kickanw skrev 2012-09-13 12:08:08 följande:
Det där tycker jag låter jättekonstigt, känner inte alls igen det bland de fotografer jag nätverkar med. Att folk sätter ut foton i tidningar, tackkort, på Facebook osv är ju snarare jättebra reklam för fotografen!
Jag vet nog ingen fotograf som har en sån regel, däremot är det ju en del av upphovsrättslagen att man alltid ska ange fotografens namn under bilden - Men det är ju inte samma sak som en logga!
De flesta fotografer jag känner till lämnar ifrån sig alla foton i lågupplöst format (vissa har dock logga på då, men inte alla) men tar extra betalt för högupplöst. Jag tror verkligen inte att det ska vara något problem att hitta en bra fotograf som kan göra så! :)
Vi sökte bland väldigt många fotografer här innan vi bestämde oss för att ta amatörer.
Men ingen av dom gav ut alla foton.
En av fotograferna lämnar ut bilderna på en skrivskyddad skiva där man får välja ut 10 bilder men man får inte behålla skivan. Om man ville ha fler bilder så ville han ha 50:- per lågupplöst bild och 150:- per högupplöst.
Det var dock den enda som gav ut alla bilder över huvud taget.
De andra valde själva ut 10 - 20 bilder som dom redigerade och dom andra fick man inte se alls. Man kunde välja att få fler bilder, men det var fortfarande fotografens val.
Alla hade inskrivet i sina avtal att man inte fick använda bilderna på sociala medier eller publicera i tidningar osv. Om man ville göra det så fick man välja ut ett antal bilder som man betalade extra för rätten att använda då.
Den ena fotografen vi funderade på var jobbarkompis med maken då, och inte ens den fotografen kunde tänka sig att frångå den principen utan rekommenderade oss att hitta en amatör om vi ville få tillgång till alla bilder. Och då erbjöd vi oss att betala extra för att få alla bilder lågupplöst på en skiva eller usb.
Vad jag har sett här på BT när det pratas fotografer verkar vara samma problem överallt i landet...
Fotografer som arbetar enligt principen som du beskriver är ju jättebra.
Självklart ska dom ha betalt för sitt arbete. Men man vill ju ändå ha lite valmöjlighet som brudpar. Det är ju inte säkert att den bild som jag älskar är den som fotografen väljer...
Så om du ger ut alla bilder i lågupplöst format på skiva och låter folk använda bilderna bara dom har med din logga eller signatur på bilden så berätta det. Det kan nog ge dig många kunder