Inlägg från: LyckligaBruden |Visa alla inlägg
  • LyckligaBruden

Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!

Hej!

I morgon måste bagaren få svar om vad vi vill ha i tårtan eftersom han ska baka en liten bit så att vi kan provsmaka. Då vi gifter oss i Dalarna och bor i Stockholm så är det inte bara att brassa iväg till bageriet när som helst så vi tänkte slå ihop det med besöket som sker nu på lördag.

Fick inte tag i bagaren förrän idag så nu blev det bråttom!

Vi har kommit på följande:

Browniebotten
    Hallonmousse
    Chokladmousse
    Passionsfrukt (mousse där med?)

M2B pratar om vaniljkräm men blir det så bra med mousse? Hur bygga upp tårtan, alltså lager osv? Räcker de ingredienser vi pratat om redan?

Finns säkert andra tårttrådar men tänkte om ni hade lust att brainstorma lite snabbt!

• Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 21:02:50 följande:
    Browniebotten kan bli väldigt "tungt" och sött om det görs på fel sätt eller matchas med "fel" typ av mousse.
    Får ni bara testa en sort?
    Annars skulle jag bett om att få testa med choklad-sockerkaksbotten också som alternativ för det blir lite lättare och luftigare.

Passionsfrukt kan dominera väldigt mycket, jag skulle nog valt något mer lite syrligt om ni vill ha browniebotten.
    En limemousse kanske eller varför inte rabarber?

Passionsfrukt är jättegott till choklad, men jag tror att med hallonmousse så kan det skära sig lite och liksom "dominera" tårtan.

Skippa vaniljkrämen Flört 
    Jag vet inte, det var sambon som ringde och bagarn sa att han kunde fixa en bit. Men det är så här att han jobbar inte på lördagar men sa att han kan göra en bit och sen kommer han förbi gården vi ska vara på och lämnar det. Tydligen så visste han vem min svärfar var (litet samhälle där uppe i Dalarna) och blev glad över att min blivande vill gifta sig där uppe så han ville vara snäll och ställa up då vi bor så långt bort!

Men jag ska ringa honom i morgon och fråga om det finns möjlighet att prova mer än en bit.

Hm, lime låter gott!

Jag tror inte heller på vaniljkräm :P Kanske på  en annan typ av tårta men inte med mousse och brownie =)

Om man har browniebotten, räcker det med att ha en botten då kanske? och sen olika lager?

Tack kära tårtmästarinna för svaret Solig
  • LyckligaBruden
    TheD skrev 2012-10-01 21:37:14 följande:

marsipan marsipan marsipan marsipan!!!!!!!!!!!

;)

Haha jaha du är en marsipanälskare

Jag gillar marsipan men vill inte ha det i tårtan, tänkte att man kan kanske ha sockerpasta eller vad det heter, som överdrag. OM det går att få i den färg jag tänkt.
  • LyckligaBruden
    Pörcy skrev 2012-10-01 21:43:50 följande:
    Vi hade chokladbottnar, björnbärsmousse och vitchokladtryffel. I efterhand hade det räckt att ha en chokladbotten i mitten så hade den blivit mindre mastig. Men kombinationen av smaker var toppen!!
    Okej, hur är chokladbotten? Är det som sockerkaka? Jag är inte så förtjust i sockerkaksbotten i tårta så därför tänkte jag browniebotten. Vit choklad är ju väldigt sött men om man matchar det med nåt syrligt kanske det funkar? Björnbär är väl iof syrligare än ex hallon
  • LyckligaBruden

Nikkita: Hade ni sockerpasta i själva tårtan menar du? Hur många olika mousser kan man ha utan att det blir för mycket tro? Vad sägs om chokladbotten, typ brownie, hallonmousse, vit chokladtryffel och limemousse? För sött? Problemet är att vi inte kan åka upp på en vardag för att komma och prova flera olika, om han nu inte kan göra två bitar till på lördag då. Så måste försöka hitta på en klockren kombination.

• LyckligaBruden

Fast kom på nu att vi pratade om chokladmousse och det blir ju lite mycket med 3 olika, kanske? Så, vad passar till brownie/kladdkakabotten och chokladmousse? eller ska man strunta i att ha mer choklad?

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:12:34 följande:
    Ett alternativ som brukar vara enklare för bagaren är att han gör några olika mousser (oftast använder man samma bas och bara smaksätter så det brukar inte vara så stor ansträngning att göra fler än en smak).
    Dessa kan han bara klicka ner i nån burk eller plastglas eller nåt. Och märka med vad varje smak är för nåt.
    Sen kan han skicka med några olika bottnar. Typ en browniebotten, en sockerkaksbotten, en choklad-sockerkaksbotten och kanske något till alternativ.

Om ni inte ska ha staplade tårtor (trappstegstårta utan ställning) så behöver ni inte ha bottnar emellan mousserna men då brukar man inte täcka tårtorna med något heller, eller möjligtvis göra en kant av choklad. Vilket kan bli grymt snyggt det också om det görs på rätt sätt Glad 
    I så fall skulle jag kanske valt en sockerkaksbotten med lime eller citronsmak för att bryta av den lite, sen hallonmousse om ni gillar det, chokladmousse ovanpå och toppa med en spegel av passionsfruktsgelé. (Då funkar chokladmoussen som en "buffert" mellan hallonen och passionsfrukten)

Sockerpasta går att färga i alla tänkbara färger. Frågan är om bagaren har den färg du vill ha bara  
    Smart!

Vi vill ha en tårta som är i 2 eller 3 våningar och som är helt täckt med sockerpasta Skrattande Får fråga vad för färger han kan få fram =)

Om vi kan göra så som du föreslog så kan jag ju be honom göra lite olika mousser och bottnar och sen komponerar vi bara ihop det som blir bäst.

Jag älskar ju choklad så för min del är det nog inga problem med chokladbotten och chokladmousse, men vill ju inte att det ska bli för mastigt och som du sa, något syrligt är nog bra.

Nu vet inte jag hur andra gör brownies, har ett recept som jag tänker på och liksom får smak i munnen av när jag tänker på det haha. Men just att det är lite kladdigt gillar jag, som Nikkita sa så tycker jag också att sockerkaksbotten kan bli soggigt liksom.

Det får ju inte bli för sött heller. Bagaren som min sambo pratade med sa nåt om bärmousse, vet inte om han menade en kombination av bär kanske. Får fråga i morgon.
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:31:31 följande:
    Förresten, vart i Dalarna gifter ni er? Jag bor ju här så jag blev lite nyfiken nu Tungan ute
    Nähä vad kul! Vi ska gifta oss i Söderbäke Kyrka Glad
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:23:30 följande:
    Hehe man kan aldrig ha för mycket choklad (om du frågar min make Tungan ute)

Vår tårta var (det som står längst ner var längst ner i tårtan)
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten¨
    Hallonmousse med hallon
    Chokladsockerkaksbotten med chokladbitar 
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Chokladsockerkaksbotten med chokladbitar  
    Jesus! Det var mycket choklad. Fast det kommer jag ihåg från den andra tråden med bilder på tårtor Solig
  • LyckligaBruden
    TheD skrev 2012-10-01 22:35:50 följande:
    Japp! Tårtan var sååå fiiin! Tackar Chicita för den :)
    Vad sko! så det var Chicita som gjorde den?
  • LyckligaBruden

Nej, det var SKOJ inte SKO!

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:45:23 följande:
    Tänk på att mousse inte blöter ner bottnarna. Så sockekaksbotten tillsammans med mousse funkar faktiskt riktigt bra Glad
    Själv gillar jag inte alls såna där vanliga hemgjorda gräddtårtor med bottnar som "fuktats" (läs dränkts) i juicen från frukten på burk som alla köper till dom tårtorna, oavsett om det kommer från mandarinkyftorna eller päronhalvorna Tungan ute
    Men till moussetårtor så blir det lätt och luftigt och passar bra tycker jag Glad

Om du vill ha en "trappstegstårta" med så att säga osynlig ställning (såna som jag brukar göra) så kan det bli för ostadigt med bara mousse på en botten.
    Man stadgar ju upp en sån tårta genom att sätta pinnar i varje våning som sen nästa våning står på (alla våningar har ett eget fat). Och om det då inte finns något som "håller fast" pinnen så kan den skära igenom moussen och hela tårtan ramlar som ett korthus.
    Att täcka en ren moussetårta med sockerpasta är inte så lätt heller. Det går givetvis, men det blir sällan riktig bra. Så jag rekommenderar i alla fall att ni har bottnar mellan mousselagren för stadgans skull.
    En staplad tårta får inte heller bli för tung, så om ni väljer dom tunga browniebottnarna så kan ni behöva en riktig ställning i tårtan och då blir det antagligen inte en sån där amerikansk trappstegstårta som jag antar att du menar, utan en mer svensk version med luft emellan våningarna och en centerpinne som bär upp varje våning.

Söderbärke är fint Glad 
    Don't even mention it, hugaliga det är just det jag menar. Inte gott! Men tycker att sockerkaka kan bli torrt också. Har faktiskt gjort en tårta en gång till sambon när han fyllde år och gjorde en chokladsockerkaksbotten och sen nån slags chokladmousse mellan lagren och blev jättebesviken för det var för brödigt.

Okej, det var min första och enda tårta så kan väl knappast jämföra det med nån som KAN haha, men även i vanliga tårtor som inte är indränkta i nån sorts juice eller liknande så har jag svårt för bottnen. Sockerkaka i alla ära - mums - men inte i tårta. Kanske kan denna bagaren övertyga mig dock =)

Hm, njä, inte luft emellan tårtorna haha, det ska vara en sån som du gör!

Men om man har browniebotten,nåt tryffelaktigt, mousse,sockerkaksbotten,mousse? Så att det iaf blir en botten som är brownie? Fast det kanske inte spelar nån roll eftersom det ska vara iaf 2 våningar och då kanske det blir för tungt med browniebotten på den andra tårtan?

Hmmm..

Vill ju inte att tårtan ska rasa Skrikandes
  • LyckligaBruden
    maxmamma skrev 2012-10-01 22:54:10 följande:
    fler dalabrudar här men vart ligger söderbärke i dalarna nånstans?
    Jag kan tala om att innan jag träffade sambon så hade jag ingen aning om att Söderbärke ens existerade. Jag har inga kopplingar alls till Dalarna, det står han för =)

Ett sidospår nu bara för att det är kul:

Helt plötsligt så är det massor med människor som har koppling till just Söderbärke.
    - Min mammas kollega ska sälja föräldrarnas hus där
    - Mammas kompis har rötter där
    - Samma kompis mans ena dotter gifte sig i Söderbärke Kyrka
    - Min pappas granne bor på ålderdomshem där

Och sen var det nåt mer som jag inte kommer ihåg. Men himla lustigt i alla fall!
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 23:03:07 följande:
    Om du har dubbla bottnar och inte mer än två våningar så kan det nog gå. Risken ökar med varje våning...
    Och bara så du inte blir jättebesviken om din bagare skulle vara en sån, så finns det en risk att han säger att man inte kan göra sådana tårtor. 
    Det finns nämligen flera bagare som säger att man måste göra amerikanska eller engelska varianter av tårta då. Alltså i princip utan fyllning, nästan bara botten, kanske med tunna lager av någon smörkräm emellan tjocka lager av kaka.

Det var pga att flera bagare hade sagt att man inte kunde göra såna tårtor som jag började baka tårtor. Inte då för egen skull, men för vänner som skulle gifta sig eller ville ha våningstårtor av andra orsaker Glad 
    Du tog saken i egna händer helt enkelt Glad

Ja men det är bra att du förvarnar. Får fråga bagarn i morgon om vad han tycker om idéerna som finns och om han har något förslag.

Hur tjocka brukar bottnarna vara förresten?
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 23:14:51 följande:
    Precis Tungan ute
    Jag är en sån där som om någon säger att "det går inte" så måste jag ju bevisa att "det gör det visst det".
    Speciellt om jag sett att andra gjort det - även om jag inte vet hur dom gjort...

Oj, dom kan vara flera cm tjocka eller bara någon cm. Det beror på om man vill använda dom för att bygga lite höjd också.
    Mina brukar i snitt vara 1-1,5 cm. Ibland gör jag botten-botten Tungan ute lite tjockare bara för att stödpinnarna ska ha mer att fästa i. Och då brukar dom vara ca 2 cm
    Det är en bra egenskap att ha Solig

Du det är svårt det här med tårtor!

Jag får nog göra som du föreslagit och även prata med honom om olika förslag och höra om han har några idéer.

För övrigt så är jag frälst i Dalarna, alla jag/vi pratat med har varit så otroligt trevliga och hjälpsamma och blir liksom glada när de hör att någon med koppling dit (sambon då) vill "komma tillbaka" och gifta sig där.
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 23:28:33 följande:
    Ja Dalarna är trevligt...
    Själv är jag egentligen från Eskilstuna Flört 
    Men fick ju hänga med hit när mamma flyttade och så blev jag kvar och hittade min andra hälft.

Tårtor är en hel vetenskap verkar det som.
    Jag har svårt att se varför vissa gör det svårare än det behöver vara. Men men, det är ju jag det *hehe* 
    Tur att din mamma flyttade då Flört

Tja, troligtvis för att man som jag, inte kan ett jota om tårtor men vill ha den perfekta tårtan Drömmer

Pratade med en kompis idag om detta, hon ska gifta sig nästa sommar och hon sa att tårtan är hennes minsta bekymmer, det blir vit princesstårta. Medans en annan sitter och funderar på fyllning, form och utsmyckning

Herregud, jag gillar ju inte ens tårta i vanliga fall. Kanske för att jag inte ätit någon som är riktigt god än =)
    Det brukar serveras tårta på barnkalasen hos svägerskan och de tårtorna kan jag bara inte med, sockerkaksbotten i det oändliga med sylt och vaniljkräm typ. Standardtårtan antar jag.
  • LyckligaBruden

Jo tårtan är viktig! Den är liksom en del av bröllopet. Även om jag aldrig skulle beställa en sån tårta till andra tillfällen, men det är just att det är bröllop som gör det speciellt :) Det gäller bara att hitta en bra kombination. Såna här tårtor är ju inte såna man normalt sett blir bjuden på, inte i min värld iaf, mest vanliga tråkiga gräddtårtor och dem gillar jag inte alls :)

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-02 10:36:45 följande:
    Jag tycker att den låter mer som besvär Tungan uteFlört

Men ok jag förstår hur du menar...
    Försök tänk i andra banor istället då.
    Vad är er favoritdessert? Om ni får välja helt fritt (utom glass), vad äter ni hellst som efterrätt? 
    Haha ja, det är besvärligt men vill ju ha tårta...

Brownies (Mina brownies för dom är himmelska)
    Faktiskt så finns det inget godare och jag skulle lätt kunna ha en tårta med bara brownies, grädde och hallon,typ. Men vet inte om det går hem hos alla. Vore ju tråkigt om jag är den enda som proppar i mig för kung och fosterland medans resten får i sig pyttelite för att det är för mycket Obestämd

Pratade med bagaren nyss och han sa att han trodde att det kunde bli mastigt med browniebotten. Han skulle göra lite olika mousser och sockerkaksbottnar som vi får smaka gratis. Om vi vill ha riktiga tårtbitar som smakprov så kostar det givetvis pengar och så måste det vara en vardag vilket blir väldigt svårt då sambon inte kan ta ledigt. Men om vi känner att vi behöver provsmaka ordentliga tårtbitar så kanske vi kan göra det här i Sthlm och sen bara skriva ned vad det är i.
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-02 20:55:10 följande:
    Det brukar inte vara några problem att testa så.
    ni kan ju göra egna minitårtor av det. Bryt en bit botten, ta en eller två sorters mousse på en sked. tryck dit tårtbottenbiten och stoppa i munnen.

Vet du att då tycker jag att du bakar en omgång brownies i långpanna, skär upp i typ 2*2cm bitar (eller 3*3 om du har en stor långpanna eller få gäster Flört)
    Spritsar en klick grädde på varje och lägger på ett hallon och har som en extra treat till kaffet.
    Skriv gärna "brudens favorit" eller något på en lapp bredvid Solig

Och sen har ni tårta också...
    Nu fick vi reda på att svägerskan inte gillar choklad samt att en kompis till mig inte är så förtjust i choklad. Så vi började spåna på att trots allt ha sån där tårta med luft emellan så kan man ha olika tårtor.

Hmm, ja det kan ju vara en idé att ha bara brownies till. Men brukar man inte ha tårtan till kaffet?

Om inte annat så kanske man kan ha browniebitar till vickningen haha. Fast jag är så kinkig så då måste den vara bakad på mitt vis Drömmer med kokosflingor i och nutella uppepå Solig

Men om vi gör så att vi har olika tårtor så kan ju jag få en med browniebotten *yay* och i såna fall kanske bara ha hallonmousse på den och inget mer förutom sockerpasta? Eller blir det too much med bara brownie och mousse?

Kanske ska ta och experimentera lite hemma Förvånad
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-02 23:20:35 följande:
    Olika tårtor kan vara både jättebra, och superdåligt...
    Om man har olika smaker i tårtorna så kan det hända att det går åt mycket mer tårta än vad det skulle göra annars och även att man kanske får mer svinn.
    De flesta vill ju smaka lite av alla tårtor och oftast blir flera små bitar mer än en normal bit tillsammans. Men eftersom man är lite mätt efter maten så brukar det annars gå mindre tårta efter en rejäl middag.

Jo man brukar ha tårtan till kaffet. Men en pytteliten mumsbit av brownie går nog ner även om man äter tårta.
    Det är alltså mer som en kul grej och för att det är DU så att säga... 

Första försöket jag gjorde med tårta med sockerpasta var browniebotten, hallon och grädde och sen sockerpasta ovanpå.
    Sockerpastan är ju som att äta rent socker, så jag skulle hellre skippa sockerpastan då och göra typ en gräddtårta med hallonspegel på browniebotten. För det blev väldigt mäktigt och extremt sötsliskigt.
    Man kan inte heller lägga sockerpastan direkt på grädden, för då smälter den och börjar läcka ut vätska runt tårtan som inte ser så fräscht ut Obestämd Så du måste i så fall också få in en smörkräm på den tårtan mellan grädden och sockerpastan.

Alla gillade inte choklad på vårt bröllop heller.
    Men dom fick äta det som inte var choklad helt enkelt. Vi valde en tårta som vi gillade, det var ju faktiskt vi som gifte oss resonerade vi Flört 
    Ja alltså det är ju jättesvårt att få fram en smak som alla gillar. Nu måste vi ha ett alternativ till choklad ändå eftersom svägerskans ena dotter är nötallergiker så hon kan inte äta choklad.

Hmm, nej vill ju inte att det ska bli sötsliskitgt, egentligen är sockerpastan mest till för att det ska bli fint. Jag tycker att såna där spegeltårtor ser rätt tråkiga ut om man jämför med de typiska bröllopstårtorna. Är nog lite insnöad kanske.

Ja herregud, brownie kan man väl få i sig oavsett hur mätt man är Och vill ingen ha blir det mer över till mig haha!

Detta var ju svårare än väntat måste jag säga. Jag har liksom lite drömt om att göra en tårta med brownie i, har spånat på det från och till innan bröllop ens kom på tal, bara för att jag tycker det verkar kul och väldigt gott.

Det dumma med mousse är väl att det inte går att lägga en till botten på, om det inte är en luftig sockerkaksbotten. Får se vad bagaren hittat på, kanske är jättegott vad vet jag =)

Kanske kan man göra så att personalen skät upp tårtan, så att folk inte smäller på med jättestora bitar som de sen inte orkar äta upp, just med tanke på att man kommer vilja smaka av båda tårtorna.
Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!