Försök att tänka att det är hon som har problem. Jag läste en mening i en bok en gång som lärt mig tänka annorlunda. "Den som är nöjd med sig själv och sitt liv letar inte fel hos andra". Så fösöker jag tänka om jag tycker någon är orättvis eller när jag hör skitsnack. Det blir lättare att skaka av sig om man kan tänka att, jaja, han/hon är olycklig och det går ut över mig.
Men det är klart att det känns när ens föräldrar klagar.
Fokusera på det du är nöjd med hos dig själv och förök att inte ta till dig det hon säger. Låt det stanna utanför. Du hör vad hon säger men det får stanna utanför öronen liksom. Svårt, men det går. Jag har tränat i många år.
Jag är av åsikten att man alltid har ett val och jag väljer att vara lycklig. Då kan jag inte ta in allt som alla säger. Eller så är jag helt galen och frågar rätt ut; intressant att du tycker så men hur tror du det får mig att må? Varför vill du att jag ska må dåligt?
I vilket fall hoppas jag att du hittar din drömklänning! Du kommer att vara en vacker brud kan jag säga utan att ha sett dig. Alla brudar är vackra när de strålar av lycka och kärlek. Egentligen skulle man kunna gifta sig i en sopsäck och vara vacker den dagen