• Anonym (......)

Ont, torr och ledsen.

Hej!
    Jag har ett problem som nu börjar bli ett stort problem! Jag kan inte ha sex!
    Jag bara kan inte slappna av, kroppen låser sig när det "närmar sig" jag kan inte bli våt och det gör jätte ont, även dagen efter. Jag har inget behov av att ha sex och det har jag aldrig haft men känner mig onormal som inte kan. Min  man är världens bästa och vi har hittat andra vägar men såklart känns det tråkigt att inte själva penetrationen kan funka.. 
    Har ni några tips till mig? 

• Svar på tråden Ont, torr och ledsen.
  • Nikkita

Har du varit hos gynekolog el. läkare för att se om det är något medicinskt problem du har? Annars tycker jag att du ska göra det. Kan vara hormonellt, eller att dina slemhinnor inte producerar tillräkligt mycket sekret... 

Förstår att du tycker detta är jobbigt. Har ni provat använda glidmedel? Det kanske kan underlätta penetrationen. Använd i så fall det både på honom & dig så att det täcker överallt.  

Synd att jag inte kan komma med bättre förslag, men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig & att det fungerar för er så småningom {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym (......)

Jag tycker inte man får någon hjälp på kvinnokliniken. jag upplever att de inte vill tala om "känsliga saker".
    Vi har provat allt, så jag glidmedel har vi försökt , men funkar inte..
    Tack! 

• Anonym (barnmorskan)

Tråkigt att höra om ditt problem. Självklart ska du kunna få hjälp med detta. Nu vet jag inte var du bor i landet men på större orter kan det finnas specialla mottagningar för sexuella problem, som är vana vid den här sortens problematik. Kan finnas sexologer som har mottagningar också, inte bara gynekologer.

Det är viktigt att söka hjälp för samlagssmärtor, risken är annars att det blir en smärtspiral som sätts igång så att det bara blir svårare och svårare att försöka med samlag. Man behöver bryta detta.

Sök hjälp hos någon annan gynekolog/sexolog, de är självklart olika bra så ge dig inte förrän du träffar någon som mycket om detta.

Hoppas det löser sig så småningom!

• Anonym (barnmorskan)

Ibland kan det vara en idé att gå i terapi (enskilt eller som par). Försöka komma fram till om det finns någon psykologisk anledningar till att det låser sig.

• thistime

Har du provat glidmedel som är baserat på olja? vanlig typ "klick" blir ju bara torrt tillslut, jag hade dedär problemet under min graviditet, alltså jag var bara torr, att du har det jämt är absolut inte samma sak det förstår jag.

men vi använde ett glidmedel som heter pjur, skiiitbra! har ni provat efter nått glas vin eller två, tänkte om du bara behöver slappna av lite och komma över själva spärren. kram

• Anonym (......)

"klick" gillar jag inte, tror inte jag riktigt tål det, får en "svidande" känsla av det. men åh, detta skall jag genast köpa :) Jag dricker inte alkohol, men kanske skulle det vara värt att prova :) 

• Anonym (......)
    thistime skrev 2012-09-27 11:43:15 följande:
    Har du provat glidmedel som är baserat på olja? vanlig typ "klick" blir ju bara torrt tillslut, jag hade dedär problemet under min graviditet, alltså jag var bara torr, att du har det jämt är absolut inte samma sak det förstår jag.

men vi använde ett glidmedel som heter pjur, skiiitbra! har ni provat efter nått glas vin eller två, tänkte om du bara behöver slappna av lite och komma över själva spärren. kram
    Såg at det fanns många olika Pjur sorter, vilket hade ni?
  • thistime
    Anonym (......) skrev 2012-09-27 12:58:23 följande:
    Såg at det fanns många olika Pjur sorter, vilket hade ni?
    hade o hade, använder den än idag ibland bara för att, den är grym mot kluvna hårtoppar med, haha ;) ska leta fram en bild :)
  • thistime

o den va tydligen inte alls oljebaserad, vilken kunskap jag hade! men den känns oljig, den torkar liksom typ aldrig ur, haha.

denna har jag.

• Eleya

Om det är pga en tidigare händelse som du "låser" dig föreslår jag att prata med nån eller din man. Oroa dig inte, alal är vi olika vid olika skeden i livet..om problemet är medicinskt, så kontakta gynekolog. Men försök att stressa ner..som du säger, man måste inte göra det för skens skull.

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, så kommer lyckan smygande när du minst anar det*
  • Insanire

Har du undersökt om du kanske lider av vaginism?

Orsakar smärta vid samlag, gör att du inte blir tillräckligt våt och inte heller känner dig sugen.

Jag fick veta i vintras att jag hade. Fick avstå från samlag i 2 månader och träna upp mitt bäckenben för att det skulle slappna av och inte spänna sig. I stort sätt ge bäckenet träningsvärk..
    En läkare kan nog förklara bättre. :)

Kan i alla fall vara värt att kolla upp!

• mirre01

jag skulle rekomendera rikligt med glidmedel gärna en silicon baserad som ej torkar ut, 

• Anonym (Har varit där)

Snälla du, sök hjälp! Sådär ska du inte behöva ha det. Har du aldrig kunnat ha sex? Eller har det blivit så nu?

(OBS, det är helt ok om du inte vill ha sex, då är det inte konstigt att kroppen inte är med på det. Alla vill helt enkelt inte, och det är inget du ska må dåligt över. Men OM du vill ha sex, då måste du få hjälp.)

Jag har själv haft vaginism (eller jag kan fortfarande få problem, men nu kan jag hantera det), och det var precis som det du beskriver.  Som ung kunde jag aldrig ha sex, jag var tillsammans med min första pojkvän i flera år utan att klara av penetration, det blev bara värre och värre. Smärtan var helt galen, jag var tvungen att sövas för att gå igenom en ordentlig gynundersökning och jag kunde inte ens använda tamponger. Men jag fick hjälp att bryta mönstret tillslut, efter att jag pratat med otaliga gynekologer och barnmorskor (en form av KBT, samtal och byte av pojkvän i mitt fall...), och nu kan jag slappna av och njuta av sex. Äntligen! 

Det kan vara vad som helst, vaginism som jag hade, vestibulit eller något hormonellt (har du tur kan det räcka att sluta med p-piller då de kan störa sexlivet enormt för vissa) som nämnts. Men som sagts, om du inte får hjälp är risken stor att det blir en ond spiral och det bara blir värre och värre. 

Om du vill prata med någon som varit i samma situation så skicka ett meddelande så ska jag svara så gott jag kan. Eller skriv i tråden. 

• Anonym (Honeysuckle)

'Liquid silk' ar ocksa ett jattebra glidmedel som inte blir torrt. 

• Anonym (A)

Kan ni testat att ta hjälp av olika hjälpmedel, typ ett vibrerande ägg, fingervibrator eller en liten vibrerande dildo? För om det är penetrationen som är din skräck så kanske man kan försöka göra upplevelsen mer lustfylld och utökar både din och din partners möjligheter till njutning, sexleksakerna kan ni ju använda på varandra så han inte känner att ni använder en dildo på dig som ett substitut istället för honom. 
    Sedan håller jag med övriga inlägg, glidmedel (som inte torkar ut efter en stund!!!!) och ett besök hos någon som kan ge er råd om hur man går vidare. Är det ett problem endast på ett fysiskt plan som behöver avhjälpas med medicinering eller kanske ligger det något i ditt undermedvetna  som spökar varje gång som du egentligen ska känna dig som tryggast och ta emot din partner med öppen famn?
    Lycka till, hoppas det löser sig för er. 

• Mette81
    thistime skrev 2012-09-27 14:17:47 följande:
    o den va tydligen inte alls oljebaserad, vilken kunskap jag hade! men den känns oljig, den torkar liksom typ aldrig ur, haha.

denna har jag.

Använder oxå denna, ALLTID, bara för att det blir "dubbel glädje" liksom ;)

Ibland kan det vara "lång startsträcka" å då hjälper den väääääääldigt bra! (och den är siliconbaserad tror jag)

• Anonym (Vestibulit)

Jag har haft problem med vestibulit, som ger en brännande smärta i underlivet när man har sex. För mig började det när jag började äta p-piller och slemhinnan i underlivet blev torrare + att jag fick en svampinfektion som också gjorde underlivet känsligare. Glidmedel gjorde det inte bättre, särskilt såna där "hot"-varianter var ju förskräckliga!!!! Apoteket har ett glidmedel som heter typ "vårdande glidmedel", det är rätt okej.

Jag ringde till ungdomsmottagningen (var då 22 år) som rekommenderade mig till en JÄTTEDUKTIG och helt fantastisk gynekolog. Dels skulle jag inte ha samlag på x antal månader, och dels göra egen akupressur (massage) i underlivet med vitt vaselin en gång om dagen. Och det blev BRA! Hon kollade också med ultraljud så att allt (äggstockar etc) såg bra ut, skönt att slippa oroa sig för att smärtan beror på någon farlig sjukdom! Vestibulit är ju helt ofarligt, men besvärligt.

Nu kan jag ju inte säga att dina besvär beror på vestibulit men gå till en gynekolog och sök hjälp och får du dålig hjälp gå till en annan! Det ska inte behöva göra ont att ha sex. Jag blir faktiskt GALEN på de "råd" man fått från tidningar, sexualundervisning etc att "första gången gör ofta ont" - det är lätt att man låter både andra, tredje, fjärde, femte och hundrade gången göra ont också. Jag led och hade ont i typ ett år innan jag sökte hjälp - så dumt!

Svar på tråden Ont, torr och ledsen.