kitkät skrev 2012-11-18 13:00:31 följande:
Nej, vi kommer inte ha några lekar, så vi behöver ingen toastmaster som tar hand om underhållningen på det viset. Vi vill inte att våra föräldrar ska ha några uppgifter just den dagen och då kan det vara bra att utse en annan person - kalla det toastmaster eller vad du vill - som ser till att alla finner sig till rätta, delar ut vigselprogram, såpbubblor, ser till så att alla är nöjda och glada typ. Som helt enkelt har lite extra koll på att allt flyter på som det ska!
Vi kommer också ha en strikt bordsplacering, däremot ska vi sätta familjer med varandra. Det är inte uppskattat på syrianska bröllop att inte placera varje familj tillsammans. Med det inte sagt att man inte kan t ex ta två familjer och placera vid samma bord, men vi kommer inte göra som så att vi splittrar familjer i bordsplaceringen. Så det behöver inte nödvändigtvis inte bli en familj per bord (beroende på hur stor familjen är), men typ två familjer vid varje bord kanske, vid några bord blir det kompisgängen osv. Så vi blandar lite vid varje bord, men med hänsyn till att varje familj ska få sitta tillsammans.
Gästbok har jag också funderat på. Men jag är ingen pysselmänniska alls, så det blir nog att köpa färdig.
ja det är ju lite olika. jag vet ju inte hur iranier gör heller egentligen så jag kanske får ändra lite. men det är lite trixigt att få ihop allt med olika kulturer och så. Men jag hoppas på att det ska gå i alla fall. haha
ja men det är ju jättebra. mina svärföräldrar är självutnämnda värdar så det är deras eget fel. haha. men dom vill eller jag svärmor i alla fall vill ha ett finger med i allt. och hon älskar att vara värd på allt. så som sagt hon får skylla sig själv. men det här med middagen är svår eftersom jag aldrig varit på ett persiskt bröllop men svenska har jag varit på. Så ja det får vi se hur vi fixar. man vill ju ha med det bästa utav båda delarna. men ja. Får ta hjälp av svärmor och mina två andra svärmödrar helt enkelt. Och hoppas på det bästa.
okej. ja jag vet inte alls hur iranier reagerar på att inte sitta med sina familjer. får kolla med svärföräldrarna där med. för sambon är ju helt inkompetent när det gäller sådant. han kan inget om bröllop. haha. tur jag har er. sen får jag väl fråga goli när hon behagas komma tillbaka idag då :P
ja en gästbok är nog rätt roligt att ha som minne efteråt. Se vad alla skrev. men jag hoppas verkligen att min persiska är bra tills dess i alla fall. Jag vill ju veta vad alla iranier säger i talen också. svärmor höll ju tal på vår förlovningsfest på persiska och jag förstod mycket men inte allt så jag vill verkligen komma dit känner jag. så nu kör vi hårt.
Men din blivande var svensk va? lär han sig ditt språk?