Theodora skrev 2012-10-20 12:20:22 följande:
Har följt diskussionen efter att jag slängde in en kritisk kommentar ang det känsliga ämnet pengar. Jag står fortfarande fast vid att man som vuxen person inte önskar sig pengar av andra vuxna människor. Kanske har det med min uppfostran att göra och det är jag i så fall tacksam för.
Argumenten FÖR är tydliga: Vi vill inte ha fler onödiga prylar...ursäkta mig men snacka om att idiotförklara sina gäster att inte lyckas hitta en bra och rolig present. Det finns något som heter önskelista om man nu inte litar på sina gästers förmåga. Butiker brukar vara mycket hjälpsamma med att låta brudpar registrera en önskelista i deras butik där gäster kan få tips vad man önskar sig. Men detta bör så klart skötas av värdpar/värdperson som hjälper till med bröllopet.
Jag har också svårt att tro att man i 20-30 års ålder (största åldersgruppen här inne) har precis allt för att skapa ett komplett hem. Om man mot all förmodan skulle ha det så kan det ju knappast vara något problem att få en flaska champagne, ett årgångsvin, en ballongflygning, en gourmetmiddag på lokala restaurangen etc etc. Fram för mer presenter och bort med pengatiggeriet!
Jag och min sambo bor i en 1a och har redan blivit tvugna att packa ner och lägga undan hälften av det vi äger. Vi får inte plats med fler saker, hur nödvändiga dom än skulle kunna vara och jag anser ändå att vi lever i ett komplett hem. Självklart kan man ju önska sig upplevelser, men om man som mig är höjdrädd, inte bryr sig så mycket om vin, chokladprovningar och diverse annat som brukar finnas att välja på i dom där "upplevelsepaketen" så blir det ju lätt lite enformigt med 50 stycken middagar.
Sedan ser jag faktiskt inte skillnaden mellan att få en gourmetmiddag på en restaurang eller ett bidrag till bröllopsresan (man kan ge presentkort hos en specifik resebyrå). Presentkort som presentkort. Vissa gillar att åka luftballong, andra gillar att resa.. För helt ärligt..är det särskilt många som önskar sig enbart pengar, utan syfte? Jag har nog i princip bara läst "ett bidrag till bröllopsresan"..
Jag tycker dessutom det känns dummare att sitta och skriva ner en lång lista på prylar vi vill ha än att önska oss ett bidrag till resan, men det är kanske bara jag..
Anonym (fd gäst) skrev 2012-10-19 21:21:16 följande:
Tycker fortfarande att det är barnsligt o att möjligen barn kan få önska pengar o presenter vid jul o födelsedag.
Vuxet folk som har egen inkomst ska inte sitta o tigga pengar o presenter bara för att man gifter sig.
Jag är uppfostrad så att om jag blir bortbjuden så tar jag med mig något, kaske en flaska vin, en blomma, något hemmabakat...allt efter ekonomi och förmåga. Går jag på bröllop så tar jag definitivt med mig något. Jag skulle känna mig väldigt dum om jag kom helt tomhänt. Presenten är ju en lyckoönskning och en start på brudparets liv ihop. Det har ju absolut inget med girighet att göra. Det är en tradition och något som dom flesta förväntar sig, både brudpar och framförallt gäster. Skriver man som brudpar ingenting så kommer man garanterat ändå få presenter och som gäst vill jag hellre ge något som jag vet att brudparet blir glad för oavsett om det är vinglas eller bidrag till något.