Gästlistan, ett mycket känsligt ämne. Lång TS.
Hmm, du kommer nog inte tycka om mitt svar hehe :) Jag tycker att respektive alltid ska bjudas om förhållandet är seriöst. Kanske svårt att avgöra, men så länge inte den respektive är ny när vi skickar inbjudningarna kommer de att bjudas. Håller med om att det kan kännas "bittert" att bjuda människor man inte känner så väl, men jag tänker att mina vänner mår som bäst på festen om de får ha med sin partner - och det ger en god grund för att skapa en fin relation till paret vidare i livet. Ett exempel: Min sambo blev bjuden på en av sina bästa kompisars bröllop utan mig. Vi har varit sambos i över 5 år - och förlovade i 2, så vi var definitivt etablerade. Vi tog båda illa upp och blev ledsna över att brudparet inte verkade intresserade av att lära känna mig. Så jag förstår hur känsligt det är för någon som inte blir bjuden :)
Summa sumarum, om jag skulle välja mellan dina alternativ skulle jag gå för att inte bjuda någon respektiva alls jämfört med att bara bjuda några. Risk för många sårade och sura gäster annars :p