• SarahH01

Hur breda o långa stolsband behövs?

Ja som i rubriken

Hur breda och långa stolsband behövs på en stol? Känns som att 13cm breda blir för smått? nån som vet hur d ser ut i verkligheten o kan ge tips?

Bra att veta så de varken blir för lite el mkt tyg =)

• Svar på tråden Hur breda o långa stolsband behövs?
  • FrökenMäkelä
    SarahH01 skrev 2012-10-11 21:29:50 följande:

åå va billigt! Vad sökte du på?

du kan söka på t.ex. wedding chair
  • Makeupmyday

Denna försäljare beställde jag ifrån: http://myworld.ebay.com/ourwarm?_trksid=p2047675.l2559

Sökorden jag använde var Satin chair sash.

Jag skickade även ett meddelande åt säljaren INNAN jag köpte och frågade vad jag skulle få för pris om jag beställde flera saker på samma gång.

• Makeupmyday

Sorry bilden blev beskuren av nån anledning, sen syns färgen dåligt på banden men den är lime/äppelgrön.
  • FrökenMäkelä
    Makeupmyday skrev 2012-10-12 14:04:52 följande:

Sorry bilden blev beskuren av nån anledning, sen syns färgen dåligt på banden men den är lime/äppelgrön.

Fint!

Hur har du sytt av knoppa lakanen? Hur många stolsöverdrag fick du per lakan?

• Makeupmyday

FrökenMäkelä:

Jag får två överdrag av ett lakan, finns någon slags beskrivning nånstans på forumet som Chiquita ha gjort.

Men man delar lakanet i tre delar på längden, hänger en del över ryggen på en stol så att den tar i marken, ner över sitsen och ner i marken på framsidan. Sen delar man den tredje längden i fyra delar och nålar fast under sisten så att säga.

Jättekomplicerat att försöka förklara, men det är verkligen jättenkelt och går snabbt när man väl ha fått grepp om hur man ska göra.

• Chicita
    Makeupmyday skrev 2012-10-13 12:59:28 följande:

FrökenMäkelä:

Jag får två överdrag av ett lakan, finns någon slags beskrivning nånstans på forumet som Chiquita ha gjort.

Men man delar lakanet i tre delar på längden, hänger en del över ryggen på en stol så att den tar i marken, ner över sitsen och ner i marken på framsidan. Sen delar man den tredje längden i fyra delar och nålar fast under sisten så att säga.

Jättekomplicerat att försöka förklara, men det är verkligen jättenkelt och går snabbt när man väl ha fått grepp om hur man ska göra.

Jag kan väl lägga upp den igen Flört

• FrökenMäkelä
    Chicita skrev 2012-10-13 13:02:50 följande:
    Jag kan väl lägga upp den igen Flört

Åh tack!
  • Theodora

Hej! Ny här :) Jag har jobbat med tyger och jag tror ju tätare tyg eller band desto smalare kan stolsbanden vara, t.ex. taft el duchessatin. Tunnare tyg el band som chiffong eller organza kräver bredare bredd för att få effekt. Längden beror på om du ska ha en lös knut eller rosett med häng. Testa med en skräpig remsa tyg och klipp av där det känns bra. Sen mät hur mycket det blev. Med vänlig hälsning, T

• iech
    Makeupmyday skrev 2012-10-12 14:04:52 följande:

Underbar färg på banden, precis samma som vi ska ha. När gifter ni er? Du vill inte sälja dem efteråt? :)
  • Makeupmyday
    iech skrev 2012-12-22 19:09:59 följande:
    Underbar färg på banden, precis samma som vi ska ha. När gifter ni er? Du vill inte sälja dem efteråt? :)
    Vi gifter oss 10 augusti, och jag tänker absolut sälja dem efter det! Jag har 120 stolsrosetter och 20 löpare i samma färg.
  • iech
    Makeupmyday skrev 2012-12-22 19:29:55 följande:
    Vi gifter oss 10 augusti, och jag tänker absolut sälja dem efter det! Jag har 120 stolsrosetter och 20 löpare i samma färg.
    Vi gifter oss 1 juni så det var ju typiskt, får beställa egna :)
Svar på tråden Hur breda o långa stolsband behövs?