Minnesluckor
Hej!
Jag gifte mig med min tjej för ca 1,5 vecka sedan. Det mesta under bröllopet gick bra med bara någon enstaka miss här och var, en regnskur som gjorde att vi fick fota efter vigseln och inte innan som vi först tänkt osv.. När vi kom hem på kvällen var bådas spontana reaktion att bröllopet varit underbart, det blev lyckat och det kändes bra.
Nu när allting fått sjunka in lite inser jag att jag har en del minnesluckor (inte pga alkohol eftersom vi hade en alkoholfri bröllopsmiddag). Jag minns t.ex. inte så bra vad prästen sa i kyrkan, det jag minns från vigseln är stämningen, att solen började skina in genom föntstrena efter regnskuren och att jag njöt. Det känns bara så himla tråkigt att jag knappt minn att jag sa "ja", jag minns inte prästens ord vid bibelläsning osv heller. Vi valde att inte ha någon som filmade vigseln utan vi tog endast foton. Har ältat det litegrann men kommit fram till att skulle jag göra om vigseln hade jag nog inte valt att det filmades då heller. Jag ville att dagen skulle vara där och då och tror att det förstört lite för min del om vi filmat och sedan kollat på det.
En annan sak som gjort mig lite besviken var att prästen "försvann" direkt efter vigseln. Vi gifte oss i en för oss okänd församling och vi hade aldrig träffat prästen innan, vi tyckte dock båda att hon kändes väldigt trevlig och bra. Vi bjöd faktiskt in henne till bröllopsmiddagen och hon sa att hon kanske kunde vara med om hon inte kände sig för trött. När vi stått på kyrktrappan och mottagit gratulationer tänkte vi fota i kyrkan men då var den helt plötsligt låst! Både präst, kantor och vaktmästare var också spårlöst försvunna. Tillslut hittade vi kantorn som kunde låsa upp. Det kändes bara så konstigt att prästen gick utan att vi hann byta några ord. Jag vet att hon hade haft ett dop innan och kanske var trött, kanske var det också så mycket uppståndelse att hon tänkte att hon ville lämna oss ifred. Känns bara lite tråkigt att vi inte hann byta några ord med henne efteråt.
Jag funderar nu på att skicka ett mail till henne och tacka för en fin vigseln och ev. be henne skicka bibeltexterna och inledningsordet till mig så att jag ska minnas lite bättre vad som hände. Men jag vet inte om det är konstigt att göra en sån grej... Är det någon fler som inte hann prata med prästen efter vigseln?
Finns det någon fler som har minnesluckor (och som inte filmade en massa) och hur hanterar ni dem? Vi har massa fina kort från dagen men det känns så overkligt när jag ser dem.. Jag har också svårt att minnas talen och vilka jag pratade med under dagen vilket gör mig lite ledsen.
Bör tillägga att jag var väldigt stressad innan vigseln och fick lite panikångest men jag hade en lugnande tablett som jag tog och den hjälpte (vilket jag är väldigt glad för). Är dock rädd att det kanske är den som påverkat lite, men isf troligtvis inte så mycket. Jag är som sagt oerhört glad att jag hade den där och då, hade inte velat få panikångest under vigseln..
Blev långt detta men kanske någon har några tankar kring det jag berättat om.
Tack på förhand!