Sanct,
Det är absolut inte tabu att fråga. Kul att du hittat hit!
Jag kan bara svara för mig själv och mitt & min blivande mans bröllop - vi har bjudit 225 gäster och vårt bröllop kommer att kosta ~250 000 kr. Då har jag räknat med allt som hör bröllopet till, exkl. bröllopsresa! Bröllopsresan kommer kosta ~60-70 000 kr sammanlagt.
Hursomhelst, vi har inte sparat speciellt länge. I kanske ett år, mer eller mindre.
Det som är på syrianska bröllop är att gästerna skänker en pengagåva till brudparet istället för materiella bröllopsgåvor såsom hushållsapparater och prylar. Det brukar vara rätt stora summor, beroende på hur nära släkt man som gäst är med brudparet. Min fästman är svensk och vi har talat om för dom svenska gästerna att vi önskar oss pengagåvor, precis som det brukar vara på syrianska bröllop. Alla tycker att det är skönt att slippa tänka på bröllopspresent! Självklart är det frivilligt och det är helt ok att ge bort en brödrost till brudparet om man hellre vill det!
I slutändan så går brudparet kanske plus-minus-noll, men vissa går plus och vissa går minus. I slutändan kostar inte bröllopet så mycket, om man räknar med gästernas pengagåvor. Man får liksom tillbaka en del eller allt som man lagt ut på bröllopet. Och dom pengarna kan man sedan använda till att köpa möbler, hushållsapparater och prylar tlll hemmet. Dom allra flesta syrianska brudpar flyttar ihop efter bröllopet och då får dom själva bestämma vad dom vill köpa till sitt hem, med gästernas pengagåvor! Då undviker man också att få 250 stycken brödrostar.
Så egentligen, om man ska dra det krasst så innebär det egentligen att brudparet bara lägger ut pengar till bröllopet, men som dom sedan får tillbaka på bröllopsdagen av gästerna. Och då kan dom använda pengarna till vad dom vill - som jag nämnde ovan - möbler, hushållsapparater, smekmånad, spara dom på banken och köpa lägenhet senare etc.
Jag personligen tycker att det är en bra tradition (att gästerna skänker pengagåvor istället för materiella presenter) för då får brudparet hjälp på traven, både att få det bröllopet som dom vill ha (med förutsättning att dom lyckas spara så mycket pengar som drömbröllopet kostar) men också att kunna starta ett nytt liv tillsammans med en ordentlig slant!
Nu kan vi få vårt drömbröllop som kostar 250 000 kr, samtidigt som vi får tillbaka stora delar av det beloppet av gästerna i form av pengagåvor och då kan vi lägga dom pengarna på att köpa möbler och inredningsprylar till vårt nya gemensamma hem. Annars så kan jag förstå att man inte vill lägga så mycket pengar på ett bröllop, men det är annorlunda för oss eftersom vi har en sådan tradition som innebär att gästerna bidrar med ekonomisk hjälp till brudparet!