Gästlistan, ett mycket känsligt ämne. Lång TS.
Som flera skrivit, det är kutym att bjuda båda i ett etablerat par. Så jag tycker helt klart att ni också bjuder pojkvännen! Vad har han gjort fel mer än att han uttalat sig om svenska bröllop som "tråkiga"? Många människor raljerar ju om allt möjligt... Visst, han kanske föredrar stora pampiga bröllop själv men skulle kanske inte ha SÅ mycket emot att vara gäst på ett "tråkigt svenskt bröllop"? Och om han har tråkigt på ert bröllop är det ju hans problem...
Det finns fall där jag kan tycka att man kan överväga om man verkligen vill bjuda den respektive - om det t.ex. är en person som dricker för mycket och ställer till med bråk. Då kanske man kan förklara att man gärna vill ha med sin vän men inte vännens partner med det bråk det skulle ställa till med. Men att inte bjuda respektive för att man exempelvis inte träffats så många gånger, njae....
Kanske är det vanligt att man inte bjuder respektive i er vänkrets men om min sambo fick en inbjudan till ett bröllop utan mig skulle jag nog faktiskt bli lite sårad och ta det som att de inte ville ha med mig att göra. OM de inte uttryckligen förklarade att de hade ont om pengar, ont om plats etc.