sommarvinter skrev 2012-09-20 01:43:22 följande:
hehe :)
Vi har inte kommit sådär superlångt i vår budget men vi tänker sähär:
Vi blir antagligen runt 32 stycken som det ser ut just nu.
Lokal -1800 kr (har vi bokat)
Ringar -behäller våra förlovningsringar i titan och köper eventuellt en ny till mig längre fram.
Klänning -beställer kinaklänning och den vill min bästa vän betala som sen födelsedagspresent. (blir det dyrt vill jag inte låta henne betala hela, men ja... den sätter jag som 0 kr just nu).
Skor och underkläder: 700 kr. ca...?
Smycken -Tänkte eventuellt fråga om jag får låna ett pärlhalsband av min syster.
Smink och hår - Vill jag göra själv. kanske köper lite nytt smink från elf.. 400 kr sätter jag på denna.
Killens kläder -han vill ha lite "enkel" klädsel då han inte trivs i kostym eller så, så vi tänker fin skjorta, slips från hm 99 kr, hängslen från hm 149 kr, finbyxor. Vet inte riktigt vilken skjorta och byxor det blir ännu. Skor ska vi också kolla efter.
Mat -Lagar enkel buffe själva, inte helt bestämt meny ännu men typ helstekt fläskfile, färskpotatissallad, pajer, grönsallad med många olika tillbehör bredvid så att alla kan välja hur dom vill ha det. Snittar till fördrinken blir det eventuellt crostini med feta och -kronärtskocksröra. Skulle det visa sig att maten blir superdyr så kör vi knytkalas där alla tar med sig något. Men jag lagar och bjuder såklart helst.
Alkohol -Vi räknar fortfarande på det här.. Men min kompis har erbjudit sig att åka över till tyskland och handla all dricka och lägga ut för kostnaden och sen efter middagen kommer vi ställa fram en liten burk där gästerna kan slänga i en 5a per öl eller glas vin. Vi bjuder naturligtvis på drycken till maten. Så... 0 kr för det, eventuellt får vi ju betala tillbaka på underskottet efter festen men den summan räknar jag inte in i budgeten.
Musik - Spotify och saker hemifrån så 0 kr på det.
Dekorationer och inbjudningskort -kommer köpa en del silkes papper och göra egna pompombollar eller vad det heter :) Vi kommer också att använda gamla genomskinliga vinflaskor som vasar och göra lyktor av glasburkar som vi kommer att hänga upp lite tjusigt sådär :) Sätter väl 600 kr på det med inbjudningskorten inräknade (ska måla och bygga egna).
Blommor -Kommer köpa lite lösa snittblommor (typ som man kan hitta på ica eller liknande) och plocka det jag hittar i naturen, kanske syrener eller så och sen binda egen bukett och sån liten blomgrej som killen har. Sätter 250 kr på den här.
Vi har inte räknat ut exakta siffror så verkligeheten kan vara helt andra siffror haha :) Och det finns absolut fler utgifter som dukar och så men är för trött för att tänka just nu :)
Vi kommer att justera festen efter pengarna. Tror att man kan ha en minst lika fin dag som de som lägger 100.000 på sitt bröllop.
Lite inspirationsbilder! :)
Oj.. jaa.. jag kan ju säga att jag trodde att inbjudningskorten och allt skulle bli mycket billigare.. men våra gick på 320 :- för 30 st kort.
och ja det är dyrare än va man tror.. har jag upptäkt och vi ville ha det ganska enkelt till en början men det har byggt på.. så snart är vi uppe i budjeten ca 35.000 kr .. (då har vi överdrivit lite också)
och sen tänk på ljusen att när ljusen är i den höjden blir det väldigt jobbigt för gästerna att prata med varandra eller ja se varandra, så våran idé sket sig ju där också! menmen ;) jätte fint ändå :D