• Asal

Orientaliskt bröllop

Hej hej
    Jag har egentligen ingen aning om vad jag ska skriva. Ni har skrivit så många sidor och jag är helt ny här på bröllopstorget och riktigt vilse.

Men hej på er iallafall :)

• Asal

Hej hej :)

Jag sitter i samma båt som er förutom att ni har kommit SJUKT mycket längre än vad vi har gjort.

Vi är både Iranier så det känns som att jag har hamnat i rätt tråd här :)

(En dum fråga men hur kan jag veta när nån har skrivit i tråden utan att behöva komma in i den och kolla? Går det? ) 

• Asal

kitkät

Tack för hjälpen :)

Vi har inte satt datum än men det blir under 2014.... Vi är rätt så nyförlovade så att säga men jag vill vara ute i god tid och har nu börjat kolla runt lite för att se vad jag gillar och hur jag skulle vilja ha det.

• Asal

Goli:
    Det är just det att vi har inte ens kunnat bestämma om vi ska gifta oss i Sverige eller utomlands.. Vi förlovade oss utomlands och kan tänka oss att gifta oss där också men det är inte så smidigt. Annars så lär det bli i Stockholm eller här i trakterna kring Norrköping/Linköping, Vi bor här.

Gud ni verkar ju alla ha kommit hur långt som helst.
    Vi har bara kollat lite efter sofreh aghd och sånt.

• Asal

Kitkät 

Har kollat runt på den sida som du länkade och verkar vara bra. Lär nog kunna klicka hem ett och annat.

Pagnie
    Grattis!! Underbara och hundarna ser ju helt fantastiska ut. 
    Exakt vad ingår i paketet från olles krog? 
    Är inte Olleskrog jätte dyrt?
    För att vi har också kollat på de (deras hemsida) och pratat med några bekanta och de har sagt att stället inte är billigt alls. 

Tjejer hur gör ni med sofreh aghd?
    Fixar ni själva eller får ni hit från Iran eller vad? 

• Asal

Kitkät

Har kollat upp det nu och gud vad fint det verkar vara :)
    ÅÅÅÅÅÅÅH deras tårtor ser så sjukt fina ut.

Riktigt fint ställe Kitkät :) 

• Asal

Goli tack för ditt grundliga svar.

Vi kommer inte ha mer än 100 gäster för att vi ska åka till Iran sen och ha en fest där också.
    Min mamma pratade igår om att be några släktingar i iran att posta lite små grejer till sofreh hit för oss. 

Kollade upp White Palace och det ser också riktigt fint ut.
    Gud ni tjejer har valt sjukt vackra ställen allihopa.

Jag tycker det vore så sjukt bra att kunna få mat, lokal, serveringspersonal och lite till från ett och samma ställe.
    Är väl lite för lat för att pussla ihop allt själv så lite av en paketlösning vore perfekt.  

Har ni bokat Film team och fotograf och sånt?

Vi har fotografer färdig, fästmannen har två kompisar som jobbar som det så de ska vi ha men film team måste vi hitta.  

• Asal

Tjejer era råd låter väldigt bra.

Kitkät fästmannen har faktiskt kollat upp några herrgårdar här i kring som har både mat och serveringspersonal och hela köret. Det enda tråkiga är ju att det inte blir persiskt mat. Vi ska åka förbi några under februari och prata och se.

Det känns som att vi får prioritera antingen att lyfta fram det persiska och ha bröllop i sthlm trakterna eller köra på bekvämligheten av att ha det här i östergötland vid vattnet nånstans som för sig kan vara rätt så fint också.  

Jag kollade oscarfoto och deras jobb såg bra ut.

Tjejer, jag har spanat in den här tjejen (http://mellose.se/ ) för hår och smink och har bekanta som har gått till henne och de har varit nöjda. Hon är dyr men duktig av vad bilderna visar och vad jag har hört.

Ska gå och leta efter Mandis inlägg nu. :) 

Tårtan på bilden ser riktigt fint ut :) Kan tänka mig att det kommer att bli hur fint och gott som helst :)

• Asal

Pagnie
    Ni har ju i princip fått allt i paketet så det är ju sjukt grymt. Nu vet jag inte hur stor er budget är och hur mycket stället kostar er men jag är säkert på att ni kommer ha en underbar lyckad kväll.

Olles krog är ju riktigt fint och de kan ju det här med persisk mat och allt.

• Asal

Det låter ju bra det då :)
    Hur månag kommer ni att vara? 
    Jag LÄNGTAR tills vi har kommit lite längre.
    Idag bestämde vi mer eller mindre tid för bröllopet. Nångång mellan April till september 2014. (Fast han vill att det ska bli tidigare) men vi vet båda två att det kommer inte att gå.

Det här med budget är rätt så svårt. Vi har hittills inte gjort nån budget. Vi sparar bara allt vad vi kan. För att sen se vad vi kan spara in på och så. Men med er budget borde ni känna att ni har rätt så fria händer tycker man. ;)

• Asal

Jaha 130-160 låter ju bra.. Jag trodde du skulle säga nåt på 200-250.

Haha du har helt rätt, ni ligger i mitten av skalan , inte så många som vanliga orientaliska bröllop men verkligen många om man jämför ett svenskt bröllop.

Är bröllopsresan och ringar och klänningen och sånt inräknat på budgeten?

Shit ni har ju mycket på g då om ni har bebbe planer också.
    Massa skoj och förändringar :)

För vår del kommer nog allt hända på samma ställe, vi kommer ha en som viger oss och sen det persiska vigseln och sen mottagningen i samma lokal. Fast den borgerliga vigseln vill vi ha utomhus. 

• Asal

Pagnie
    Det där låter inte kul med klänningen men hoppas att allt löser sig till det bästa nu och att du inte behöva mer krångel.

Goli
    Jag ser faktiskt mer fram emot festen i Iran för jag tror den kommer bli sjukt roligt. Min släkt brukar gå all in när dte dags för tjejerna och det tror jag kommer blir sjukt roligt.
    Jag och mamma har pratat om att kanske ta oss en kort resa kanske under våren till Iran och då ska jag få välja allt jag vill till min sofreh och köpa med och ja precis som du sa vi ska kolla på klänningar också där :D 

• Asal

Mustikka tog du några bilder på mässan??
    Vi funderade på att åka men sen så blev det aldrig av.

Hur vettigt tycker nia tt det är att gå på mässan tjejer?

Förresten sjukt härligt att det gick bra med klänningen igen :) 

• Asal

Jag tänkte bara säga att följer era inlägg tjejer. 
    Känner bara att jag inte har så mycket att komma med då vi inte alls ahr kommit nånstans i planeringen :(

Jag insåg att när det börjar bli dags för mig kommer ni att redan vara gifta och kanske till och med vara med barn.

VEM ska hjälpa mig då?!? :(

Kitkät det där med cup cakes och det "vanliga" tårtan kommer bli sjukt fint. Er tårta kommer att vara riktigt fint. 

• Asal

Pagnie vilken härlig söt reportage det var om er. Och super gullig bild också tycker jag.

Sjukt fina favour boxar. Synd att de inte går att beställa hem till Sverige.
    Oerhört praktiskt att allt förljer med!

:) 

• Asal

Hejsan tjejer!

Jag var inne här en snabb sväng för flera månader sen men sen dog det för mig men jag ser att ni håller ju igång tråden som bara den.

Hoppas allt går bra för er allihopa och att ni är i god fas med all planering.

Jag har en fråga, och ni verkar ju vara experter så jag tänkte testa och se vad ni kan ge för tips.

Har ni någon specifik planeringslista som ni följer? Jag är lite smått orolig att glömma något viktigt.
    Så om ni har någon lista så skulle jag verkligen uppskatta att få ta del av den.

Tack tack

• Asal

Mustikka tack för listan!Har skrivit ut den och sitter och bockar av grejer.Bröllopet är mindre än 2 månader så en del är ordnat men jag känner att vi är ändå verkligen inte i fas.   

Svar på tråden Orientaliskt bröllop