• Sadae

    Det där med presenter

    Skriver ni något om eventuella presenter i inbjudan?

    Det känns lite förmätet att göra det, samtidig kanske man får massa konstiga saker om man inte gör det.

    Hur har ni gjort?

    Överlag känns det svårt att veta vad som ska finnas med i inbjudan. Om man inte skriver något om klädseln, vad tänker folk då? 

  • Svar på tråden Det där med presenter
  • CoolJen

    Usch...ingen önskelista på inbjudan känner jag.
    Däremot helt ok att ha på en hemsida eller att någon ansvarig har en lista som folk kan höra med

  • Kramarina

    Vi hade.önskelista som vi gav ut om nån frågade. Vi hade inte festen för den sakens skull, inte ni heller förmodar jag så be om det i inbjudan kan se lite tiggande ut. Har ni hemsida lägg upp den där eller så ge ut om frågan kommer. Vi fick inte en enda present från listan trots att många frågade men fick presentkort på den butiken vi önskat oss saker hos

  • eml33h

    Vi har skrivit i inbjudan att presenter undanbedes men att ett bidrag till bröllopsresan är välkommet =)

  • maxmamma

    hej


    vi i våran inbjudan stod det genom ett rim att vi inte önskade oss presenter men om de kände att de gärna ville ge en presen så var det okej med lite pengabidrag inför vår bröllopsresa.


    käns lixom att vi gifter oss för att vi älskar varandra o inte för att vi vill ha presenter osv. jag älskar att ge andra presenter men känner inget behov av att andra måste ge mig något.


    sån är jag/vi

  • johannagbg

    Maxmamma- hur skrev ni? Vill inte heller ha presebter men i så falö ett bidrag till bröllopsresan

  • TheD

    Gästerna fick ett infomail från värdparet (mina föräldrar) där det bl.a stod att brudparets enda önska är att kunna komma iväg på en resa... Jag vet inte exakt hur mamma formulerade det men tydligt och klart att inga jävla dammsalmare var välkomna utan om gästerna ville ge en present så var det pengar till ett konto :) Smidigt och bra!

  • Kotthare

    Jag blir så otroligt provocerad av önskelistor och "vi vill hellre ha pengar". Låt gästerna ge vad DE vill ge. Något som DE tror att ni kommer uppskatta. So what om ni inte gör det. 

    Annars kan man ju bara ge varandra pengar på varenda födelsedag och julafton. 

  • Chicita

    Vi skrev i inbjudan att vi helst såg att våra gäster klädde sig enligt temat. Och att det var något vi värdesatte mer än presenter.
    Men att om någon ändå ville ge en present så ville vi helst ha ett bidrag till festen eller resan.

    Som gäst vill jag gärna veta vad brudparet vill ha. Kanske inte direkt i inbjudan, men via en bilaga, hemsida eller liknande.
    Sen kanske jag inte väljer att handla just exakt det dom önskat. För det är ju det, en önskelista. Inte en inköpslista. Och om jag ser att dom vill ha saker till hushållet så kanske jag köper tyg och syr ett unikt påslakanset till dom exempelvis.
    Eller broderar deras monogram på ett set med handdukar.

    Om dom vill ha pengar till resan så kanske jag hellre köper en fin carry-on-väska.
    Poängen med önskelistan för mig är att jag kan vara lat och bara ta något av det dom önskar rakt av. Eller se den som en inspiration och göra något speciellt bara för dom.

    Mina kusiner hittade en sån där gammaldags skol-tavla. En sån som består av kartong med en krok i överkant och med ett motiv på med förklarande text.
    Motivet var "en typisk gata på 1300-talet".
    Och det var ju perfekt för oss som ju hade det temat Glad 

    Mina jobbarkompisar hade gått ihop och köpt en liten bok med kärlekscitat (inte något dyrt alls, dom kanske la max 20:-var, men det var ju en jättefin tanke Skrattande)

    Men det roligaste var en av makens mostrar + kusin som växlat in så vi fick 500:- i tior och gjort en liten påse i fuskskin som dom lagt mynten i Solig ) "en påse guldpengar" alltså 

  • maxmamma

    Vi skrev: Och för att vi inte ska få dubletter av dukar vaser och asietter ber vi er att strunta i paketen, vill ni endock ge en gåva så ge oss istället en möjligheten att få åka på en resa till solens land där vi kan vandra på sranden hand i hand.

    Så här skrev vi, dock finns det en annan version som jag lånade o skrev om så den blev så här i stället. men tja jag tyckte denna version fick duga då alla de bjudna är vänner o känner varandra allihopa. 

  • Jonas111

    vi skrev att de skulle kontakta värdpar för info om presenter. o sen hade vi öppnat ett resekonto samt att vi satt upp en mindre cerveralista på saker vi verkligen ville ha

Svar på tråden Det där med presenter