• Anonym (Ledsen)

Tärnorna bestämmer

Vi planerar bröllop till nästa sommar.
    Och jag ska ha 3 tärnor och det ända kravet vi har haft är att dem ska ha röda klänningar på sig, då jag tycker det blir bäst till min klänning (vit och röd).

Men sen för några dagar sen så ringde dem mig och frågade om dem fick ha beiga klänningar istället för att dem ska kunna använda dem sen senare.. då dem står för dom själva..

Men.. nej jag vill inte det jag har faktiskt målat upp en bild i mitt huvud hur det skulle se ut.. och kan dem inte ha röda klänningar så skiter jag i tärnor likaväl!

Jag är så förvirrad och ledsen... vad ska jag göra? Gråter

• Svar på tråden Tärnorna bestämmer
  • Chicita

Men dåså, tycker dom att röda klänningar är svåra att ha annars så kan dom ju välja svarta och kanske knyta ett rött band i midjan bara för att få in lite färg.
    En svart klänning är ju något man kan ha nytta av många gånger.
    Då har dom ju i alla fall valmöjligheter.

Men tipsa dom om bonprix, för där kan dom göra fynd. Och om det inte blir så dyrt för dom så kanske det känns mer ok för dom.

Hur det än är så är det ju dock pengar dom måste lägga ut, pengar dom kanske inte skulle lagt ut annars då dom kanske hade annat i garderoben som passat för bröllopet.
    Generellt säger man ju att om man har krav på vilka kläder brudföljet har så står man för i alla fall en del av kostnaden.
    Vi erbjöd att betala 500:- i bidrag. Men alla sa nej till det och då är det ju deras val.

Men du får väl välja om det är värt att kanske göra dig osams med dom över en klännings skull.
    Om du säger att dom får ha röda eller svarta (eller röd-svarta) men inget annat och om dom inte går med på det så får dom inte vara tärnor så är det ju deras val.
    Men räkna då med risken att dom kanske blir så besvikna att ni blir osams. Det är inte säkert att dom blir det, dom kanske accepterar saken. Men det finns som sagt en risk...

• Anonym (Var försiktig)

Jag hade föresten heller inte råd att köpa deras klänningar. Jag är själv studerande. Det ironiska var att den ena tjejen som är studerande tyckte det var självklart att hon själv skulle betala den, medans de andra 2 som jobbar och tjänar väldigt bra, tyckte inte det. 
    Hoppas det löser sig. Kanske om du pratar med dem om att du inte har möjlighet osv funkar det bättre än för mig som kanske tog det för mycket för givet att de skulle betala dem själva.  Lycka till. 

• Anonym (Ledsen)

Vi har sagt till dem att dem får betala för dem själva då dem vet att vi har det dåligt ställt. jag är Arbetsökande så vi lever på min blivandes minimala lön..
    Tärnorna är mina systrar och jag ska skriva till dem att dem får leta efter en klänning i rött eller vart ( eller blandat) annars vill jag faktiskt inte ha någon tärna.. ingen av dem har gift sig så dem fattar nog inte hur viktigt det känns för mig.. :´(
    Tack för era tips ändå :)

• TheD
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-09-25 00:07:03 följande:
    Vi har sagt till dem att dem får betala för dem själva då dem vet att vi har det dåligt ställt. jag är Arbetsökande så vi lever på min blivandes minimala lön..
    Tärnorna är mina systrar och jag ska skriva till dem att dem får leta efter en klänning i rött eller vart ( eller blandat) annars vill jag faktiskt inte ha någon tärna.. ingen av dem har gift sig så dem fattar nog inte hur viktigt det känns för mig.. :´(
    Systrar?? Då förtjänar tjejerna en snyting! Sorry, men jag tycker det.
  • CoG
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-09-25 00:07:03 följande:
    Vad otroligt tråkigt att höra att dom beter sig så som dom gör när det till och med är dina systrar.

Man måste ju inte ha tärnor....
  • Chicita

Fast just nu känns det ju som att problemet förstoras upp...
    TS skrev att dom ringde och frågade om dom kunde få ha någon annan färg. Fråga måste man väl få göra utan att hamna i facket "elak självisk jävla idiot" ?

TS får nog helt enkelt prata med dom och förklara hur viktigt det är, och att dom ju kan ha svart om rött inte känns som något dom vill lägga pengar på.
    Och om dom då vägrar så får TS ta ett beslut om hon ska avstå från tärnor eller inte. 

• Anonym (Ledsen)

Tusen tack för all hjälp!
    Har pratat med mina systrar och efter en stund förstod dem och sa att vi skulle hitta en billigare och fin klänning till dem 3 i rött. för det är trotts allt min och min blivandes dag. och jag hade gjort det samma för dem :)

Och klart att man alltid kan fråga, men tror det blev för mycket för mig just då och så brast det..

Men Tack igen :)

• CoG

Jag reagerade mest på TS eget känslouttryck.
    Eftersom att jag inte var med och hörde då tärnorna ringde eller vet hur relationen ser ut så gick jag på att det hela var rät stort och allvarligt för TS eftersom att det stod att hon var så förvirrad och ledsen.

Om det stått att hon undrade hur andra gör då tärnorna hör av sig och undrar om man kan få välja en färg på kläderna som går att anv i andra tillfällen hade jag inte sagt så mycket mer än att just tipsa om billiga alternativ om färgen är viktig.

Chicita skrev 2012-09-25 21:47:11 följande:
    Fast just nu känns det ju som att problemet förstoras upp...
    TS skrev att dom ringde och frågade om dom kunde få ha någon annan färg. Fråga måste man väl få göra utan att hamna i facket "elak självisk jävla idiot" ?

TS får nog helt enkelt prata med dom och förklara hur viktigt det är, och att dom ju kan ha svart om rött inte känns som något dom vill lägga pengar på.
    Och om dom då vägrar så får TS ta ett beslut om hon ska avstå från tärnor eller inte.
  • Chicita
    CoG skrev 2012-09-26 09:34:19 följande:
    Jag reagerade mest på TS eget känslouttryck.
    Eftersom att jag inte var med och hörde då tärnorna ringde eller vet hur relationen ser ut så gick jag på att det hela var rät stort och allvarligt för TS eftersom att det stod att hon var så förvirrad och ledsen.

Om det stått att hon undrade hur andra gör då tärnorna hör av sig och undrar om man kan få välja en färg på kläderna som går att anv i andra tillfällen hade jag inte sagt så mycket mer än att just tipsa om billiga alternativ om färgen är viktig.
    Jo men tråden gick från "kan ni inte göra så här" med tips och idéer till "åh vad dumma dina tärnor/ systrar är, kicka ut dom om dom inte gör som du vill".
    Och jag menade inte specifikt dig, men om du kände att det rörde dig så kanske det var värt att reflektera över Flört 
  • Chicita
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-09-26 00:58:52 följande:
    Tusen tack för all hjälp!
    Har pratat med mina systrar och efter en stund förstod dem och sa att vi skulle hitta en billigare och fin klänning till dem 3 i rött. för det är trotts allt min och min blivandes dag. och jag hade gjort det samma för dem :)

Och klart att man alltid kan fråga, men tror det blev för mycket för mig just då och så brast det..

Men Tack igen :)
    Skönt att det har löst sig.

Små problem har ofta en tendens att bli superstora i bröllopssammanhang. Och många gånger kan det hjälpa bara att få ventilera lite.
    Glad 
  • CoG
    Chicita skrev 2012-09-26 20:15:13 följande:
    Jo men tråden gick från "kan ni inte göra så här" med tips och idéer till "åh vad dumma dina tärnor/ systrar är, kicka ut dom om dom inte gör som du vill".
    Och jag menade inte specifikt dig, men om du kände att det rörde dig så kanske det var värt att reflektera över Flört
    Jag är en sån som känner att man inte måste ha tärnor bara för att "alla andra har det".
    Så om man har ett gäng tärnor som inte verkar förstå att det är viktigt med klänningens färg eller annat så tycker jag att man inte behöver ha tärnorna alls.

systrarna kan ju komma på bröllopet ändå, men kanske inte som tärnor om dom inte förstår brudens önskemål och bara gör henne ledsen.

Därför skrev jag att hon inte behövde dom öht om det skulle vara sådär.
    Och därför tog jag åt mig av det du skrev :)
  • Anonym (Ledsen)

Jag skrev den här tråden för att jag ville få ur mig det, skriva av mig och även få tips och idéer.
    Innan jag pratar med dem så det inte blir onödigt bråk.
    Nu har jag pratat med mina tänor och det kommer nog fixa sig :)

Tack för all hjälp :)

• CoG

Det är bra att man bubblar över någonstans om det behövs och låter det lugna sig lite innan man gör något.

Jag hoppas att ni och tärnorna blir nöjda med klänningarna.

Anonym (Ledsen) skrev 2012-09-26 21:04:24 följande:
    Jag skrev den här tråden för att jag ville få ur mig det, skriva av mig och även få tips och idéer.
    Innan jag pratar med dem så det inte blir onödigt bråk.
    Nu har jag pratat med mina tänor och det kommer nog fixa sig :)

Tack för all hjälp :)
Svar på tråden Tärnorna bestämmer