• Ri 2013

Save the Date -på e-mail?

Tycker ni det är OK att skicka STD-kort per mail, tex i pdf-format?

• Svar på tråden Save the Date -på e-mail?
  • msE

ett kort kan gå på säg 10 kr att göra, plus 6 kr porto.. rent ekonomiskt är det alltså bättre med mail.. plus att det sparar miljön... sen kan man ju lägga krut på inbjudningarna sedan ...

ååå andra sidan

så är detta liksom första gången dom får reda på att ni ska gifta er.. o en sån grej kanske man inte berättar via mail om du förstår hur jag tänker.

sedan om ni bjuder äldre eller mindre tekniskt beroende individer som inte kollar mailen så ofta kan det ju bli så att några får reda på det av andra innan dom ser det i mailen. Med post vet man att det kommer fram samtidigt.

• Kaffegrus
    Alyllyra skrev 2012-10-07 21:37:37 följande:
    Om man inte använder elektonisk kalender är det fullt tillåtet att skriva ner datumet precis som vanligt Ursäkta om jag går lite OT, men vad är det ni känner är opersonligt med mail? Det är ju MIN mailadress precis lika mycket som min hemadress är MIN. Jag har aldrig reflekterat över frågan själv så jag är nyfiken
    Det är lite svårt att svara på nästan.. Men jag kommer nog fram till att det är för att man blir bombad av email var ända dag. I jobbsammanhang, reklam, spam osv. Men jag får ju iofs bara reklam i brevlådan också.. Obestämd

Kanske för att email blir som ett sms. Det är så lätt och kan skickas på en minut utan att lägga någon tanke i det. Ett brev läggs det alltid lite mer i, tror jag. Så därför sägar jag som förut: syns det att det finns tanke och kärlek i mailen, så behöver det inte alls vara opersonligt. Tror det kan bli precis lika bra
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 21:37:37 följande:
    Om man inte använder elektonisk kalender är det fullt tillåtet att skriva ner datumet precis som vanligt Ursäkta om jag går lite OT, men vad är det ni känner är opersonligt med mail? Det är ju MIN mailadress precis lika mycket som min hemadress är MIN. Jag har aldrig reflekterat över frågan själv så jag är nyfiken
    Alltså jag frågade seriöst... Finns det någon kalender-inbjudan som funkar med alla elektroniska kalendrar?
    Det skulle ju vara praktiskt vid andra tillfällen menar jag Glad 
    Om du vet hur det funkar alltså...

Mail används till så mycket "strunt". Jag får exempelvis massor med "kolla min söta hund/barn/whatever som gjorde detta i dag" och "skvaller" via mail.
    Sånt som alltså går direkt i skräpkorgen, precis som reklamen som kommer i brevlådan.
    Det enda seriösa jag får på mailen är svar på jobbansökningar och liknande. Därför får mailen en väldigt låg status hos mig.
    Mail = skräp helt enkelt...
    Det går snabbt att göra ett massutskick och kräver inte så mycket av avsändaren.
    Det förutsätter också att alla har en mailadress om man ska skicka ut något sånt här. Och som sagt alla jag känner har inte en mailadress. Vissa har inte ens en dator. Och dom vet inte hur sms funkar på mobilen så dom klarar inte av att läsa sånt om dom ens har en såpass "ny" mobil att dom kan ta emot sms.

Däremot får jag väldigt sällan något i brevlådan som är roligt att få. Det är räkningar, reklam och lappar för att hämta ut beställda varor.
    Så allt annat som kommer i brevlådan blir jag extra glad över.
    Det känns som att avsändaren brytt sig lite extra, speciellt om adressen är handskriven. Och då får det högre status för mig...

Att få ett riktigt brev kan göra att jag går och små-ler en hel vecka.
    Alltså ett sånt där gammaldags med fint brevpapper och handskrivet... 
  • Fröken Finemang
    Tokig skrev 2012-10-07 21:36:26 följande:
    Vi skickade per e-post och t om sms.

Vi skickade en länk till vår hemsida www.nukörvi.se och där spelades det upp en film för dom..

Den finns nu under "Filmen" om ni vill se.

Det fungerade alldeles perfekt.  
    underbar filml! 
    men det är en annan grej, en film är svår att skicka i brevlådan  på det viset.
    :D
  • aviman

Jag skulle glömma bort det om jag fick det i mailen.. Om det inte var en väldigt nära vän. Men det känns som att det vore bättre med ett faktiskt kort som går att sätta upp någonstans som en påminnelse.

En kompis till mig hade möhippeplanering i en grupp på fejjan och bara det tyckte jag kändes lite "eehummm...". Ett STD kort kan ju egentligen bara vara ett vitt papper med ett vackert typsnitt

"Save The Date
    Anna & John
    15 Maj 2013
    Mer information kommer senare..."

Det kräver varken särskilt mycket tid eller energi och är relativt billigt - och för mottagaren så känns det jätteroligt att få specialpost och inte bara räkningar i brevlådan Solig 

• Ri 2013

Tokig: Vilken fantastisk film!!

Kul att vi alla har olika åsikter. Alla har ju rätt på sitt vis. Visst är det kul att få något på posten, men samtidigt är det bra att spara in några kronor och satsa på finare inbjudningar. Om man gör något fint per mail så kan det också vara kul och annorlunda.

• aviman

.. fast å andra sidan, ni kanske är väldigt datorintresserade och har mycket av ert liv på datorn och trivs bättre med det formatet. Och om det är mycket mer ni att skicka ett mail: så gör det såklart Glad

Grattis och Lycka till med det kommande bröllopet {#emotions_dlg.flower}

• snowstars

Jag håller nog med aviman om att jag skulle glömma bort det om jag fick det på mailen. Och då faller ju hela syftet. Just det att jag ofta inte tar mina mail så seriöst gör också att jag inte tycker det känns lika seriöst att få en inbjudan/save the date via mail. Men alla är ju olika :)

• Alyllyra
    Chicita skrev 2012-10-07 21:48:43 följande:
    Alltså jag frågade seriöst... Finns det någon kalender-inbjudan som funkar med alla elektroniska kalendrar?
    Det skulle ju vara praktiskt vid andra tillfällen menar jag Glad 
    Om du vet hur det funkar alltså...
    Jag kan nog inte hjälpa dig där tyvärr... För mig har det alltid bara "funkat" (sådär som man vill att teknik ska göra...). Jag kör både G-mail och Exchange och växlar mellan iFån (jobbet) och Android (privat) och har aldrig haft några problem Drömmer

Och jag håller med er, det kan vara jättetrevligt att få ett brev hem i brevlådan! Men att få ett kort på mail eller en superrolig film som den som Tokig gjorde är för min del minst lika personligt och spännande. Och det är ju faktiskt bara STD-kort, om folk glömmer datumet så känner de ju två personer som de kan fråga som inte kommer att glömma det. Och personlig kontakt är ju ändå det roligaste Glad 
Svar på tråden Save the Date -på e-mail?