå ifrån sig själva, vilken slags vigsel man vill ha, vilken mat, vilken musik m m och inte tänka på vad som vore gästernas förstaval är inte alls samma sak som att strunta i sina gäster. Det är klart att det finns vissa extrema fall där man kanske kan ifrågasätta sig om det är okej eller inte men varje vettigt funtad människa försöker ju forma en tillställning som man själv gärna skulle velat gå på.

Jag blev jätteledsen när jag läste en tråd om en kvinna vars svägerska reagerat starkt över deras val av mat. Hon hade till slut gett upp och gett med sig för hennes krav, vilket jag tycker är vansinne.

Men allting bottnar ju i att man ser bröllopet som en så vansinnigt stor och viktig händelse. Och det klassiska talesättet "Den måste bli perfekt". Folk flippar för skitsaker och alla valmöjligheter gör att brudparen är livrädda för att välja fel. Men detta är ju inget unikt för bröllop egentligen, går du in på familjeliv hittar du folk som nojjar lika mycket om barnuppfostran. Ängslighet är verkligen på modet.

Om du TS, liksom jag, har en släkt och vänkrets som är enkla avslappnade människor och om du och din blivande klarar av att ha en någorlunda avslappnad inställning till bröllopet så tror jag du skall skatta dig lycklig. Att försöka uppfostra alla andra till att komma till sans tror jag tyvärr är ett alltför svårt uppdrag. 

• Marjasinus
    passionsblomman skrev 2012-08-28 15:32:38 följande:
    Hela grejen handlade väl om att man skulle stötta varandra? Och du och Marjasinus verkar båda-som ganska nya här på forumet-uppfatta många som otroligt osäkra och benägna att "bed over backwords" för att tillfredsställa allt och alla intill orimlighet. 
    Jag tyckte du och andra nyanserade det hela väldigt bra i den tråden jag startade. Men förstaintrycket man får av BT kan verkligen få en att tro att alla är vrålhispiga nervvrak.

Jag tror att många frågor och ämnen här handlar om att till viss del få bekräftelse, till viss del bolla idéer och även bara vara en del av gemenskapen. Sen finns det nog en viss osäkerhet också, men samtidigt - den majoritet (som det nog ändå är) människor som inte är osäkra och inte frågar om man får ha blåa skosnören - de skriver ju aldrig här...
Svar på tråden Varför är ni så tveksamma... stötta varandra