HEJ FLICKOR!!!! Nu är jag en gift kvinna, hahaha!
Kan börja med att säga att det blev en fantastisk dag och ännu mer fantastisk kväll! Ska försöka ge en sammanfattning av allt som hände:
Gick upp väääldigt tidigt för jag var så nervös och hade så mycket fjärilar i magen. Gjorde mig iordning lite till den borgerliga vigseln, körde lite enklare stil med en kort aprikos/beige klänning och en vit blomma i håret. Sedan promenerade vi alla ner till slottet vid Edsviken och vädret var helt underbart. Vi vigdes på gräsmattan utanför Edsbergs slott, hade med mig finskor men det slutade med att jag stod där barfota, var så skönt, hahaha! Vi hade pratat med vigselförrättaren innan om att vi ville säga några ord själva och jag hade försökt förbereda mig och skriva ner ett tal men det gick inte. Var alldeles för svårt att få ner alla känslor på en papperslapp. Så jag bestämde mig för ett spontantal. Bara det att vår vigselförrättare är ganska virrig av sig och glömde det! men det gjorde inget, vi skrattade ganska mycket åt det.
Sen tog vi några kort och efteråt bar det snabbt av mot Stinsen för håruppsättningen. Och jag måste bara säga att killen som fixade mitt hår, Gabi, från södertälje var SÅ JÄKLA DUKTIG! Jag blev supernöjd över min uppsättning, så grymt mycket bättre än Karams uppsättning. Så där kunde jag pusta ut ordentligt. Visade sig att Karam tydligen skulle göra lite "förbättringar" på ansiktet och det slutade upp med infektion och svullet ansikte... Så tack för det, Karam! Visade ju sig bli en fördel för mig!
Sen blev det en snabb lunch (sushi, mmmmmm!) med min älskade killkusin som var ett rejält stöd för mig den dagen. Bästa brudtärnan jag kunnat tänka mig! Efter det blev det dags för sminkning. Och jag måste säga att Mimmi på MUS i Stinsen var fantastisk! Jag fick precis den sminkningen jag ville ha, en naturlig sminkning som ändå syntes. Så grym hon är och att hon lyssnade på exakt hur jag ville ha det...
Sen bar det av hemåt vilket blev lite krångligt etersom alla var där, även min då blivande make... så jag fick ringa innan och be honom gå in i något rum tills jag var out of sight... Blev påklädd av min mamma och sen fick jag komma ut o träffa min älskling. Det var ett riktigt fint ögonblick! Han blev så glad av att se mig och jag fick många komplimanger. Då blev jag lugn, hahahaha, för jag vet att han var så orolig över att jag skulle vara för hårt sminkad eller att håruppsättningen skulle vara för mycket mm.
Sen åkte vi till Ulriksdals slott för porträttfotografering, hade två underbara killar som fotograf och filmare och jag väntar med spännng på att få se bilderna!
Klockan var ungefär 18.20 när vi åkte till lokalen för sofreh aghd och jag måste bara berätta att ända fram till det ögonblicket fick vi återbud från folk. Vilka idioter människor kan vara alltså! Men jag säger bara att det var deras förlust! När vi kom in i lokalen var det som att kliva in i en dröm. Det var sagolikt vackert! Så underbart! Jag kunde knappt tro mina ögon! Gick runt och hälsade på folk och alla var så glada, fick träffa en av mina bästa vänner som jag inte hade träffat på över 8 år! Den symboliska vigseln vi hade vid sofreh aghd var jättefin och det var nära flera gånger att jag började gråta men jag lyckades hålla mig. Men mot slutet kom min kusin fram till mig och räckte över sin mobil och då såg jag att min mormor och moster som inte hade kunnat komma hade fått följa allt via videosamtal. då brast det verkligen för mig! Men säger bara tack Mimmi för den vattenfasta mascaran. Efter sofrehn åkte vi iväg i vår underbara porsche panamera. Min bror körde och min killkusin/brudtärna följde med. vi snodde med oss en flaska bubbel oxå som vi tänkte ta med oss till en park någonstans. vi hittade ingen park utan hamnade utanför ett äldreboende, hahaha! Det skrattade vi åt länge... Där stod vi framför en vacker fontän, skålade och fick äntligen hålla våra tal för varann. Vid åttatiden ungefär åkte vi tillbaka till lokalen och då var de flesta gäster där (fanns vissa som kom riktigt sent, typ strax före middagen). vi fick gå runt o hälsa på de nya gästerna och sedan blev det lite dans. Det bästa var att vi var före vårt schema!!! Sen kom talen från våra underbara föräldrar och min bror höll ett tal och uppträdde. Han sjöng If I used to love you (daniel lemma) och hans vän kompade på gitarr. Sååå fint!
Vid nio serveradse maten och jag var helt förundrad över att allt gick så enligt schemat. Personalen var super och vi fick en personlig servitör som passade upp på oss HELA tiden och han var så jäkla bra! Han skämde bort mig rejält, vi behövde inte lyfta ett finger. Kan säga att det inte var det lättaste att gå upp och sedan sätta sig i min stora klänning. Maten serverades och det var supergott men jag var så spänd att jag inte kunde äta något alls. Och medan jag satt där vid honnörsbordet började jag känna kallsvetten tränga fram och jag käände mig spyfärdig. Kunde inte andas och klänningen kändes för tajt och jag trodde seriöst att jag skulle svimma framför alla gäster. kom på i det ögonblicket att jag inte hade fått i mig ngt vatten på hela dagen. Ali, vår personliga servitör var där direkt och fyllde på glas efter glas efter glas tills jag mådde bättre som tur var. Tror inte ngn märkte något!
Sen hände det tyvärr en grej. Märkte att vår hovmästare Elias kom och hämtade min man som följde med honom ut i köket och jag förstod direkt att något var på tok. när han kom tillbaka försökte jag pumpa honom på info men han ville inte oroa mig och sa hela tiden att det var löst osv. Tills lut fick jag äntligen veta vad det var, att vi hade ingen tårta. !!! Visade sig att iom att Danny bytt företag som levererar tårtor (vi hade fortf det förra företaget, Cafe Boulevard) så hade de bestämt sig för att jävlas. De hade ringt samma kväll och sagt att det inte skulle bli ngn tårta. Danny hade försökt fråga varför de ville straffa brudparet och snubben hade bara sagt att: bruden kan väl få gråta ut mot din axel... Så Danny bad min man att via google försöka hitta en snarlik tårta så han skulle kunna sätta ihop en ny och det gjorde han! Vetefan hur det gick till men han fixade det! Jag måste säga att jag tog nyheterna förvånansvärt lugnt. Antar att inget var så illa som dubbelbokningen, hahaha!
Hursomhelst så flöt kvällen på jättebra (förutom ljudteknikern som var en riktig idiot, han hade fått all info om vad som skulle göras men kunde inte leverera, mitt under festen går han också o börjar mixtra med ljuset från ingenstans och jag tänkte vafan håller den snubben på med?)
Men servicen var så fantastisk, Ali var helt underbar och bäst av dem alla var vår käre hovmästare Elias! Tjejer, jag vet inte hur jag ska beskriva honom för er! Så otroligt professionell (Lavelii, din moster tror jag det var, hade helt rätt om honom. Han var en klippa, så lugn och tålmodig och fick alla att må så bra. En 23-årig kille med så mkt erfarenhet trots sin unga ålder och så ödmjuk och god. Jag och min fästman klickade med honom direkt och tack vare honom var kvällen så sjukt organiserad!
Tårtan kom och den var jättefin, vi körde knivdansen med lite förvirring då o då men det skrattade vi åt bara. Vi fick champagne och vi drack våra mojitos och överraskade min man med en bit cheese-cake. Säger bara tack, Mustikka för den idén. Min man älskar cheese-cake och blev lite besviken över att det inte gick att fixa en cheese-cake tårta men han blev så glad av överraskningen!
Vi dansade heeeela kvällen fram till klockan tre! Det var ganska många som gick vid ett/halv två-tiden men en del stannade kvar och v hade så otroligt roligt! Det var verkligen att sagolikt prinsessbröllop som överträffade alla våra förväntningar! Är så sjukt trött just nu, har inte sovit ordentligt i en vecka snart men befinner mig i ett konstant lyckorus. Och nu är jag äntlgen gift med mannen i mitt liv och kan kalla honom för min make! Tror att jag kommer få lite bilder imorgon, lovar att lägga upp dem så snart jag kan!
Hoppas att allt går bra för er och ursäkta mitt långa inlägg! Passa på att fråga saker, om ni vill ha tips på do's and don'ts. Kan säga en sak bara och det är att det var väldigt jobbigt med en lång slöja till en klänning med kristaller. Slöjan fastnade hela tiden och åkte ner flera gånger, till slut så tog jag bort den. Och halvvägs in i kvällen så slängde jag av mig skorna, var så skönt att springa omkring barfota! Plus att underkjol rekommenderas verkligen, annars hade jag varit helt orörlig... kramar till er alla från en lycklig nygift brud!