Inlägg från: Viola |Visa alla inlägg
  • Viola

Orientaliskt bröllop

Lavelli,

Hoppas det är samma ställe, hon var så pass nöjd att hon föreslog att jag skulle beställa min därfrån, haha! Vart gifter du dig?

Goli,

Vad kul att kunna få ett bra resultat från Kina, jag har aldrig beställt därifrån, men min syster funderar på att beställa en klänning från DHGate (heter det så?) till mitt bröllop.

Ni båda får visa bild!!

• Viola
    Goli, Lavelli,

Jag har i princip varit i varenda butik i Stockholms-området, inkl Södertälje förra helgen utan att hitta det jag är ute efter.

Så min jakt fortsätter, jag tänkte vänta till maj/juni då Pronovias 2014 kollektion släpps och beställa från White Birds i Stockholm. Jag fick ett jätteseriöst intryck av ägarinnan så jag ger mer än gärna min business till dem.
  • Viola
    Lavelii skrev 2013-04-24 22:11:01 följande:
    Du får nästan fråga henne vilket ställe det var!
    Jag gifter mig i Stockholm eller Norsborg. Hallunda Festvåning. Den 26 oktober )

Själv då?

Jag ska göra det och återkomma till dig...

Okej, då gifter vi oss med 3 veckors mellarum, 16 november är vårat datum, men vi har inte spikat lokal än, eller jo, jag har gjort det, men är lite osäker!!

26 okt var det datum jag tittade på först, men jag och min blivande jobbar med så små marginaler för tlllfället och jag sköter bröllopsplanering och lägenhetsvisningar helt på egen hand just nu, att 3 veckor gjorde mycket för oss. Det ger oss liiite längre tid att fixa med allt inför.

Men 26 oktober var som sagt mitt första val, höstigt väder, solen går ner sent (ca 17.10)...Medans solen går ner ca 15.15 den 16 november. Ja, du ser vilka konstiga grejer jag kollat upp, solens nedgång!! Haha, men sånt är viktigt att veta vad gäller planering av fotografering osv. 

Vad kul med Hallunda Festvåning, förlåt om du redan har skrivit det, men är det den nyrenoverade festvåningen? 

• Viola

Lavelli,

Roligt med det där om uppfattning om vilken modell på klänning man vill ha, innan man provar. Jag var totalt inställd på fiskmodell/mermaid. Men jag är så kort att jag kommer "försvinna" på festen i en liten klänning och prinsessmodell passar min kroppsform såååå mycket bättre, även fast det inte var mitt första val. 

Skönt att det löste sig med Willow =), googlade den, JÄTTEFIN!!!!! När beställde du den? 

• Viola

Lavelli,

Vad fina ni är som tänker på din svägerska.

Jag vet vad du menar, jag sa till min blivande igår att jag bara vill att det ska vara 16 nov nu, 17 nov (dagen efter) går också bra, haha. Jag har aldrig varit typen som önskat mig ett stort bröllop, eller ens ett bröllop över huvudtaget, så det tog ett tag att vänja mig vid tanken att jag kommer ha 350+ gäster. Skäms

Jag förstår exakt vad du menar!! Jag blir klar med skolan i slutet på sommaren, som tur är har jag fått ett jobb, så jag börjar i juni, men gud så läskigt det var innan jag fick det här jobbet!! Satt och tänkte på vad jag hade gett min in på, jag ska gifta mig och jag har bara ett extrajobb och min blivande bor inte ens i Sverige, vi vet inte ens hur det blir med hans jobb, och vi ska gifta oss!! Jag hade panik där ett tag. Men inser nu att det är luuugnt,  han flyttar hem i juni, så det ger oss exakt 5 mån att fixa allt med lägenheten och bröllopsdetaljer. Hehe. Lägenhet hoppas jag löser sig snart, jag ska på en privat visning idag, det är en lägenhet som vi verkligen har fastnat för, så håll tummarna!

Vart ska ni bo? Är din blivande från Stockholmstrakterna (m tanke på att ni ska gifta er i Hallunda)? 

Angående klänning, ja men vad skönt!!! Jag ville verkligen undvika att beställa en klänning, jag ville bara köpa direkt i butik, förstår inte hur det kan ta 3-5mån för en klänning att bli levererad??!! Snacka om att man sitter med is i magen den tiden. 

• Viola
    Lavelii skrev 2013-04-25 09:39:43 följande:
    Åh vad fin!!!! Alltså jag dör lite för Maggie Sotteros klänningar! Har provat några stycken och alla de jag provade kändes så himla bra på och så tycker jag att de flesta av deras klänningar är så klassiska och stilrena!!
    Riktigt fin är den, Nora!! Det är ungefär samma ovandel som Pheobe klänningen som jag provade
    Bra smak!

Men då kanske ni kan hjälpa mig lite... Willow klänningen som jag köpt. Jag älskar den egentligen precis som den är. MEN jag vet att jag passar i en mer markerad midja...Vi har provat med ett siden band bara för att se oh det blev ett enhetligt "SÅ SKA DET VARA" av alla som sett inklusive mig. Men bara ett siden band är tråkigt så då ska dem beställa hem olika stenar som jag tycker om och som smälter in med spetsen och de pärlor/stenar som finns på den,  och fästa på ett band. Mer i mitten och sen mindre mindre ju längre ut man kommer.

Så till mitt lilla dilemma... Tanke var först att INTE ha axelband och därför göra om den till axelbandslös/tub. Men så när jag provade klänningen andra gången så fastnade jag för axelbanden totalt och vill inte ha bort dem! Men vad tror ni om att ändra om den till v-hals? djup v-hals ner till början av "korsetten" under spetsen. Typ så här...hitta ingen annan som bättre illustrerar hur jag tänker just nu haha...
    www.maggiesottero.com/dress.aspx?style=J1453&... 
    Eftersom jag är ganska kort så vet jag att med v-hals så blir hela siluetten längre (tack vare axelbanden också, det "skärs" inte av någonstans typ). Och om jag ska ha halsband så ser inte det snyggt ut till den ringning som finns nu... Vad tror ni? Hittills har jag fått positiva svar även om alla är eniga om att den är fin som den är...
    Ska jag vara helt ärlig så tycker jag absolut inte att du ska göra om den till axelbandslös, alls!! Den är jättevacker och har en viss "tyngd", väldigt kunglig. Men samtidigt förstår jag vad du menar med ringningen, min mamma tjatar om att jag ska ha en sån "stängd" ringning. Jag tycker som sagt att klänningen har en viss tyngd (kommer inte på bättre ord) som den är, jag uppskattar det i brudklänningar, det är ovanligt.
  • Viola

Pagnie,

Jag jobbar i en juvelerarbutik... Cool

Jag är inte en guldsmed, men jag kanske kan hjälpa dig lite. Har du lust att lägga upp bild på ringen?

• Viola

Pagnie,

Sorry att jag är så sen med att svara, jag har bara haft så mycket att göra senaste dagarna och jag har velat skriva lite utförligt. 

Jag tror definitivt inte att det är en omöjlighet att genomföra, det handlar bara om att hitta en skicklig juvelerare som "orkar" med jobbet. Just för att det är en ring som inte har ett "cast" (gjutform), så är det mycket pilljobb för en oskicklig juvelerare. Det är min enda gissning till varför ingen vill ta sig an projektet. 

Ska jag vara ärlig så upplever jag svenska guldsmeder som ganska fega, detta efter att ha arbetat i en smyckesbutik de senaste 5 åren. De vill helst inte ta sig an lite mer komplexa projekt, de vågar inte.

Sök dig till utländska guldsmeder, de har mer stake om man får säga så och kan vara extremt skickliga i det de gör. Testat butiken "Guld"? De finns bla i Sollentuna och Kista (vet inte var du finns?), de ger inte alltid ett superproffisgt intryck, men de är ganska duktiga och verkar ha en filosofi som lyder "vi gör allt". Haha! Jag rekommenderade dem till min svåger när han skulle köpa ringar och de fick ett väldigt bra pris och han är nöjd hittills.

En inflik bara gällande själva ringen/designen, tänk på att en vitguldsring "måste" (det är en smaksak) rhodineras med jämna mellanrum, vitguld är inte den silverfärgade metallen som många tror, utan den har en mer dassig/gul ton. Rhodineringen håller i allt från 6mån till ett par år, beroende på hur ens kroppskemi reagerar på rhodineringen och hur man sliter på ringen. På mig håller det i ca 6 mån, inte för att jag är hårdhänt, utan det är min kroppskemi, men den grå-gula färgen stör mig. En guldsmed rekommenderar att man ska rhodinera sin ring en gång vart 5:e år, som max, jag känner dock inte någon som "hållit sig" så länge. Anledningen till att guldsmed rekommenderar att man inte ska rhodinera sina smycken för ofta är att varje gång ett smycke ska rhodineras så måste det slipas först, detta för att rhodineringen ska ta. Enkel matematik, då slipar man på mönstret, med tanke på att "löven" är gröpta djupare, så förstår du vad som kommer hända genom åren om ni väljer att rhodinera den regelbundet... Skrikandes ...Därför rekommenderar jag inte något med mönster (speciellt inte till män) när det kommer till vitguld om smycket kommer rhodineras regelbundet,  mycket mycket hellre platina i sådana fall, eller rödguld.

• Viola

Haha, silver är nog en no-go, svårt att arbeta med, och det oxiderar. Hellre vitguld! 

Ja, det underlättar jättemycket om man tar av sig den vid jobb, dusch och när man ska sova.

Så himla tråkigt, för det finns ingen metall som är "perfekt". Det finns för och nackdelar med alla metaller. Mina ringar kommer vara i platina, men även där är jag inte 100% nöjd, men jag verkligen älskar den tyngd (ca 60% tyngre än guld) och hållbarhet som platina har, det håller ca 10 ggr mer än guld. Men nackdelen är att den mattas av snabbt och kan se lite ut som silver. Å andra sidan så tål de slipningar på ett helt annat sätt, så man kan väla slipa de oftare. haha. Fördelen med vitguld däremot är att det inte blir repigt på samma sätt och glansen håller sig bättre.

Jag är besatt av detaljer, som du kanske märker.Skäms

• Viola

Tjejer,

iiiiii, det första "köpet" inför bröllopet är tydligen gjort, jag fick precis ett samtal om att min ring är beställd!!!!

Det är så kul, min killes största problem när vi träffades var att jag kunde för mycket om smycken och hade en distinkt smak att han aldrig skulle våga överraska mig med smycken. Hur som helst, han tyckte det var speciellt tråkigt att han inte skulle kunna överraska mig med en ring, inte för att jag tycker att det behövdes, men det tog lite på hans ego. Så han kom med idén att jag skulle göra en lista med 3 ringar, med bilder och skriva vart varje ring kan beställas. Han ska välja storlek på stenen själv. Sagt och gjort. Och idag sa han att den är officiellt besälld. Pirrigt!!!!Skrikandes...Jag är faktiskt lite skakig, det är väldigt olika ringar....

Svar på tråden Orientaliskt bröllop