kitkät skrev 2014-02-17 11:19:43 följande:
Jag glömde besvara din fråga angående vad kalaset med hår och smink kostade. För smink betalade jag ca 1600 kr och hår runt 2000! Är lite osäker på vad håret kostade exakt, det var min mamma som betalade för det! Men runt 2000 kr, kanske lite mer. Inte under 2000 kr i alla fall! Det är väl däromkring det ligger. Det finns frisörer som tar betydligt mer, men jag skulle aldrig få för mig att lägga 5000 kr för en uppsättning.
Och som jag skrev i föregående inlägg, jag kan verkligen rekommendera Charbel. Jag behövde inte ens gå och få en provuppsättning hos han, han förstod vad jag ville ha direkt. Min mamma ringde till han två dagar innan bröllopet och frågade om han kunde ta sig an mig, eftersom jag var missnöjd med hon som var tilltänkt att fixa mitt hår! Inga problem, han dök upp på bröllopsdagen och fixade både mig, mamma och mina två brudtärnor! Alla var jättenöjda. Och han är väldigt ärlig, han har öga för vad som passar en, vad som är fult och fint. Det är något jag uppskattar hos en frisör också.
Jag tycker inte du ska snåla på hår och smink. Efter brudklänningen är det det som är viktigast, i alla fall enligt mig. Om jag inte hade varit nöjd med hår eller smink så hade jag inte känt mig som mitt finaste jag. Det var väldigt viktigt för mig att känna mig vackrare än någonsin och det gjorde jag verkligen. Men som sagt, man behöver inte betala 5000 kr för hår, men du ska nog räkna på 2000 kr, mer eller mindre. Du skrev att du inte vill ha någon komplicerad håruppsättning, men bild två som du visat upp är inte en enkel uppsättning direkt. Ingen professionell frisör tar några hundralappar för att göra den uppsättningen. Tyvärr så får man vara beredd att betala några hundralappar extra just för att man är brud. Allt blir dyrare när det gäller brud och bröllop!
Och man vill ju att uppsättningen ska hålla hela natten! Min satt som berget i två dagar. Jag kunde inte duscha håret för att jag inte fick loss uppsättningen. Haha. Jag har varit på bröllop där bruden har tappat uppsättningen efter vigseln typ. Det är inte så lyckat! En professionell frisör vet hur man ska fästa uppsättningen för att den ska sitta. Och speciellt om man är brud, så vet dom hur viktigt det är!
Oh Tack så mycket för ditt svar!!!
Hehe ja det känns helt underbar även om planeringen kan vara lite jobbig, det är inte så långt kvar nu 1/8 är det tänkt. Vi har Bokat Olles krog och ska ha ca 100 gäster så det blir inte ett så stort bröllop. Jag är kurd och min fästman kpmmer ursprungligen från pakistan så det blir en mix bröllop :).
Jag har bokat Fadi preliminärt för jag har hört från flera olika oberoende källor att han är duktigt men va tråkig det som hände din bekant. Jag har bokat tid hos honom kl 9 på morgonen så det kanske inte är någon fara, han kan knappast ha bokat någon brud innan mig och jag måste vara den första. Det var en bekant till mig som sa också det här med att hålla tiden kan vara ett problem för honom. Hon sa att jag skulle boka honom i god tid för han kan vara en tidsoptimism och inte hinna på de timmarna han säger att han hinner.... Sminkning har jag haft kontakt med en från makeupstore som är makeup artist och frilansar så jag hoppas att det blir bra! Hon ska komma hem till mig som jag har förstått men jag ska dubbelkolla, så jag ska först fixa håret sen åka hem för att bli sminkad.
Haha tycker du inte, jag tyckte det såg så enkelt ut med tuppering och lockar bara men du har nog rätt. Jag ska inte snåla den dagen, det är som du säger viktigt att man känner sig fin och hoppas att jag blir nöjd med provningen. tänkte göra provuppsättningen nästan två månader innan. Är det dumt? Tänkte fördelarna är att jag har tid på mig ifall jag skulle bli jätte onöjd med håret och sminket att välja ngn annan men nackdelarna är väl att de som sminkar kanske hinner glöma bort hur hon sminkade mig och hur han fixade håret....
Föresten, vad hade ni för musik på ert bröllop?