• Planering01

Snälla hjälp mig välja ring!!!

Hejsan,

Jag har hittat två eleganta och superfina ringar, men jag vet inte vilken ring min flickvän skulle gilla bäst. Har tänkt att överraska henne och fria (förlova oss).

Hon är från Spanien (lite brunare med mörkt hår), ganska smal, inte så "tjejig", men dock väldigt kärleksfull (om det nu har med valet att göra).

Snälla ge mig lite tips på vilken ring ni tycker är finast, alternativt vilken ring ni inte gillar eller tror hon skulle tycka om. Hon ska ju ha den hela livet men jag vet inte om den första "söta" passar henne bättre än den andra "eleganta" ringen.

Den första, gjord i Platina, 0,48ct, Färg = D, Klarhet = VS, brilliant cut, 8000 SEK.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Den andra:
    18K vitguld (utan nickel), SI1-SI2, Färg = H, 0,5ct diamant, 8000SEK.

Väldigt tacksam för era åsikter, tveka inte att kommentera!!
  • Svar på tråden Snälla hjälp mig välja ring!!!
  • Chicita

Vitguld kräver mer omvårdnad (omrhodinering bland annat) än platina.

När det gäller stenarna så kan jag ju inte påstå att jag kan så mycket om sånt men det ser ut som om vitguldsringen har en bättre infattning. Alltså att den "tål" lite mer.

Så om du vill ge henne en ring somär lite modern, och att det inte spelar någon roll om ni kanske måste lämna in den en eller två gånger per år för att rhodineras om ifall den gulnar så ska du välja den i vitguld

Om du vill ge henne en ring som är lite gammeldags (som i mitt tycke är mer en "fin-ring" och inte en förlovningsring. Men vad sjutton, man kan förlova sig med klockor, halsband eller gummisnoddar om man vill liksom)  och kanske svårmatchad, men som kommer att se fin ut år efter år så ska du välja den i platina.

Själv skulle jag nog hellre önskat att min make friat utan ring (eller med ett annat smycke) och att vi sedan gick och valde ut ringen gemensamt. 

• Odium

Jag är inte heller så "tjejig" och gillar inte någon av ringarna, alldeles för mycket bling för min smak.
    Men är hon en sån som gillar stenar skulle jag säga tvåan.
    Eller som chichita säger, fria med en hårsnodd och så får hon välja själv sen =)

• Planering01

Tack för svaren!

Jag skulle vilja ha en "romantisk" ring, som denna www.kodega.se/show_product/ENG-2006-B/2/-/5/ men den är alldeles för dyr.

Sen är det ju frågan om det är bättre att fria utan ring, det känns bara så "fjuttigt" och mer impulsivt än att manhar en ring. Å andra sidan så är det ju viktigt att hon gillar ringen, hon ska ju bära den resten av livet.

Kanske ska fria med en "låtsasring" och sen välja tillsammans. Hon är ju ingen bling-tjej för den delen heller, jag hade bara uppfattningen att de flesta tjejer gillar den typen av ringar, men att det är priset som sätter begränsningar.

Nu blev det ju ännu svårare ;) Tack ändå!!

• hjgs

är inte heller så "tjejig" tycker båda är fina men skulle inte vilja ha dem själv för mkt bling. min man firade med ett halsband och sen valde vi ringar tillsammans kändes inte hastigt påkommet eller oplanerat utan perfekt för oss. Hittade sedan min dröm ring för drygt 6000:-

lycka till

• maddiz

Nr 2 helt klart! Och vi har valt vitguld, ja de måste fixas ibland men dom är sååå fina. Har haft våra i snart ett år. Efter ett halvår blir det lite "dassiga" men det är känslan som räknas. Älskar att du hittar en själv och överraskar henne! Det är kärlek!!!!!

• Sara 120707
    Planering01 skrev 2012-08-26 19:05:58 följande:
    Tack för svaren!

Jag skulle vilja ha en "romantisk" ring, som denna www.kodega.se/show_product/ENG-2006-B/2/-/5/ men den är alldeles för dyr.

Sen är det ju frågan om det är bättre att fria utan ring, det känns bara så "fjuttigt" och mer impulsivt än att manhar en ring. Å andra sidan så är det ju viktigt att hon gillar ringen, hon ska ju bära den resten av livet.

Kanske ska fria med en "låtsasring" och sen välja tillsammans. Hon är ju ingen bling-tjej för den delen heller, jag hade bara uppfattningen att de flesta tjejer gillar den typen av ringar, men att det är priset som sätter begränsningar.

Nu blev det ju ännu svårare ;) Tack ändå!!

Guldsmeder brukar ha låneringar som man kan använda.

Jag tror de flesta kvinnor uppskattar att få vara med och välja ringen men därmed inte sagt att man inte uppskattar gesten att bli friad till med en ring.

Hade det varit jag så hade jag friat med en bijouteriring men från en av de lite finare smyckesdesignerna som typ kumkum, pilgrim, dyrbergkern etc. Då blir det ju inte "förlovningsringen" men det blir ändå ett minne man kan spara och använda om man vill till skillnad från en lånering.

Jag vill också tillägga att oavsett hur stor budget jag hade haft så hade jag absolut inte valt att ha en ring med solitärsten så det är väldigt individuellt vad man föredrar.

http://www.sochic.se/pretty-ring

http://www.sochic.se/kumkum-pretty-zircon-ring.htm

http://www.sochic.se/sunstone-ring

http://www.sochic.se/love-story-ring

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=41191

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=76788

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=76740

• LoJ

Jag håller med många här att låta tjejen välja ring själv. Det ändå en ring som ska bäras hela livet och då är det viktigt att det känns bra. Gör som någon skrev innan, fria med ett halsband!! På så sätt kan hon bära halsbandet sen också. Det blir perfekt . Lycka till!

• Planering01

Tack så mycket för alla svar!!
    Jag gör nog så att jag ger henne ett halsband/"fake" ring för att senare välja ringar tillsammans.
    Även fast det känns mer romantiskt att överraska henne med ringar (som maddiz sa) så kör jag nog på ett säkrare kort. Skulle gissa att hon aldrig skulle våga visa sin missnöjdhet om jag skulle valt en ring åt henne, men att leva hela livet med en obekväm ring känns inte särskilt kul.
    Då blir det till att leta efter förlovningssmycke nu.
    Tack tack!

• daniiel

Jag tycker du väljer rätt att fria med en billigare ring och sedan får hon välja en ring själv :)

Tips, på billigare ring att fria med.

uropenn.se/product/9111/3/
    uropenn.se/product/9104/3/
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article251.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article401.aspx
    indonordic2.addcms2.se/eShop/Silver/silverringar/article484.aspx
    www.guldfynd.se/page.jsp&articleNo=2317501&step=4&&productType=1&priceRange=&attributeType_4=&articlesPerStep=8&attributeType_2=&attributeType_1=438&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E
    www.chanti.se/|7982
    www.chanti.se/|102104
    www.chanti.se/|4913
    www.chanti.se/|55160

• Jossen

Jag tillhör nog också skaran otjejig ( eller vad definerar det egentligen?) Men jag håller med några här om att det är lite mycket stenar.

Den dyra ringen du länkar till, är ju lite kantig. Något sånt gillar jag, men kanske med en sten. Men nu är det ju inte jag som ska få den.

Men köp en billigare silverring och fria med så får hon välja sen. Då kan hon ändå använda den ringen du friade med ju:)

Lycka till!

• fruwesterlund

Jag skulle valt nummer 2.

JAg håller dock med andra här, att fria men låta henne välja ring sen. Du kanske itne behöver ha en ring vid rieriet? KAnske bara en ros eller så?

Svar på tråden Snälla hjälp mig välja ring!!!