Mustikka,
Japp. Jag kan svara på din fråga. Detta har jag faktiskt pratat med många guldsmeder om!
Det finns tre olika saker som man ska tänka på när man köper en ring.
1. Slipningen - ju bättre en diamant är slipad, desto mer glittrar den! Slipningen sägs vara det viktigaste om man vill att en diamant ska glittra mycket. Det finns olika nivåer på slipningar som du kan läsa mer om via google!
2. Klarhet - Innebär hur klar diamanten är. Varje diamant har små, små, små svarta stenar i sig (svårt att förklara). Och ju fler såna "inclucions" (kommer inte på ordet på sv.) desto sämre diamant. Dessa "inclusions" syns inte med blotta ögat, men dom hindrar ljus från att reflekteras på diamanten, vilket leder till att diamanten glittrar mindre! P betyder Pique finns längst ner på skalan över "inclusions", vilket innebär att diamanten har många sådana "inclusions", dvs. små svarta stenar (prickar)! Och när man kommer så långt ner i skalan så kan det kanske vara så att man kan se dom med blotta ögat? Jag är inte helt säker!
3. Färg - Detta är alltså färgen på diamanten. Det finns alltifrån River - Yellow. River är alltså högt upp på skalan och innebär att stenen är MYCKET SÄLLSYNT VIT. River har man oftast bara på väldigt stora diamanter, alltså runt 1 karat. Onödigt att ha River på en sten som är t ex 0,30-0,50.
TW kommer efter River på skalan och innebär Top Wesselton, dvs. SÄLLSYNT VIT! Vilket alltså är top notch! :)
Hoppas du förstod lite mer nu? Så om du har en ring med TW/P så innebär det att ringen är SÄLLSYNT VIT, men har många "inclusions", små svarta stenar i diamanten. Men jag tvekar som sagt på att man kan se dom med blotta ögat, även så långt ner i skalan!