• lillama

Ingång och utgångs musik! Snälla hjälp mig!!

Snälla hjälp mig nu!

Va kan man ha för ingång och utgångs musik?
    Ska de bara vara melodi eller kan man ha en låt (cd)
    Eller blir de "fel"?

Snälla hjälp mig nu, börjar bli orolig för detta och bättre blir de inte när sambon säger, du får bestämma så du blir nöjd.. (Förstår honom för han vet att ja vill ha de på ett sätt. Han "bryr" dig inte på samma sätt som jag).

• Svar på tråden Ingång och utgångs musik! Snälla hjälp mig!!
  • lillama
    daniiel skrev 2012-09-12 10:59:56 följande:
    Det beror väl lite på.. vart ska vigseln vara? När gifter ni er? Vad gillar ni för typ av musik?

Har du varit in på kyrkomusik.se och lyssnat?
    De är i kyrkan. Den 20 oktober.. Vi gillar de mesta i musik väg.
    Nä där har ja ju inte varit..
  • daniiel

Personligen tycker jag ju att om man ska vara i kyrkan och det finns tex en orgel, så ska man passa på att nyttja det. CD-musik kan man ju lyssna på varje dag hemma. Oftast låter det bättre med orgelmusik i kyrkan också och det är inte alla kyrkor som har tillgång till CD-spelare och sånt. Personligen så föredrar jag också att ha in- och utgångsmusiken instrumental, alltså utan sång. Sången kan man spara till eventuella solosånger.

Eftersom ni gifter er i oktober, så skulle jag undvika sommarlåtar/låtar som påminner om sommaren. Vi hade tex "Visa vid vindens ängar" på orgel in och "Änglagård" på orgel ut, det är för mig sommarmusik och passar bra på ett sommarbröllop.

Det är ju dock så otroligt olika vad man tycker, tänker och föredrar.

Kyrkomusik.se är ju bra på så sätt att man kan lyssna på snuttar och köpa noter direkt där :)

• lillama

De får blir
    Det vackraste - ingång
    änglagården - utgång

Eller kommer de låta fel?

• Cantaton
    daniiel skrev 2012-09-12 11:40:53 följande:
    Personligen tycker jag ju att om man ska vara i kyrkan och det finns tex en orgel, så ska man passa på att nyttja det. CD-musik kan man ju lyssna på varje dag hemma. Oftast låter det bättre med orgelmusik i kyrkan också och det är inte alla kyrkor som har tillgång till CD-spelare och sånt. Personligen så föredrar jag också att ha in- och utgångsmusiken instrumental, alltså utan sång. Sången kan man spara till eventuella solosånger.

Eftersom ni gifter er i oktober, så skulle jag undvika sommarlåtar/låtar som påminner om sommaren. Vi hade tex "Visa vid vindens ängar" på orgel in och "Änglagård" på orgel ut, det är för mig sommarmusik och passar bra på ett sommarbröllop.

Det är ju dock så otroligt olika vad man tycker, tänker och föredrar.

Kyrkomusik.se är ju bra på så sätt att man kan lyssna på snuttar och köpa noter direkt där :)
    Jag skriver också under på allt i detta inlägg!
  • Anneli256

Ett tips är också att ta kontakt med kantorn i kyrkan som kanske har bra tips och ideer. Personen i fråga kanske har vissa ideer på vad han/ hon spelar också. Om kantorn inte kan/ vill spela dom låtar som ni önskar så kanske ni får fundera på att anlita en egen person som spelar dom låtar ni önskar. Ibland kan det tillkomma extra kostnader om kantor ska ordna fram noter och öva in låtar som inte vanligtvis ingår i dennes "vanliga" repetoar. Även om ni ska ha solist och kantorn ska kompa, kan det tillkomma extra kostnader som man kanske inte förväntat sig.

Håller personligen inte med daniiel om att det med instrumental musik. Jag hade solosång när jag gick in i kyrkan, min blivande stod där framme. Låten som sjöngs var Sonja Aldens Du är allt jag någonsin önskat.(han visste inte om vilken låt som skulle sjungas- min låt till honom) På utväg hade vi ledmotivet till startreck- den spelades via en keyboard blev verkligen pampigt ( cd funkar inte alltid beroende på vilket ljudsystem som finns i kyrkan) Personligen tycker jag det är roligt att variera sig och inte ha som alla andra. Men smaken är ju som baken :) En väninna till mig hade säckpipa.. det var också otroligt pampigt.

Lycka till

• Krystal

kyrkomusik.se, kan man bara köpa noter där eller även musiken spelad på orgel? För jag skulle vilja ha tag på ett musikstycke spelat på orgel (för att det låter så pampigt) för där vi ska gifta oss finns ingen orgel men möjlighet till musikanläggning.

• lillama

Ja känner kantorn, de är min gamla musik lärare från skolan. och vi går även och har roligt i kyrkan en gång i veckan med barnen "musik och lek" ingen kristet alls, vi är inte de.

Men då frågade ja honom och han sa att han kunde spela
    Det vackraste - ingång
    änglagården - utgång

Han tyckte de va kul me liten annat än dom "vanliga". Så ja blev glad att ja fick som ja ville : )

• TheD

Ni gör valet! "Highway to hell" får ni knappast tummen upp för men annars bestämmer ni så länge kantorn kan utföra det magiska gällande musiken ;)

Få be om ursäkt för felstavningar... har druckit två drinkar med mängd alkohol som om det vore fem... ;)

Svar på tråden Ingång och utgångs musik! Snälla hjälp mig!!