Lavelii,
Nä, vi bor inte tillsammans, men vi bor i samma stad så vi är med varandra jämt ändå. Jag bor i Örebro eftersom jag har pluggat här och så blev jag kvar när jag träffade min fästman! Jag kommer från Stockholm annars.
Men för oss löste det sig med boende för några månader sen, vi ska flytta till en helt nybyggd hyresrätt i ett nytt radhusområde här i Örebro. Hyresrätterna kommer byggas klart 1 september och då har vi en månad på oss att få dit alla möbler som vi ska inhandla etc. Det är verkligen perfekt tajming!
Vi var också väldigt oroliga för hur det skulle lösa sig med boende för oss, så vi skrev upp oss som intresserade för dom lägenheterna som håller på att byggas nu men trodde aldrig att vi skulle ha en chans! Men så en dag ringde dom och frågade om vi ville komma in till kontoret och välja vilken lägenhet vi ville ha? :)
Vi fick välja om vi ville bo på första våningen eller bottenvåning med altan. Vi valde första våningen med balkong, eftersom då har man lite havsutsikt, eftersom Hjälmaren ligger i närheten med naturreservat!
Mustikka,
När vi var där första gången så fick vi information om vad som ingår i deras paket. Vi fick då med oss två blanketter, ena med lista över vad som ingår när det gäller mat och dryck (t ex 10 meza, varmrätt, alkoholfri dryck, fruktfat etc) samt en lista över alla mezarätter som går att välja bland!
Och på andra blanketten redovisas vad som ingår i paketet vad gäller dekoration, bil, blommor, fotograf och film.
Dessa två blanketter fick vi med oss hem första gången vi var där! När vi hade bestämt oss för att boka hos dom så åkte vi dit igen och då fick vi en faktura med alla deras uppgifter, som vi skulle betala (handpenningen). Detta blev vårt "kontrakt"!
Tyvärr så är dom flesta inom den branschen (invandrare) väldigt dåliga med att skriva ordentliga kontrakt. Men ni behöver inte vara oroliga, som Lavelii skrivit tidigare, det ligger ju i deras intresse också att ni ska få en magisk kväll! Men jag tycker ni ska vänta med att betala bröllopet förrän EFTER bröllopsfesten! Betala ingenting förutom handpenningen förrän ni har sett att dom har levererat allt dom lovat. Det kommer inte vi göra. Vi ska inte betala någonting förutom handpenningen som vi redan betalat, förrän dom har levererat sina tjänster (dvs. bröllopsfesten). Detta gör jag inte för att jag inte litar på dom, för det gör jag, men jag vill inte betala för något förrän jag får det jag ska betala för! Och det tyckte George (ägaren) var en bra idé, han sa faktiskt själv till oss att vi kunde betala bröllopet i efterhand!
Och detta kan vara er säkerhet, om du känner dig orolig. Ifall dom inte skulle leverera något som dom lovat tidigare så kan du vägra att betala för det. Men har du redan betalat för allt och ni inte får vad dom lovat, så blir det svårare att kräva pengar tillbaka!
Var inte orolig, det är inte första gången dom anordnar bröllop. Det kommer bli bra! Alla har olika sätt att arbeta på som sagt, det kan vi se tydligt här när vi jämför med varann! Men det betyder ju inte att någons bröllop kommer vara mer lyckat än någon annans.
Däremot så tycker jag att du faktiskt kan kräva att ni ska träffas tidigare än en vecka innan bröllopet!
Men om du redan har träffat dekoratören och fått provsmaka tårtan som ni valt, vad är kvar att ta med Mona Lisas ägare? Han kanske anser att ni redan har fixat det viktigaste, i och med att du redan träffat dekoratören och konditoriet. Vad känner du att du vill träffa Mona Lisas ägare för? Vad är kvar att fixa? Skriv en lista, så kanske det blir lättare att se om du verkligen har något att vara stressad över eller om det som är kvar faktiskt kan vänta till en vecka innan bröllopet!
Jag vet att vi t ex ska träffa Panorama 6 veckor innan bröllopet och gå igenom allt och sedan ska vi träffas 1 vecka innan bröllopet igen för att gå igenom bordsplacering etc. Men jag måste nog prata med dom innan dess och kolla om dom kanske har tänkt att jag själv ska ta kontakt med dekoratören och träffa han?
Så var det med fotografen i alla fall, då skulle vi ta kontakt med han för att diskutera foto/film samt få ett "kontrakt" av fotografen, även fast dom ingår i paketet. Det kanske är samma som gäller med dekoratören, bara jag som inte förstått det kanske?