Tvinga mamma att hålla tal?
Pappa kände sig nog lite tvingad tror jag. Men jag satte aldrig någon press på honom utan den kom från hans sambo.
Jag är hans enda barn, och vi träffas inte jättemycket. Ett par gånger om året nu när vi fått bättre relation, men vi har 18 mil mellan oss och jag jobbar obekväma arbetstider och han har opererat knäna i många omgångar så det är inte så lätt att hitta tid och möjligheter för att ta oss till varandra.
Så hans sambo är rätt noga nu med att han ska visa engagemang och intresse när vi fått tillbaka kontakten. Och det var antagligen anledningen till att hon insisterade på att han skulle hålla tal.
Hans tal blev i princip "Jag är ingen talare, men jag ville ändå gratulera brudparet denna dag".
Helt ok
Makens föräldrar, som jag var övertygad om att dom skulle hålla tal, gjorde det däremot inte. Och det var också ok. Det är inte talen som bestämmer om det blir lyckat eller inte.
Vi fick några spontan-tal från jobbarkompisar och en av makens kusiner (han var en av dom som vann 5-kampen och alltså ingick i vår "hedersvakt" under kvällen, så då tyckte han att det hörde till hans ansvar att hålla tal )
Det är synd om alla föräldrar, marskalker, tärnor, släktingar och vänner som "förväntas" hålla tal bara för att brudparet vill det.
Jag har aldrig förstått det där. Varför ska man kräva att bli hyllad av andra? Det är ju inte värt något alls om det inte kommer från hjärtat som en gåva.
Ungefär på samma nivå som att man kräver presenter, och om man inte får tillräckligt dyra så blir man sur.