• Chicita

Det där med presenter

Vi skrev i inbjudan att vi helst såg att våra gäster klädde sig enligt temat. Och att det var något vi värdesatte mer än presenter.
    Men att om någon ändå ville ge en present så ville vi helst ha ett bidrag till festen eller resan.

Som gäst vill jag gärna veta vad brudparet vill ha. Kanske inte direkt i inbjudan, men via en bilaga, hemsida eller liknande.
    Sen kanske jag inte väljer att handla just exakt det dom önskat. För det är ju det, en önskelista. Inte en inköpslista. Och om jag ser att dom vill ha saker till hushållet så kanske jag köper tyg och syr ett unikt påslakanset till dom exempelvis.
    Eller broderar deras monogram på ett set med handdukar.

Om dom vill ha pengar till resan så kanske jag hellre köper en fin carry-on-väska.
    Poängen med önskelistan för mig är att jag kan vara lat och bara ta något av det dom önskar rakt av. Eller se den som en inspiration och göra något speciellt bara för dom.

Mina kusiner hittade en sån där gammaldags skol-tavla. En sån som består av kartong med en krok i överkant och med ett motiv på med förklarande text.
    Motivet var "en typisk gata på 1300-talet".
    Och det var ju perfekt för oss som ju hade det temat Glad 

Mina jobbarkompisar hade gått ihop och köpt en liten bok med kärlekscitat (inte något dyrt alls, dom kanske la max 20:-var, men det var ju en jättefin tanke Skrattande)

Men det roligaste var en av makens mostrar + kusin som växlat in så vi fick 500:- i tior och gjort en liten påse i fuskskin som dom lagt mynten i Solig ) "en påse guldpengar" alltså 

• Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-10-17 11:29:01 följande:
    De kan ändå vara bra att folk hör av sig till tex värdpar, toastmaster eller liknande. Senaste bröllopet jag var på hade de bland annat önskat sig en brödrost. De gick hem med 10 brödrostar! Så kanske nån som checkar av prylar på önskelistan allt eftersom om man önskar sig en hel del olika saker.
    Sånt slipper man om man registrerar en önskelista på något ställe (Duka, Cervera eller liknande). För då ligger den i deras dator och det prickas av i realtid så att dubletter undviks.
  • Chicita
    eml33h skrev 2012-10-24 10:39:01 följande:
    Om man inte har vare sig hemsida eller värdpar/toastmaster, hur gör man då?
    Det finns väl inga egentliga regler.
    Men det kan ju vara bra idé att lämna önskelistor till era föräldrar eftersom det är troligt att folk kontaktar dom för att fråga efter vad ni önskar er, om dom inte vill "störa" er.

Om ni registrerar en önskelista på exempelvis Cervera så kan ni ju bara lägga med det på en infolapp i inbjudan, bara som en liten "parentes" egentligen. 
    Typ:

Boende finns till rabatterat pris på X-hotell och Y-vandrarhem 
    Önskelista finns registrerad på Cervera
    Eventuella allergier anmäls i samband med OSA.

Och samma går ju att göra om man önskar sig ett bidrag till resan.

Det viktigaste är väl att det inte ser ut som
    Hej ni får gärna komma på vårt bröllop som är då och då.
    Köp någon av dom här presenterna till oss
    X
    Y
    Z
    ...
    Flört 
  • Chicita

Jag ska lägga till att det ibland kan kännas som att det ges dubbla budskap här på BT, någon får svaret "ja det går så bra" medan någon annan får höra "nej för sjutton gör inte så".
    Men oftast är det inte exakt samma frågeställning från början, och därför blir svaren olika.
    Det är helt enkelt inte exakt samma situation, och då kan man inte ge exakt samma svar.

Ibland blir rådet "gör så här", fast samma person sa "gör absolut inte så här" i en annan tråd eller bara till en annan person i samma tråd.
    Så det kan ju vara lite förvirrande ibland...
    Men använd sunt förnuft och försök att se saker från gästernas synvinkel.
    Ibland är det bara ett ord i en formulering som ska ändras för att intrycket ska bli mjukare, även om betydelsen är det samma... 

Svar på tråden Det där med presenter