Här är en mycket tydlig och bra beskrivning på de små blommorna:
astoriadesigns.wordpress.com/2012/07/30/rolled-paper-flower-tutorial-using-book-pages-2-2/
De lite större med knappar viker man så här:
findinspirations.com/2009/07/handmade/
De som ser ut som rullar är egentligen vanliga, enkla papperspärlor som du säkert fick göra i skolan när du var liten :). En bra beskrivning finns här:
pysselbolaget.se/2013/06/04/pappersparlor-rolled-paper-beads/
Att färga papper med textilfärg är enkelt men det måste vara papper som suger åt sig bra och inte är alltför tunt. Färga kaffefilter är görenkelt och tacksamt, dra ut ett filter, doppa i färg, krama ur och häng på tork. Sen strök jag alla papper på lägsta värmen med strykjärn och klippte fyrkanter.
Alla papperspärlor är lackade med vanligt nagellack för att bli lite lagom glansiga och inte gå sönder.
Blommorna sitter fast i långa ståltrådar som man använder vid blomsteruppsättningar ca 30 cm långa och går att köpa styckevis på t.ex. Plantagen för 25 öre/st. För att fästa dem i själva blomman kan du antingen bocka till en liten böj och limma innan du rullar blomman (som de översta), de med knappar har jag också böjt och trätt knappen längst in i böjen, dragit den genom blomman med lite lim på tråden för att få den att fästa.
Papperspärlorna tog jag tunnare ståltråd till och trädde genom en sötvattenspärla och snodde fast den på ståltråden:
Svårt att svara på hur lång tid det tog, ingen av blommorna är särskilt komplicerade så du kan lätt göra en större mängd framför tv:n. Sen köpte jag en buketthållare, klippte av ståltråden i kanske 5 cm långa strån och tryckte hållaren full. Det gröna som sticker upp här och där är sisal, det hade jag mest för att det skulle bli lite fart på det och inte se för prydligt ut :).
Fråga gärna igen om du undrar något!