kitkät skrev 2013-04-22 23:50:31 följande:
Pagnie,
Det beror ju lite på vart i Filippinerna man har semestrat, Filippinerna består ju av tusentals öar. Självklart kan vädret skilja sig åt beroende på vilken ö eller vart i landet man befinner sig.
Men som sagt, vi blev avrådda av min vän från Filippinerna och på olika reseforum/resesidor läste vi att det kan förekomma tyfoner och oväder runt den tiden på året. Men som jag skrev tidigare, vädret kan variera och det betyder ju inte att det kommer vara oväder när ni är där, bara för att det är vanligare att det är det just den tiden av året!
Vi ville inte ta den risken i alla fall, så vi valde bort Filippinerna. Vi åker hellre så långt när vi vet (även om man inte kan veta 100% säkert) att det blir varmt och fint väder!
Och på tal om smekmånader. Hur har ni tänkt göra med byte av efternamn? Jag blir inte klok på detta. Jag ringde till Skatteverket idag men känner inte att hon jag pratade med kunde sin sak. Hon läste av på ett papper lät det som!
Det jag funderar på är alltså, vi ska ju åka på smekmånad 1-1½ månad efter bröllopet. Jag vill ju gärna skicka in anmälan om efternamn i samband med vigseln. Men då är frågan om namnbytet hinner gå igenom innan avresan?
Och om jag bokar i mitt nuvarande efternamn och nanmbytet går igenom innan avresa, kan jag fortfarande resa med mitt nuvarande pass och efternamn? Eller kommer jag få problem om mitt kommande efternamn registreras i folkbokföringen innan avresan eller under tiden som vi är på resan?
Hur ska ni göra med detta?
jag frågade exakt samma sak och hon jag pratade med var jätteduktig och hon sa att så länge det står samma namn på pass och biljett så spelar det ingen roll. så jag kommer skicka in det på en gång så kommer det vara klart när jag kommer hem så kan jag krångla med pass och körkort och allt sånt då när vi är tillbaka. måste ju fixa ett nytt pass på en gång då då vi åker till paris sen i slutet av augusti. ;)