• LyckligaBruden

Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!

Hej!

I morgon måste bagaren få svar om vad vi vill ha i tårtan eftersom han ska baka en liten bit så att vi kan provsmaka. Då vi gifter oss i Dalarna och bor i Stockholm så är det inte bara att brassa iväg till bageriet när som helst så vi tänkte slå ihop det med besöket som sker nu på lördag.

Fick inte tag i bagaren förrän idag så nu blev det bråttom!

Vi har kommit på följande:

Browniebotten
    Hallonmousse
    Chokladmousse
    Passionsfrukt (mousse där med?)

M2B pratar om vaniljkräm men blir det så bra med mousse? Hur bygga upp tårtan, alltså lager osv? Räcker de ingredienser vi pratat om redan?

Finns säkert andra tårttrådar men tänkte om ni hade lust att brainstorma lite snabbt!

• Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!
  • Chicita

Browniebotten kan bli väldigt "tungt" och sött om det görs på fel sätt eller matchas med "fel" typ av mousse.
    Får ni bara testa en sort?
    Annars skulle jag bett om att få testa med choklad-sockerkaksbotten också som alternativ för det blir lite lättare och luftigare.

Passionsfrukt kan dominera väldigt mycket, jag skulle nog valt något mer lite syrligt om ni vill ha browniebotten.
    En limemousse kanske eller varför inte rabarber?

Passionsfrukt är jättegott till choklad, men jag tror att med hallonmousse så kan det skära sig lite och liksom "dominera" tårtan.

Skippa vaniljkrämen Flört 

• Pörcy

Vi hade chokladbottnar, björnbärsmousse och vitchokladtryffel. I efterhand hade det räckt att ha en chokladbotten i mitten så hade den blivit mindre mastig. Men kombinationen av smaker var toppen!!

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 21:02:50 följande:
    Browniebotten kan bli väldigt "tungt" och sött om det görs på fel sätt eller matchas med "fel" typ av mousse.
    Får ni bara testa en sort?
    Annars skulle jag bett om att få testa med choklad-sockerkaksbotten också som alternativ för det blir lite lättare och luftigare.

Passionsfrukt kan dominera väldigt mycket, jag skulle nog valt något mer lite syrligt om ni vill ha browniebotten.
    En limemousse kanske eller varför inte rabarber?

Passionsfrukt är jättegott till choklad, men jag tror att med hallonmousse så kan det skära sig lite och liksom "dominera" tårtan.

Skippa vaniljkrämen Flört 
    Jag vet inte, det var sambon som ringde och bagarn sa att han kunde fixa en bit. Men det är så här att han jobbar inte på lördagar men sa att han kan göra en bit och sen kommer han förbi gården vi ska vara på och lämnar det. Tydligen så visste han vem min svärfar var (litet samhälle där uppe i Dalarna) och blev glad över att min blivande vill gifta sig där uppe så han ville vara snäll och ställa up då vi bor så långt bort!

Men jag ska ringa honom i morgon och fråga om det finns möjlighet att prova mer än en bit.

Hm, lime låter gott!

Jag tror inte heller på vaniljkräm :P Kanske på  en annan typ av tårta men inte med mousse och brownie =)

Om man har browniebotten, räcker det med att ha en botten då kanske? och sen olika lager?

Tack kära tårtmästarinna för svaret Solig
  • LyckligaBruden
    TheD skrev 2012-10-01 21:37:14 följande:

marsipan marsipan marsipan marsipan!!!!!!!!!!!

;)

Haha jaha du är en marsipanälskare

Jag gillar marsipan men vill inte ha det i tårtan, tänkte att man kan kanske ha sockerpasta eller vad det heter, som överdrag. OM det går att få i den färg jag tänkt.
  • Nikkita

Vi hade kladdkakebotten, hallonmousse & sockerpasta i vår! Vi hade 5 styck på en "trapp"-ställning. 

Den bästa tårtan jag ätit & våra gäster älskade den. Bara 2 tårtmakare i skåne som ville ge sig på att göra den, de andra trodde inte att det skulle gå att göra. 

• LyckligaBruden
    Pörcy skrev 2012-10-01 21:43:50 följande:
    Vi hade chokladbottnar, björnbärsmousse och vitchokladtryffel. I efterhand hade det räckt att ha en chokladbotten i mitten så hade den blivit mindre mastig. Men kombinationen av smaker var toppen!!
    Okej, hur är chokladbotten? Är det som sockerkaka? Jag är inte så förtjust i sockerkaksbotten i tårta så därför tänkte jag browniebotten. Vit choklad är ju väldigt sött men om man matchar det med nåt syrligt kanske det funkar? Björnbär är väl iof syrligare än ex hallon
  • Nikkita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 21:54:32 följande:
    Okej, hur är chokladbotten? Är det som sockerkaka? Jag är inte så förtjust i sockerkaksbotten i tårta så därför tänkte jag browniebotten. Vit choklad är ju väldigt sött men om man matchar det med nåt syrligt kanske det funkar? Björnbär är väl iof syrligare än ex hallon
    Jag tycker inte heller om "vanlig" tårtbotten, blir lite för soggigt i min smak. Kladdkakebottnen vi hade var perfekt & med den syrliga hallonmoussen blev det en perfekt smakupplevelse Glad 

Vi provade dock både & men valde kladdkakan. 

Vi provade med vaniljkräm, björnbärs-/ hallon- & passionsfruktsmousse till bottnen. Vi tyckte båda överlägset bäst om hallonen till.
    Björnbären var sötare än hallonen tyckte vi. Men det är kan nog vara olika beroende på bär & vem som gjort den antar jag...
    Vi fick även prova marsipan & sockerpasta, valde sockerpastan då jag inte alls gillar marsipan! 
  • Pörcy
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 21:54:32 följande:
    Vi hade tänkt en mer kladdig botten men jag tror att det blev så svårt att bygga det eftersom brownie är mer kompakt och tung (fysiskt tyngre) så det blev "sockerkaka" med chokladsmak. När chokladen var så besk (det var nog ganska mycket kakao i..) som den var kände jag att den vita chokladen mjukade upp det samt att man fick det friska syrliga från bären. Men som sagt blev den ändå rätt mäktig av chokladen att jag gärna hade minskat ner på antalet chokladbottnar. Vi hade 3 såna med fyllningarna emellan.
  • LyckligaBruden

Nikkita: Hade ni sockerpasta i själva tårtan menar du? Hur många olika mousser kan man ha utan att det blir för mycket tro? Vad sägs om chokladbotten, typ brownie, hallonmousse, vit chokladtryffel och limemousse? För sött? Problemet är att vi inte kan åka upp på en vardag för att komma och prova flera olika, om han nu inte kan göra två bitar till på lördag då. Så måste försöka hitta på en klockren kombination.

Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!