• Hoffsennanen Tottoplex

Ni som är bra/duktiga på ringar

Har börjat smyg titta lite på vigselringar. Hittat en schalins ring...den är en enstens ring som har klofattning. Vet inte alla detaljer runt den men med e sten på...hm...kan det varit 0,50??:-S Så skulle den kosta runt...40 000??!!!! Hur har ni gjort? Jag fundera om.det kanske är billigare att få den tillverkad av guldsmed? Om ngn har en ensten Ring får ni jätte gärna lägga upp den och skriva vad ni fick ge Vill ha vitguld och samma höjd som min förlovningsring från HAND. TACK!

• Svar på tråden Ni som är bra/duktiga på ringar
  • kitkät

40 000 KR för en 0,50 karat i vitguld låter som ett rimligt pris. Det kan ibland vara billigare att få den tillverkad av en guldsmed, ja. 

Jag har en vitguldsring 0,30 ct, TW VS (kvalité på diamanten). Vi gav 12 900 KR för den! 

• EmmaT

Jag har en kanadensisk diamant på 0,40 i gult guld (18 karat) som gjorts av Rolf Karlsson, en lokal guldsmed (fantatstisk!) och skulle gått på ca 30 000 kr om vi inte hade köpt diamanten själva när vi var i Kanada.

Om vi hade "nöjt" oss med en diamant från något annat land så hade den dock blivit "billigare" :)

På bilden är även fästmannens ring med. Vi är supernöjda!

• Hoffsennanen Tottoplex

Kikät: okej! Har du bild på din? för det lät som ett bra pris! EmmaT liv: vilka fina ringar!!!

• NilsKpyssling

jag har en diamant på 0.44 ct, färg F och klarhet VVS2 med bästa slipning. Jag beställde diamanten från bluenile.co.uk och betalade ca 11500 för den. Ringen (vitguld) och arbetet med infattningen gick på 5500, så vi betalade 17000 allt som allt. Jag har inte haft den inne för värdering än, men gissar att vi kom undan ganska mycket billigare än om vi köpt en färdig ring med samma kvalité.

• Fästmön

Jag skulle hellre köpt en diamant löst och låtit sätta in den i en ring hos guldsmed än beställt en färdig ring för 40 000. Det kan skilja väldigt mkt i pris på diamanter beroende på cut, color, clarity - det är inte bara carat som styr (googla på 4 C så kan du läsa mycket om detta!).

Dessutom har ju butikerna ganska ofta erbjudanden och rabatter på diamantringar - det säger en hel del om deras marginaler. 

• kitkät
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-09-18 08:42:06 följande:
    Kikät: okej! Har du bild på din? för det lät som ett bra pris! EmmaT liv: vilka fina ringar!!!

• Mysullis

Min ring har en mittensten 0,56 i vitt guld, ca 19000 kr. Stenen har egenskaperna: färg F(TW), klarhet VS1 & perfekt slipning. Köpte från England: www.77diamonds.com/engagement-rings.htm Därifrån får man MYCKET mer för pengarna, ett tips! Är supernöjd med mitt val!

Jag som har det som referensram tycker att 40000 kr för 0,50 låter som ett hutlöst pris!

• majflicka

TS:För en Schalinsring med en sten av den storleken så ligger priset så ( möjligt det går att få ner med lägre kvalité på stenen men tror Schalinsring har bestämt precis hur de vill ha det och att de har en bättre kvalité). Är du dock ute allmänt efter en enstensring kan du komma billigare undan genom att 1) Köpa ring med sten med sämre sett till de 4 C ( betyder inte alltid mindre vacker för ögat) 2) Inte köpa en "märkesring" som från Schalins 3) Handla sten/hela ringen utomlands eller via hemsida i utlandet som några här i tråden. I vilket fall som helst så råder jag dig att läsa på allmänt om diamanter, man känner sig så mkt tryggare då när msn gör sitt köp. De flesta av oss går ju inte och köper diamanter till vardags ;) Vi köpte min solitär i UAE där sådant är mkt billigare så har en lite större sten än i exemplet av mkt god kvalité sett till de 4 C för en mkt mindre penning men känner inte att det går att jämföra riktigt med att köpa Schalinsring här hemma. Ffa i jämförelse med UAE betalar man ju för mkt annat ( utöver märket och allmänna prisläget; skatt, löneläget och arbetsförhållandet för de som gjorde ringen osv... Ja menar UAE är ju inte direkt ett land känt för sin demokratiska anda så det kommer ju med på köpet om man köpersin ring under semestern där) Lycka till! Ring tyckte jag var roligare än klänning att köpa hihi

• brud

Jag har iofs en trestensring men om jag skulle fattat in min mittensten som solitär skulle det kostat ca 25.000:-. Det är en 0,65 ct H/vvs1 ideal cut med GIA certifikat, köpt på bluenile.co.uk. Pris för stenen ca 19.000 och ca 3000:- för ring och 2500:- för arbete och infattning. Min trestensring är värderad till nästan dubbelt så mycket som jag betalat för den tack vare att jag köpte diamanterna löst. Oavsett om du inte vill köpa diamanter på nätet tror jag att du skulle få ett bättre pris om du bad en guldsmed göra ringen istället för att köpa från schalins.

Svar på tråden Ni som är bra/duktiga på ringar